احمد مسعود: گسترش حضور القاعده در افغانستان با حمایت طالبان

رهبر جبهه مقاومت ملی، مردم افغانستان را به ایستادگی در برابر ظلم و جنایات طالبان فرخواند

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در یک پیام تصویری به جامعه جهانی هشدار  داد که اگر به اوضاع افغانستان توجه نشود، کشورهای منطقه و جهان با تهدید های جدی تروریستی رو‌به‌رو خواهند شد.

احمد مسعود در این پیام تصویری که به مناسبت سال نو هجری خورشیدی پخش شده است، می‌گوید که طالبان خلاف تعهداتشان به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه داده‌اند و شبکه القاعده با حمایت طالبان مراکز آموزشی بیشتری را در بخش‌هایی از افغانستان ایجاد کرده است. به گفته او، این شبکه جذب نیرو را افزایش داده و مشغول گسترش‌‌ فعالیت‌های تروریستی در کشور است. مسعود، طالبان را فریبکار و دروغگو و نیرنگ‌باز خواند و وعده‌های طالبان را مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی توخالی توصیف کرد.

احمد مسعود ادامه بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان از سوی طالبان را غیرانسانی و جنایت‌ بشری خواند و از تمامی نهادهای جهانی و حقوق بشری و سازمان ملل متحد خواست نظارت و گزارشگری خود از وضعیت حقوق بشر در افغانستان را تقویت کنند و اقدام‌های عملی برای پاسخگو کردن طالبان در باره بازداشت، شکنجه و قتل افراد در پیش گیرند. او از دادگاه لاهه هم خواست به جنایات طالبان رسیدگی کند.

به گفته رهبر جبهه مقاومت ملی، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان با تصویب قطعنامه‌ای گفته بودند که جامعه جهانی از بازگشت امارت خودخوانده طالبان حمایت نخواهد کرد، و این نهادها اکنون باید به تصمیم خود پایبند باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود خطاب به علمای دینی افغانستان گفت که طالبان زیر نام دین به مردم بی‌احترامی می‌کنند و مردم را بازداشت و شکنجه می‌کنند و دست به کشتار می‌زنند، و خاموشی در برابر این جنایات سبب ناامیدی مردم از دین خواهد شد. مسعود از آنان خواست خاموش نمانند و به طالبان بفهمانند که اذیت و آزار مردم جایی در اسلام ندارد.

احمد مسعود که جبهه مقاومت ملی علیه طالبان را در پنجشیر و اندراب‌ها رهبری می‌کند، گفت همیشه بر گفت‌وگو برای حل مسائل تاکید داشته است، اما طالبان تنها بر تسلیم و بیعت تاکید کرده‌اند و در ادامه جنگ کوشیده‌اند.

بستن مدرسه‌ها به روی دختران، ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها، سرکوب آزادی بیان، سرکوب جنبش‌های آزادی‌خوانه زنان و ایجاد فضای خفقان و وحشت از سوی طالبان مواردی اند که مسعود به آنها اشاره کرد و گفت این همه چهره اصلی طالبان را به جهان بهتر نمایانده است.

احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، جبهه مقاومت ملی علیه طالبان را در سال ۱۴۰۰ هنگامی ایجاد کرد که نظام جمهوری اسلامی افغانستان در نتیجه فرار اشرف غنی فروپاشید و طالبان توانستند قدرت را در افغانستان به دست گیرند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی را شماری کماندو، مجاهدین پیشین و جوانان افغانستان تشکیل می‌دهند که در حال حاضر در کوه‌های هندوکش در شمال مستقرند و با جنگ و گریز به مقاومت در برابر طالبان ایستاده‌اند.

احمد مسعود می‌گوید که بسیاری از سربازان نهادهای امنیتی و دفاعی نظام پیشین تحت تعقیب طالبان‌اند و در صورت گرفتاری، شکنجه می‌شوند و به قتل می‌رسند. او وعده کرد که در احیای دوباره نیروهای امنیتی تلاش خواهد کرد.

او در پیام خود وی جبهه مقاوم ملی علیه طالبان را متعلق به همه مردم افغانستان خواند و بر اتحاد تمامی مردم تاکید کرد.

احمد مسعود تمامی مردم افغانستان را به ایستادگی در برابر ظلم و جنایات طالبان فرخواند.

احمد مسعود که دانش‌آموخته کینگزکالج لندن است، دو نیم سال پیش از سوی هواداران پدرش به جانشینی او برگزیده شد و رسما وارد فعالیت‌های سیاسی شد. او بارها از ضعف حکومت اشرف غنی انتقاد کرده و بر ایجاد یک نظام غیر متمرکز در افغانستان تاکید کرده بود.

بیشتر از جهان