مجلس انقلابی به دنبال صدور مجوز مشاوره روان‌شناسی به حوزه علمیه

سازمان نظام روان‌شناسی طرح مجلس را غیرکارشناسانه خوانده و ضمن مخالفت با آن گفته حوزه علمیه نهادی موازی با این سازمان می‌شود

دخالت روحانیون و طلاب در حوزه‌های تخصصی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد . رسانیوز

گزارش‌ها حاکی از  آن است که ۶۹ نماینده مجلس قصد دارند طرحی را تصویب کنند تا مجوز مشاوره روان‌شناسی با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل به حوزه علمیه واگذار شود.

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، با صدور اطلاعیه‌ای این خبر را اعلام کرد و گفت این سازمان در تلاش است این طرح غیر کارشناسی را از دستور کار مجلس خارج کند.

عنوان این طرح «صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی» است که در صورت تصویب، به قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اضافه خواهد شد.

این طرح برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده و این مرکز هم برای دریافت نظرهای کارشناسی، طرح را در اختیار بسیاری از ارگان‌ها، نهادها و اشخاص صاحب نظر قرار داده است.

حاتمی اعلام کرد سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره «به محض اطلاع از مفاد این طرح، رایزنی‌اش را برای از دستور خارج کردن این موضوع» آغاز کرده است.

او افزود با برگزاری چندین جلسه، اشکال‌های این طرح به اطلاع نمایندگان مجلس و برخی دیگر از مقام‌های مسئول رسیده است. «دوگانگی صدور مجوز»، «نداشتن ساختار لازم حوزه جهت نظارت» و «غیر تخصصی شدن خدمات مشاوره‌ای» از مهم‌ترین اشکال‌هایی است که به این طرح وارد شده است.

حاتمی افزود «این سازمان از ضوابط خود در ارتباط با سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و قوه قضاییه عدول نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: «کسانی که در حوزه درس خوانده‌اند، از نظر شخصیتی بهترین‌های ما هستند»، اما تنها به کسانی پروانه کار داده می‌شود که بتوانند در آزمون علمی و حرفه‌ای حد نصاب نمره را کسب کنند. او اضافه کرد «اکنون در تلاشیم این طرح غیر کارشناسی تفرقه‌افکنانه را از دستور‌ کار مرکز پژوهش‌های مجلس یا کمیسیون مرتبط‌» خارج کنیم.

دخالت روحانیان و طلاب در حوزه‌های تخصصی در ایران سابقه زیادی دارد. روحانیان که بیش از چهار دهه است در ایران حکمرانی می‌کنند، روزبه‌روز بر دامنه دخالت‌هایشان در امور مختلف می‌افزایند و می‌گویند ریشه تمام مشکلات و ناکامی‌ها در مسائل مختلف، اجرای نادرست قوانین اسلامی است و آنها می‌خواهند این قوانین را آن‌طور که در اسلام آمده، به اجرا بگذارند.

نتیجه بیش از چهار دهه اجرای قوانین اسلامی در ایران، روی‌گر‌دانی رو به گسترش ایرانی‌ها از قوانین، مفاهیم و ارزش‌های دینیبودهت که طی این مدت به اجبار به آن‌ها تحمیل شده است.

روحانیان و نهاد‌های حاکمیتی نگران از روی‌گردانی هم تلاش‌های گسترده‌ای را برای مقابله با این انقلاب بزرگ اجتماعی آغاز کرده‌اند و می‌کوشند به هر طریق مانع از تهی شدن جامعه ایران از باور‌های مذهبی و تثبیت این واقعیت شوند که حکومت دینی در مناسبات عصر کنونی نمی‌تواند نظام حکمرانی خوبی باشد و بسیاری از قوانین آن با قوانین عصر جدید در تضاد است.