وزارت نیرو: با وجود بارش‌های اخیر ذخیره سدها منفی است

کارشناسان مدیریت ناکارآمد را عامل هدر‌رفت بارش‌ها در ایران می‌دانند

مقام‌های دولتی می‌گویند بارش‌های موسمی به‌دلیل شرایط ناپایدار، در میزان ذخیره آب سدها تاثیر زیادی ندارند‌ـ HAMIDREZA DASTJERDI / ISNA / AFP

بارش‌های سیل‌آسای روزهای گذشته بیش از ۲۴ استان ایران را تحت‌تاثیر قرار داد و انتظار می‌رفت وضعیت سدهای خالی ایران بهتر شود؛ اما مقام‌های وزارت نیرو می‌گویند این بارش‌ها در ذخیره آب سدهای ایران تاثیر چندانی نداشته‌اند.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، با بیان اینکه ورودی سدها نسبت به سال قبل پنج درصد رشد داشت، گفت: «میزان پرشدگی سدهای ایران از ابتدای سال آبی جاری تا هشتمین روز مردادماه، تنها به ۴۶ درصد رسید.»

منظور از «سال آبی جاری» بازه زمانی ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ است. بر اساس گزارش جدید شرکت مدیریت منابع آب، از ابتدای سال آبی جاری تا ۸ مرداد، ۲۹ میلیارد و ۱۶ میلیون مترمکعب آب به سدهای ایران وارد شد. این میزان ورودی نسبت به سال آبی گذشته (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) که ۲۷ میلیارد و ۸۶ میلیون مترمکعب بود، رشدی پنج‌ درصدی را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به گفته سخنگوی صنعت آب، در نتیجه بارش‌های اخیر، حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب به مخازن سدهای ایران وارد شد. از این میان، سهم سدهای استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب و سهم سدهای استان تهران نزدیک به ۹.۵ میلیون مترمکعب بود. حدود هشت میلیون مترمکعب آب نیز به سد زاینده‌رود وارد شد.

مقام‌های وزارت نیرو می‌گویند که نسبت به دوره مشابه در سال قبل، میزان خروجی سدهای ایران را تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند. با این حال، همچنان از کمبود شدید آب در نقاط مختلف کشور دم می‌زنند و می‌گویند ۵۴ درصد مخازن سدهای ایران خالی است.

در حالی‌ که مقام‌های دولتی می‌گویند بارش‌های موسمی به‌دلیل شرایط ناپایدار، در میزان ذخیره آب سدها تاثیر زیادی ندارند، کارشناسان تاکید می‌کنند مدیریت ناکارآمد و غیراصولی منابع کمبود آب در ایران را به بحران تبدیل کرده است. به گفته پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی، با وجود اینکه ایران به ۱۲۵ میلیون هکتار پروژه آبخیزداری نیاز دارد، تاکنون فقط به اندازه ۳۳ میلیون هکتار طرح آبخیزداری اجرایی شده است. به‌ بیان‌ دیگر، اهمال در توسعه آبخیزداری یکی از دلایل مهم هدررفتن آب باران در ایران محسوب می‌شود.

خبرگزاری رکنا در همین زمینه با استناد به آمار سازمان هواشناسی، نوشت: «در بازه زمانی ۱۳ تیر تا ۱۱ مرداد، در مجموع ۱۲.۸ میلی‌متر باران بارید. اگر این میزان بارندگی را در مساحت یک‌ میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومترمربعی کشور ضرب کنیم، خواهیم دید که در این مدت، مجموعا حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب باران در ایران باریده است. این در حالی است که طبق اظهارات سخنگوی صنعت آب، بارندگی‌های شدید یک ماه گذشته مجموعا هفت میلیارد مترمکعب آب به آبخوان‌های کشور اضافه کرده‌اند.»

در روزهای گذشته بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به اخبار کمبود آب سدها واکنش نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: «بحران مدیریت آب یعنی که این همه بارندگی رو نتونی پشت اون همه سد ذخیره کنی.»

بارش‌های موسمی که مبدا آن‌ها اقیانوس هند است، معمولا در ماه‌های گرم سال آغاز می‌شوند و از نیمه دوم تیرماه بخش‌هایی از ایران را فرا می‌گیرند. ناتوانی دولت در حفاظت از منابع آبی و مدیریت بحران سبب می‌شود که پیامدهای خسارت‌‌بار بارش‌ها بیشتر از سود آن‌ها باشد. کما اینکه طبق آمار رسمی، در نتیجه سیل‌های اخیر، ۹۵ تن کشته و تعدادی مفقود شدند و به بخش‌های کشاورزی، مکان‌های تاریخی، زیرساخت‌های شهری و خانه‌های مردم نیز خسارت‌‌های هنگفتی وارد شد.