دیپلمات اروپایی‌: ایران از تضمین‌های اروپا راضی است اما مطالبات بیشتری دارد

یک مقام اروپایی به شبکه خبری العربیه گفت که سازوکار رفع تحریم‌های ایران، بزرگترین مشکل در مذاکرات وین است

یک مقام اروپایی در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت که سازوکار رفع تحریم‌های ایران، بزرگترین مشکل در مذاکرات غیرمستقیم میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است که روز پنجشنبه چهارم اوت، در وین آغاز شد.

مقام اروپایی که با العربیه صحبت کرده و این شبکه خبری، نام او را اعلام نکرده است، گفت مذاکرات با ایران «فنی و در عین حال دارای ماهیت سیاسی» است. او گفت که آمریکایی‌ها در مورد خروج از توافق در آینده، به ایران تضمین کامل نمی‌دهند.

یکی از موارد مناقشه درخواست تهران از واشنگتن برای دادن ضمانت‌هایی است مبنی بر این که هیچ رییس‌جمهوری در آمریکا نتواند به طور یک‌جانبه از توافق خارج شود. دولت بایدن نمی‌تواند چنین تعهدی بدهد زیرا توافق برجام یک تفاهم‌نامه سیاسی غیرالزام‌آور است و نه یک معاهده الزام‌آور قانونی.

مقام رسمی اروپایی که با العربیه گفت‌وگو کرده، تصریح کرده است که هیات ایرانی از تضمین‌های ارائه‌شده رضایت دارد اما مطالبات بیشتری دارد. او گفت که دور فعلی مذاکرات چشم‌انداز زمانی مشخصی ندارد.

همزمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت به نظر می‌رسد که زمان برای پذیرش توافق هسته‌ای از سوی ایران رو به اتمام است. جان کربی افزود: مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریبا تکمیل شده است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در وین با انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات، هیات چینی و هیات روسی در هتل کوبورگ وین ملاقات کرد.

از ماه مارس به این سو و پس از حدود پنج ماه، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای احیای برجام با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی، مذاکره می‌کنند.

منابع خبری می‌گویند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سفر به وین در هتل دیگری در نزدیکی هتل کوبورگ اقامت دارد زیرا ایران حاضر به تماس مستقیم با واشنگتن نیست.

مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و دولت جو بایدن، با هماهنگی و میانجی‌گری اتحادیه اروپا در آوریل ۲۰۲۱ در وین آغاز شد و علی‌رغم پیشرفت‌ چشمگیر، زمانی که تهران پیش‌شرط‌هایی چون خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا و تضمین‌ آمریکا برای تعهد به برجام در دولت‌های آینده آن کشور را مطرح کرد، مذاکرات به بن‌بست رسید.

همچنین شروطی که طرف روس در لحظه آخر در مذاکرات مطرح کرد از دیگر موانع بر سر راه توافق اعلام شده است. بنا به گزارش‌ها روسیه گفته بود که آمریکا باید تضمین کند که تحریم‌‌های مرتبط با جنگ اوکراین خللی در روابط بازرگانی، سرمایه‌گذاری، و همکاری‌های نظامی‌ و فنی روسیه با جمهوری اسلامی ایران، ایجاد نخواهد کرد.

مالی و باقری‌کنی در ماه ژوئن با هماهنگی انریکه مورا در دوحه مذاکره کردند. این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت.

بیشتر از جهان