سفر پلوسی تنش‌ها میان آمریکا و چین را «شلعه‌ور» کرده است

ارتش چین در واکنش به سفر پلوسی: به مقابله قاطعانه دست می‌زنیم

پس از ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و واشینگتن به شکل چشمگیری افزایش یافت.

ارتش چین، در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان، اعلام کرد «اقدامات نظامی هدفمند» را آغاز می‌کند.

اندکی پس از ورود پلوسی به تایپه، خبرگزاری فرانسه به‌نقل از سخنگوی ارتش چین نوشت که سفر پلوسی تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین را «شلعه‌ور» کرده است. سخنگوی ارتش چین همچنین گفت «ارتش آزادی‌بخش خلق چین در حالت آماده‌باش قرار دارد» و، به‌منظور خنثی کردن «مداخله خارجی و تلاش‌های جدایی‌طلبانه» در راستای «استقلال تایوان»، به مقابله و دفاع قاطعانه خواهد پرداخت.

از سوی دیگر مقامات دولت ایالات متحده اعلام کردند که چندین کشتی جنگی این کشور در آب‌های اطراف تایوان در حال گشت‌زنی است. ناوگان هفتم ارتش آمریکا نیز گفت ناو هواپیمابر هسته‌ایِ رونالد ریگان را در دریای فلیپین، واقع در جنوب تایوان، فعال کرده است.

به‌گزارش وبسایت اینسایدر پیپر (Insider Paper)، یکی از مقام‌های نیروی دریایی ایالات متحده تاکید کرد که ارتش آمریکا به‌غیر از ناو هواپیمابر رونالد ریگان، کشتی جنگی یواس‌اس تریپولی (USS Tripoli) را در شرق تایوان فعال کرده است. به‌گزارش این وبسایت،  هم کشتی جنگی یواس‌اس تریپولی و هم ناو هواپیمابر رونالد ریگان قابلیت حمل آخرین نسل جنگنده‌های اف – ۳۵ را دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال مقامات دولت جو بایدن در پی آن‌اند تا دولت چین را قانع کنند که فعالیت‌های ناو هواپیمابر رونالد ریگان و کشتی یواس‌اس تریپولی، ارتباطی با سفر نانسی پلوسی به تایوان ندارد. مقام‌های دولت بایدن در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کنند که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفتگویی با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت واشینگتن می‌خواهد اطمینان حاصل کند پلوسی سفری «امن و ایمن» در پیش‌ خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز، کمی پیش از ورود پلوسی به تایوان، از پرواز هواپیماهای جنگی ارتش چین بر فراز تنگه تایوان خبر داد. رویترز با انتشار این خبر نوشت جنگنده‌های سوخو – ۳۵ چین از تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

با این‌وجود وزارت دفاع تایوان صحت این خبر را رد کرد و گفت این وزارتخانه بر تمام فعالیت‌های نظامی اطراف تایوان کاملا مسلط است و در واکنش به «تهدیدهای دشمن» نیروهای خود را اعزام خواهد کرد.

وزارت دفاع تایوان همچنین با انتشار بیانیه‌ای نوشت چین در پی آن است تا با انجام مانورهای نظامی در نزدیکی تایوان، برخی از بنادر و شهرهای کلیدی این جزیره را تهدید کند. بر پایه متن بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه، هدف چین از چنین اقدام‌هایی ایجاد ترس روانی در میان شهروندهای تایوان است، اما نیروهای مسلح تایوان «هوشیاری» خود را حفظ کرده‌اند. وزارت دفاع تایوان به مردم ساکن این جزیره اطمینان داد که جای نگرانی وجود ندارد.

ارتش چنین همچنین اعلام کرد رزمایش‌هایی برگزار خواهد که مشمول مانورهای هوایی و دریایی در شمال، جنوب‌غربی و جنوب شرقی تایوان می‌شود. فرمانده‌های ارتش چین همچنین اعلام کردند در جریان این رزمایش‌ها موشک‌هایی به آب‌های واقع در شرق تایوان شلیک خواهند کرد.

در پیوند با این موضوع، جان کربی نیز در روز سه‌شنبه گفت آمریکا بیم آن دارد که دولت چین از سفر پلوسی بهانه‌ای بسازد به‌منظور حمله موشکی به تایوان.

بیشتر از جهان