مرندی: شانس دستیابی به توافق هسته‌ای ۵۰ درصد است

نماینده روسیه می‌گوید این کشور از طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند

پافشاری ایران بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی در طی ماه‌های گذشته به عاملی تبدیل شده است که مذاکرات را در هر نقطه‌ای متوقف می‌کند - Alex HALADA / AFP

محمد مرندی، مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران گفت که در مذاکرات احیای برجام در وین پیشرفت‌هایی حاصل ‌شده است، اما باید احتیاط کرد. شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.

مرندی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که پیشرفت کلی در مذاکرات حاصل ‌شده است، اما برخی مسائل همچنان نیاز به حل‌وفصل دارد. مرندی آمریکا را مخاطب صحبت‌هایش قرار داد و اعلام کرد: «آمریکا بایستی تصمیم‌هایی اتخاذ کند که دغدغه‌های ایران را برطرف سازد. مهم برای ایران این است که پیشرفت‌ها را ببیند و تا جایی که پیشرفت ادامه دارد، مذاکرات نیز ادامه خواهد داشت و آنچه برای ما اهمیت دارد دستیابی به یک توافق عادلانه است.»

در طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات برجام به بیرون درز پیدا کرده است و تا به این لحظه به نظر نمی‌رسد که دو طرف به توافق نزدیک شده باشند. مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیز با اطمینان از دستیابی به توافق هسته‌ای سخن نمی‌گوید و در پاسخ به سوال‌ها در مورد احتمال توافق می‌گوید: «نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا خیر. شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است. از برخی منابع اروپایی شنیده‌ایم که آمریکایی‌ها در برخی مسائل مربوط به توافق، تجدیدنظر کرده‌اند.»

پیشتر اتحادیه اروپا هشدار داده بود که جمهوری اسلامی همین حالا باید توافق هسته‌ای را امضا کند.

پا‌فشاری ایران بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی در طی ماه‌های گذشته، به عاملی تبدیل شده است که مذاکرات را در هر نقطه‌ای متوقف می‌کند و تحت تاثیر قرار می‌دهد اما مرندی می‌گوید موضوع حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی، شرطی در مذاکرات نبوده است، بلکه رسانه‌های غربی درباره آن بزرگنمایی کرده‌اند و آنچه باقی مانده اختلافات بین ایران و آمریکا بر سر برخی مسائل است و بین ایران با اروپایی‌ها و روسیه اختلافی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر خبرهایی از مذاکرات احیای برجام به گوش می‌رسد که حاکی از مخالفت‌های روسیه با پیشنهاد‌های آمریکا و اروپا است، اما میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام این خبرها را تکذیب کرد و گفت که پیش‌نویس احیای برجام به‌طور جمعی به‌وسیله همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین، ازجمله روسیه و چین تنظیم شده است.

این دیپلمات روسی شنبه شب در حساب توییتری خود گفت اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده است، چند اصلاحیه مفید به میز مذاکرات اضافه کرده که مسکو از آن‌ها حمایت می‌کند. اولیانوف در توییترش نوشت: «قطعا مسئله غیرقابل‌ حلی باقی نمانده است. علی‌رغم برخی اختلاف‌ها شانس موفقیت مذاکرات بالا است.»

وب‌سایت نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، در یادداشتی بدون اشاره مستقیم به موضوع سپاه پاسداران، مخالفت آمریکا با این خواسته ایران را گروگان‌گیری خواند و نوشت: «ضلع غربی مذاکرات نمی‌تواند ضمن ادعای حل موضوعات و اجبار ایران به پذیرش توافق، موضوعات دیگری را به‌عنوان گروگان در اختیار گرفته و از آن به مثابه چماق استفاده کند؛ تجربه نشان داده در چنین شرایطی، آن‌ها به مجرد عبور از این مرحله در اولین فرصت، ساز جدیدی را کوک خواهند کرد و چنانچه قبلا هم رخ داده از همه ابزارهای خود برای کاهش اثرگذاری رفع تحریم‌ها استفاده خواهند کرد. اینکه کاخ سفید تاکنون از پذیرش منطق ساده، اما اصولی مذاکره‌کنندگان ایرانی سر باز زده، شاهدی بر عدم جدیت آن‌ها در مذاکرات و حفظ اثربخشی سایه تحریم‌ها حتی پس از توافق احتمالی است.»