در میانه واکنش‌های نظامی چین، نانسی پلوسی وارد ژاپن شد

ارتش چین روز پنج‌شنبه یک مانور بزرگ نظامی در تنگه تایوان برگزار کرد

نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا، در آخرین مرحله از سفر آسیایی خود شامگاه پنج‌شنبه به‌وقت محلی از کره جنوبی وارد ژاپن شد و در پایگاه هوایی یوکوتا توکیو مورد استقبال رسمی مقام‌های ژاپنی قرار گرفت. این نخستین سفر پلوسی به ژاپن از سال ۲۰۱۵ به‌شمار می‌رود.

سفر رئيس مجلس نمایندگان آمریکا به ژاپن، در میانه واکنش‌های نظامی ارتش چین به سفر او به تایوان انجام می‌شود. 

روز پنج‌شنبه، همزمان با سفر پلوسی به ژاپن، پنج موشک بالستیک ارتش چین در آب‌های منطقه «انحصاری-اقتصادی» ژاپن فرود آمد.

خبرگزاری فرانسه شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از مقام‌های وزارت خارجه ژاپن نوشت پکن خواستار «توقف فوری» مانور و تحرکات نظامی چین در تنگه تایوان شد.

ارتش چین روز پنج‌شنبه یک مانور بزرگ نظامی در تنگه تایوان برگزار کرد. در جریان این مانور، چندین موشک در منطقه شلیک شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تایوان در واکنش به برگزاری مانور بزرگ چین، برگزاری مانور در یکی از شلوغ‌ترین «آب‌راه‌های بین‌المللی» را امری «غیرقانونی» و «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

امنیت در تنگه تایوان برای ژاپن مهم است. چرا که یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل دریایی ژاپن و واردات انرژی توکیو محسوب می‌شود.

ارتش چین، علاوه بر برگزاری مانور بزرگ روز پنج‌شنبه، پیش از سفر پلوسی به تایوان، چندین جنگنده خود را در نزدیکی خط میانی در تنگه تایوان به پرواز در آورد و چند کشتی جنگی نیز در منطقه مستقر کرد.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو، روز پنج‌شنبه واکنش‌های چین به سفر پلوسی را تند و «افراطی» توصیف کرد و گفت انجام این سفر دلیل نمی‌شود که ارتش چین دست به تهدیدهای نظامی علیه تایوان بزند.

نانسی پلوسی روز پنج‌شنبه از کره جنوبی وارد ژاپن شد. برنامه سفر پلوسی در کره جنوبی نیز حاشیه‌‌ساز بود و شامل بازدید او از مناطق مرزی با کره شمالی، به عنوان یکی از قدرت‌های اتمی منطقه، بود.

بیشتر از جهان