علی‌رغم هشدارهای چین، نانسی پلوسی وارد تایوان شد

وزیر خارجه چین در واکنش به سفر پلوسی به تایوان گفت:«برخی سیاستمدارهای آمریکایی در مورد مسئله تایوان با آتش بازی می‌کنند»

پلوسی نخستین مقام بلندپایه ایالات متحده آمریکا است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است -- NAZRI RAPAAI / MALAYSIA DEPARTMENT OF INFORMATION / AFP

نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، وارد تایوان شد. دقایقی پیش از انتشار رسمی این خبر، وبسایت اینسایدر پیپر (Insider Paper) در روز سه‌شنبه، ۲ اوت ۲۰۲۲، تایید کرد که هواپیمای حامل نانسی پلوسی به مقصد فرودگاه تایپه، پایتخت تایوان، در حال حرکت است. خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیز ساعاتی قبل گزارش داده بود که هواپیمای حامل پلوسی پس از یک توقف کوتاه در مالزی، بار دیگر به پرواز در آمد. با این‌حال، در آن زمان این خبرگزاری از مقصد هواپیمای مورد نظر مطلع نبود.

در روزهای اخیر، خبر احتمال سفر پلوسی به تایوان تنش‌های میان آمریکا و چین را به‌صورت کم‌سابقه‌ای افزایش داد.

وانگ یی، وزیر خارجه دولت چین، در جریان اظهارات روز دوشنبه‌اش، رویکرد آمریکا به مسئله تایوان را خائنانه توصیف کرد و گفت چنان رویکردی «آمریکا را، به‌لحاظ اعتبار ملی، ورشکسته می‌کند.»

وزیر خارجه چین همچنین با صدور بیانیه‌ای در این مورد نوشت:«برخی سیاستمدارهای آمریکایی در مورد مسئله تایوان با آتش بازی می‌کنند؛ چنین کاری به‌طور قطع عاقبت خوبی نخواهد داشت.» وانگ یی در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرد که این رویکرد سیاستمدارهای آمریکایی دارد بار دیگر چهره «قلدر» ایالات متحده آمریکا را افشا می‌کند و نشان می‌دهد آمریکا بزرگ‌ترین کارشکنی‌ها را در راه صلح جهانی انجام می‌دهد.

از سوی دیگر، روسیه نیز به موضوع سفر پلوسی به تایوان واکنش نشان داد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه سفر سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

وزارت خارجه تایوان تا این لحظه از اظهار نظر مستقیم در مورد سفر پلوسی خودداری کرده است، اما نخست وزیر این کشور در روز سه‌شنبه گفت تایوان از ورود تمام «مهمان‌های خارجی» که رفتاری دوستانه در قبال تایوان دارند «استقبال می‌کند.»

سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، در حال حاضر در یک تور آسیایی به‌سر می‌برد که قرار است در جریان آن از مجموعه‌ای از کشورهای واقع در شرق و جنوب‌شرقی آسیا دیدار کند. از این جهت در روزهای گذشته برخی منابع اعلام کردند تایوان یکی از مقاصد احتمالی پلوسی در این سفر خواهد بود و او عصر روز سه‌شنبه به تایوان وارد می‌شود‌؛ موضوعی که واکنش‌های منفی چین را به همراه داشته است.

پلوسی نخستین مقام بلندپایه ایالات متحده آمریکا است که طی ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

با این‌وجود، واکنش‌های دولت چین تنها به اظهارات دیپلماتیک محدود نیست و ارتش این کشور به برخی واکنش‌های نظامی نمایشی نیز دست زده است. خبرگزاری رویترز، کمی پیش از ورود پلوسی به تایوان، از پرواز هواپیماهای جنگی ارتش چین بر فراز تنگه تایوان خبر داد.

وزارت دفاع تایوان، در برابر این اقدام دولت چین، اعلام کرد این وزارتخانه بر تمام فعالیت‌های نظامی اطراف تایوان کاملا مسلط است و در واکنش به «تهدیدهای دشمن» نیروهای خود را اعزام خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز در روز سه‌شنبه گفت آمریکا بیم آن دارد که دولت چین از سفر پلوسی بهانه‌ای بسازد برای حمله موشکی به تایوان. کربی در ارتباط با سفر پلوسی به تایوان گفت، این سفر در نهایت بر اساس نظر شخصی سخنگوی مجلس نمایندگان گرفته شده است.

این خبرگزاری از قول برخی منابع مطلع نوشت که غالب دیدارهای پلوسی، از جمله دیدارش با رئیس جمهوری تایوان، برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است. این منابع همچنین تاکید کردند که پلوسی در روز چهارشنبه با گروهی از فعالان حقوق بشر، که خیلی «صریح» علیه سابقه نقض حقوق بشر به‌وسیله دولت چین صحبت می‌کنند، دیدار خواهد کرد.

تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین از هفته گذشته آغاز شد. روزنامه فایننشال‌تایمز، با انتشار گزارشی به‌تاریخ ۲۳ ژوییه ۲۰۲۲، از هشدار دولت چین به دولت آمریکا خبر داد و نوشت علت این اقدام پکن برنامه پلوسی برای سفر به تایوان در ماه اوت است. این روزنامه بریتانیایی در گزارش مورد نظر از قول شش فرد، که به‌ ادعای فایننشال‌تایمز در جریان هشدار اخیر پکن به واشینگتن قرار دارند، نوشت هشدار جدید دولت چین به دولت آمریکا بسیار قوی‌تر از هشدارهای قبلی این دولت در ارتباط با سیاست‌ها و اقدام‌های آمریکا در قبال تایوان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایننشال‌تایمز از قول این افراد می‌نویسد هشدار دولت چین با زبانی بیان شده است که می‌توان آن را به اراده این دولت برای نشان دادن واکنش نظامی نیز تعبیر کرد. با این‌وجود وبسایت سی‌ان‌ان در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد مدعی شد چین و آمریکا، علیرغم سفر پلوسی به تایوان، تمایلی به درگیری «نظامی آشکار» ندارند و منافع هیچ‌یک از طرفین از این طریق تامین نمی‌شود.

با این‌حال سی‌ان‌ان در این گزارش تاکید کرد که سفر پلوسی می‌تواند منجر به ایجاد بی‌ثباتی در روابط دو کشور شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه گذشته به خبرنگارها گفت نظر ارتش ایالات متحده آمریکا در مورد سفر پلوسی این است که چنین اقدامی خوب و مناسب نیست.

دولت چین حضور نظامی‌اش در اطراف تایوان را افزایش داده و می‌خواهد از این طریق دولت تایوان را، که در یک روند دموکراتیک انتخاب شده است، زیر فشار قرار دهد. دولت تایوان نیز می‌گوید تنها جمعیت ۲۳ میلیونی تایوان می‌توانند مسیر و آینده این کشور را تعیین کنند و مردم و دولت تایوان، در صورت حمله نظامی چین به کشورشان، از خود دفاع خواهند کرد.   

از سوی دیگر، کریستفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (FBI)، در ششم ژوییه و در جریان نشست مشترکی که با کن مک‌کالوم، رئیس آژانس داخلی و ضد جاسوسی بریتانیا (MI5)، داشت گفت هیچ نشانه‌ای وجود ندارد تا او را قانع کند انگیزه چین برای تصرف نظامی تایوان کاهش یافته است.

اما یک هفته پیش از این اظهارات ری، یکی از مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده گفته بود به‌نظر می‌رسد نشانه‌ای دال بر آن‌که رئیس جمهوری چین بخواهد دست به تصرف نظامی تایوان بزند وجود ندارد. با این‌وجود، آوریل هاینس، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، نظری متفاوت در این زمینه دارد.

هاینس در ماه مه ۲۰۲۲ به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته بود چین فعالانه در تلاش است تا ظرفیت‌های ارتش این کشور را به‌قدری بالا ببرد که بتواند تایوان را، ولو با وجود حمایت آمریکا از این کشور، تصرف کند. این مقام بلند پایه امنیتی ایالات متحده آمریکا همچنین اعتقاد داشت که تهدید شدن تایوان از سوی چین، خاصه در بازه زمانی سال جاری تا سال ۲۰۳۰، یک تهدید «حاد» است.

با این‌حال هاینس، در جریان سخنانش خطاب به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت همچنان مشخص نیست شی‌جین پینگ چه درس‌هایی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین کمک کشورهای غربی به‌ این کشور گرفته است. به‌گفته هاینز و اسکات بریر، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، ارزیابی رئیس جمهوری چین و حزب کمونیست این کشور از وقایع اوکراین بر رویکرد آن‌ها نسبت به تایوان تاثیرگذار خواهد بود.

از این منظر ری نیز در بخشی از سخنرانی‌اش در روز چهارشنبه، که پیش‌تر به آن اشاره شد، گفت امکان دارد چینی‌ها از تجربه روسیه در حمله به اوکراین درس‌هایی گرفته باشند و، به‌گفته او، به‌دنبال راه‌هایی می‌گردند تا اقتصادشان را در برابر تحریم‌های احتمالی آینده «عایق‌بندی» کنند.

بیشتر از جهان