موشک‌های دانگ‌فنگ چین چقدر قدرتمندند؟

چین در جریان سفر نانسی پلوسی، با شلیک موشک به آب‌های تایوان، به تشدید تنش‌های منطقه‌ای دامن زده است

وزارت دفاع ملی تایوان چین را به شلیک ۱۱ موشک بالیستیک دانگ‌فنگ به سوی آب‌های شمال شرقی و جنوب غربی این جزیره متهم کرده است، که در قالب بخشی از رزمایش‌ ستیزه‌جویانه و با هدف نمایش قدرت انجام شده است.

پس از سفر این هفته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، سومین مقام ریاست جمهوری و بلندپایه ترین سیاستمدار آمریکایی که در ۲۵ سال گذشته به این کشور سفر کرده است، تنش‌ها در منطقه به میزان قابل توجهی تشدید شده است.

پکن از پلوسی خواست به سرزمینی که نظام سیاسی، قانون اساسی و ارتش دموکراتیک خود را دارد اما چین آن را متعلق به خود می‌داند ادای احترام نکند و هشدار داد که این سفر به‌منزله «بازی با آتش» است.

این کشور ابرقدرت پس از اینکه پلوسی این تهدیدها را نادیده گرفت و وارد تایپه شد، دستور داد تا به‌ مدت پنج روز، تمرین‌های نظامی با مهمات جنگی واقعی انجام شود و هشدار داد که درگیری منطقه‌ای ممکن است اجتناب‌ناپذیر شود، و این مسئله تنش‌ها با این جمهوری خودگردان [تایوان] را به بالاترین سطح از سال ۱۹۹۶ به این‌سو افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور از سامانه‌های هشدار اولیه، نظارت و شناسایی برای پایش موشک‌های دانگ‌فنگ (DF) استفاده کرده‌اند و «اقدام‌های غیرمنطقی چین را که موجب تضعیف صلح منطقه‌ای می‌شود» محکوم کرد.

فرماندهی مناطق شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA)، شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم بر چین، نیز به سهم خود در رسانه‌های اجتماعی اظهارنظر کرد: «حملات موشکی دقیق دوربُرد با مهمات جنگی به اهداف منتخب در منطقه شرقی تنگه تایوان انجام شد و نتیجه مورد انتظار به دست آمد.»

طبق گزارش‌ها، موشک‌هایی که نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) شلیک کرد نمونه‌های «دی‌اف-۱۵‌بی» (DF-15B) زرادخانه دانگ‌فنگ چین ([به معنای] «باد شرقی») است.

مجموعه موشک‌های دی‌اف (DF) در اصل در دوران جنگ سرد با کمک اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافت و آکادمی فناوری موتور موشکی شرکت علوم و فناوری هوافضای چین آن را تولید می‌کند.

بر اساس گزارش گلوبال سکیوریتی، از دی‌اف-۱۵ نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ رونمایی شد و یک موشک بالیستیک کوتاه‌برد تک مرحله‌ای و با سوخت جامد است که از نظر ظاهری به موشک‌های «پرشینگ» ایالات متحده (US Pershing Rockets) شباهت دارد و بر یک سیستم هدایت پیچیده متکی است که در داخل کلاهک آن قرار دارد. 

این موشک به‌صورت عمودی از خودروی حامل سیار پرتاب می‌شود .و ۹.۱ متر طول و ۳۷۳ مایل (۶۰۰ کیلومتر) بُرد دارد. ظرفیت حمل آن ۵۰۰ کیلوگرم است که معمولا برای حمله به اهداف کوچک یا مناطق خاص استفاده می‌شود.

به گفته تحلیلگران، اگرچه این موشک فقط برای حمل مواد منفجره متعارف و غیراتمی طراحی شده است، اما «احتمالا» قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، همان‌طور که سایر مدل‌های خانواده موشک‌های دی‌اف این قابلیت را دارند.

گفته می‌شود که حتی بدون وجود چنین تهدیدی، برخورد مستقیم این موشک احتمالا به ایجاد حفره‌ای به قطر ۳۰ تا ۵۰ متر منجر می‌شود.

دی‌اف-۱۵ همان مدلی است که در آخرین بحران بزرگ در منطقه، از آن استفاده شده بود؛ یعنی زمانی که حملاتی از نزدیکی فوجیان [در چین] صورت گرفت و این موشک‌ها در ژوئن ۱۹۹۵ و بار دیگر در مارس ۱۹۹۶ به آب‌های تایوان شلیک شدند.

ما چن‌ـ‌کان، استاد دانشگاه دفاع ملی تایوان، گفت هدف خصومت‌های کنونی چین به رخ کشیدن توانایی ارتش این کشور برای به کار گرفتن سلاح‌های دقیق به‌ منظور قطع ارتباط تایوان با جهان خارج و تسهیل پیاده‌سازی نیروهای نظامی است.

پروفسور ما به آسوشیتدپرس گفت: «رزمایش‌های اعلام‌شده کامل‌ترند، و اگر ارتش آزادی‌بخش خلق در یک تهاجم همه‌جانبه [واقعا] به تایوان حمله کند، اقدام‌های واقعی و ملموسی انجام خواهد داد که همگی در این رزمایش خاص وجود دارند.»

«نکته اصلی این است که آن‌ها ارتباط تایوان را با دنیای خارج و از راه دریا قطع خواهند کرد؛ آن‌ها توان نظامی و قدرت آتش نیروهای دفاع ساحلی را مهار و سرکوب خواهند کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان