کشتی‌های جنگی خیره به یکدیگر؛ چین و تایوان آماده تقابل

یکشنبه روز پایانی مانورهای نظامی بی‌سابقه چهار روزه ارتش چین در اطراف تایوان اعلام شده است

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین کشتی نظامی، هواپیما و پهپاد چینی در حال شبیه‌سازی حمله به جزیره‌اند - AFP

کشتی‌های جنگی چین و تایوان روز یکشنبه هفتم اوت (شانزدهم مرداد) نیز همچنان رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. این تقابل، در آستانه پایان مانورهای نظامی بی‌سابقه چهار روزه ارتش چین رخ داد که در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز شد.

به گزارش رویترز، سفر هفته گذشته نانسی پلوسی به این جزیره خودگردان، خشم چین را برانگیخت و چین با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالیستیک بر فراز پایتخت جزیره برای اولین بار و قطع ارتباط با ایالات متحده، به سفر جنجالی پلوسی پاسخ داد.

در همین حین، حدود ۱۰ کشتی جنگی از چین و تایوان شروع به حرکت کردند و به گفته یک فرد مطلع، برخی از کشتی‌های چینی از خط میانه که دو طرف را از هم جدا می‌کند، عبور کردند. به گفته این منبع آگاه، دو طرف تلاش می‌کنند خویشتن‌داری نشان دهند، درحالی‌که این مانورها در دریای آزاد، شبیه بازی «موش و گربه» است؛ یک‌طرف سعی می‌کند از خط میانه عبور کند و طرف دیگر مانع می‌شود.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین کشتی نظامی، هواپیما و پهپاد چینی در حال شبیه‌سازی حمله به جزیره‌اند. این وزارتخانه همچنین گفت که هواپیماها و کشتی‌هایی را برای واکنش «مناسب» به این اقدام چین، به کار گرفته است. تایوان همچنین گفت که موشک‌های ضد کشتی مستقر در ساحل و موشک‌های سطح به هوای پاتریوت را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی شین‌هوا هفته گذشته گزارش داد که رزمایش‌های چین با محوریت شش نقطه در اطراف جزیره که چین ادعا می‌کند متعلق به این کشور است، از روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است تا ظهر یکشنبه ادامه داشته باشد.

ارتش چین روز شنبه اعلام کرد که مانورهای مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب غرب و شرق تایوان بر قابلیت‌های حمله زمینی و دریایی متمرکز است.

با این حال، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد «این فعالیت‌ها تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه‌اند و خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهند.»

اقدام نظامی تکبرآمیز
چین در برابر انتقادها می‌گوید که روابطش با تایوان یک موضوع داخلی است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت لزوم با زور جزیره را تحت کنترل خود درآورد. چین همچنین به ایالات متحده هشدار داده است که عجولانه عمل نکند و بحران بزرگ‌تری ایجاد نکند.

تایوان ادعاهای چین در مورد مالکیت بر این جزیره را رد می‌کند و می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند. سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت چین «متکبرانه» از اقدام نظامی برای برهم زدن صلح استفاده کرده است.

وزارت دفاع تایوان نیز روز شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور جت‌هایی را برای اخطار دادن به ۲۰ هواپیمای چینی ازجمله ۱۴ فروندی که از خط میانه عبور کرده بودند، اعزام کرده‌اند. این وزارتخانه عکسی منتشر کرد که ملوانان تایوانی را در حال تماشای یک کشتی چینی در نزدیکی آن نشان می‌داد.

«جهان با یک انتخاب روبرو است»

چین برای واکنش نشان دادن به سفر پلوسی، ارتباط از طریق کانال‌های مختلف با ایالات متحده، ازجمله بین فرماندهان نظامی و گفت‌وگو درباره تغییرات آب و هوایی را متوقف کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به برداشتن گام‌های «غیرمسئولانه» و دور شدن از اولویت دادن به راه‌حل صلح‌آمیز و حرکت به سمت استفاده از زور متهم کرد.

پلوسی، منتقد قدیمی چین و متحد سیاسی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اواخر روز سه‌شنبه در بالاترین سطح از سفر یک مقام آمریکایی، وارد تایوان شد.

او گفت که سفرش نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به حمایت از دموکراسی تایوان است. او که این سفر را با وجود تهدیدهای چین انجام داد، گفت: «جهان با انتخاب بین خودکامگی و دموکراسی مواجه است.»

پلوسی همچنین تاکید کرد که سفرش «به خاطر تغییر وضعیت موجود در تایوان یا منطقه» نبود.

در همین حال، آنتونی بلینکن در جریان سفرش به فیلیپین گفت: «ایالات متحده از متحدانش درباره اقدام‌های خطرناک و بی‌ثبات کننده چین موضوعاتی را شنیده، اما واشینگتن به دنبال اجتناب از تشدید اوضاع است.»

او گفت که توقف گفت‌وگوهای دوجانبه از طرف چین در هشت حوزه کلیدی، اقدام‌هایی است که جهان را مجازات می‌کند. در سوی دیگر، روز جمعه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، بلینکن را به انتشار «اطلاعات غلط» متهم کرد.

بیشتر از جهان