انتخابات کانادا: جاستین ترودو در قدرت می‌ماند

نخست‌وزیر کانادا: برای همه کانادایی‌ها کار می‌کنم

جاستین ترودو و همسرشCole Burston / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

با پایان رای‌گیری در کانادا در شامگاه دوشنبه، نتایج از پیشتازی حزب حاکم، یعنی لیبرال‌ها به رهبری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کنونی این کشور حکایت دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که لیبرال‌ها به رغم کاهش محبویت‌شان در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۵، در ۲۵ حوزه از ۳۲ حوزه انتخاباتی پیشتاز هستند یا انتخاب شده‌اند و تا کنون  ۱۵۶ کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند. محافظه‌کاران نیز ۱۲۱ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

گاردین در گزارشی از پیروزی جاستین ترودو و حزب تحت رهبری‌اش خبر داده و می‌نویسد، لیبرال‌ها چهار سال دیگر در قدرت می‌مانند. 

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که لیبرال‌ها با از دست‌ دادن اکثریت احتمالا با چپ‌گراها ائتلاف می‌کنند. در همین حال روزنامه گلوب اند میل به نقل از ترودو نوشت که او قول داده است که برای همه کانادایی‌ها کار کند. 

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری پیروزی ترودو را تبریک گفت.

نظرسنجی‌هایی که پیش از انتخابات کانادا برگزار شده بود، از رقابت تنگاتنگ لیبرال‌ها و محافظه‌کاران به رهبری اندرو شییر خبر می‌داد. اما نتایج نشان می‌دهد که  ترودو در قدرت می‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت اقتصادی کانادا در سال جاری در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود و افزایش ارزش دلار کانادا و کاهش نرخ بیکاری از جمله دستاوردهای دولت کنونی به‌شمار می‌رود.

البته اندرو شییر که رقیب اصلی ترودو است لیبرال‌ها را به دورغگویی متهم می‌کند و کمپین انتخاباتی خود را بر مبنای رونق اقتصادی بنا کرده بود.

لیبرال‌ها به رهبری ترودو در انتخابات ۲۰۱۵ با به دست آوردن ۱۸۴ کرسی پارلمان به حدود یک دهه اکثریت محافظه‌کاران پایان داد.

پارلمان کانادا ۳۳۸ کرسی دارد و ۲۷ میلیون کانادایی برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده بودند.

انتشار تصویری از ترودو که او را با صورتی که با رنگ سیاه شده بود، نشان می‌داد، اخیرا به یک دردسر بزرگ برای او تبدیل شد و گروهی ترودو را به نژادپرستی متهم کردند. این عکس مربوط به یک مهمانی در سال ۲۰۰۱ بود که ترودو خود را به شکل یکی از شخصیت‌های والت‌دیزنی درآورده بود و ترودو بابت آن عذرخواهی کرد. همچنین برخی اتهام‌های مالی نیز متوجه او بود.

برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که لیبرال‌ها که یک اکثریت شکننده را به دست آورده‌اند، باید برای تشکیل دولت با احزاب چپ ائتلاف کنند.

جاگمیت سینگ، نخستین فرد رنگین پوست رهبر حزب چپ‌گرای «ان‌دی‌پی» در کانادا است که یکی از رقبای ترودو در انتخابات روز دوشنبه بود. حزب تحت رهبری او ۲۵ کرسی را در پارلمان به دست آورده است.

بیشتر از