وزارت خارجه پاکستان: بیانیه آمریکا درباره عملیات ضدتروریسم را دیدیم

جو بایدن هنگام اعلام کشته شدن رهبر القاعده از طالبان سخنی به میان نیاورد و پاکستان هم در بیانیه خود به نام الظواهری اشاره نکرد

واکنش پاکستان به کشته شدن رهبر القاعده بسیار محتاطانه بود؛ طالبان در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند- AFP

وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای بسیار محتاطانه، به کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان واکنش نشان داد. در این اطلاعیه که روز سه‌شنبه صادر شد، آمده که این کشور بیانیه ایالات متحده آمریکا در مورد عملیات ضدتروریسم آن کشور را دیده‌ است.

پاکستان به نام ایمن الظواهری یا طالبان هیچ اشاره‌ای نکرد و یک‌ روز پس از سخنرانی جو بایدن در مورد کشته شدن رهبر شبکه القاعده در افغانستان و با تاخیر، در یک اطلاعیه کوتاه، اعلام کرد که از هرگونه عملیات ضدتروریسم بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، حمایت می‌کند.

پاکستان همواره به حمایت از هراس‌افکنی و تروریسم متهم بوده است اما اکنون رسانه‌های پاکستانی وآگاهان سیاسی در آن کشور می‌گویند که پاکستان از کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان خوشحال است.

پس از آنکه بن‌لادن، نخستین رهبر القاعده، در سال ۲۰۱۱ در منطقه ایبت‌آباد پاکستان در حمله نیروهای ویژه آمریکا کشته شد، ایمن الظواهری، پزشک و مشاور او، رهبر شبکه القاعده شد.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در یک نشست خبری، گفت که آمریکا این توانایی را دارد که از راه دور علیه پناهگاه‌های هراس‌افکنان عملیات انجام دهد و عملیات ضدتروریستی علیه ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، بی‌آنکه در منطقه حضور داشته باشند، اجرا شد.

ایمن الظواهری که گمان می‌رفت در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان مستقر باشد، در حمله یک هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی در قلب کابل و در یک منطقه دیپلمات‌نشین، کشته شد.

بر اساس گزارش رویترز که از یک مقام طالبان نقل شد، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، از سال ۲۰۰۱ به بعد در کوه‌های استان هلمند به سر می‌برد و این اواخر به یک منطقه امن در کابل نقل‌مکان کرده بود. به گفته این مقام طالبان، امنیت ایمن الظواهری را نیروهای طالبان تامین می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد یکشنبه، نهم مرداد، گزارش‌هایی از دو انفجار در شهر کابل منتشر شد. شماری از مردم افغانستان گفتند که یک پهپاد موشک‌هایی را به منطقه وزیر اکبرخان و ده مزنگ کابل شلیک کرده؛ اما طالبان مدعی شدند که یک موشک به خانه‌ای خالی از سکنه در منطقه شیرپور برخورد کرده و تلفاتی به جا نگذاشته است؛ با این حال، نیمه‌های شب دوشنبه به وقت کابل، در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد موشکی که به یک خانه در شیرپور برخورده کرده، از یک هواپیمایی بی‌سرنشین نیروهای آمریکایی شلیک شده است. طالبان این حمله را محکوم کردند و گفتند نقض قوانین بین‌المللی است.

ساعتی پس از این رویداد، رسانه‌های آمریکایی از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا خبر دادند و بعد از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی، کشته شدن ایمن الظواهری را تایید کرد.

طالبان از زمان اعلام رسمی کشته شدن ایمن الظواهری از سوی ایالات متحده آمریکا خاموش‌اند و هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

بیشتر از جهان