یک امام مسجد در کابل سر بریده شد

گفته می‌شود که قاری عبیدالله عضو گروه سلفیان بوده است

قاری عبیدالله در مسجدی در کابل امامت می کرد -عکس از twitter/@naweed_kawesh

منابعی در افغانستان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از کشف جسد امام مسجد «ابوبکر صدیق» در منطقه «کارته نو» کابل در روز یکشنبه ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه) خبر دادند و گفتند که او قاری عبیدالله نام داشته است و به دست فرد یا افراد ناشناسی کشته شده است.

گفته می‌شود که قاری عبیدالله حوالی ساعت ۱۱ پیش‌ازظهر یکشنبه در خوابگاه خود در این مسجد کشته شده است. مهاجم یا مهاجمان از صحنه حادثه گریخته‌اند و مردم سپس جسد سربریده قاری عبدالله را در خوابگاهش پیدا کرده‌اند.

منابع خبری به نقل از نزدیکان قاری عبیدالله می‌گویند که او عضو و پیرو گروه «سلفیان»، و مدرس احکام و روایات اسلامی بوده است. علت و جزئیات این حادثه هنوز روشن نیست و طالبان نیز در این زمینه نظر یا گزارشی نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود سه هفته پیش، سردار ولی ثاقب، رئیس شورای سلفیان در افغانستان، نیز به همین گونه در خانه‌اش در منطقه «خوشحال‌خان» کابل کشته شد. در پی آن حادثه، سلفیان افغانستان، طالبان را به قتل سردار ولی ثاقب متهم کردند و گفتند که طالبان از هنگام تسلط خود بر افغانستان، چندین تن از اعضای برجسته این گروه را با شیوه‌های قساوت‌بار کشته‌اند. به گفته سلفیان، در طول ۱۱ ماه تسلط طالبان بر افغانستان، ۲۶۰ تن از اعضای این گروه به طرز فجیعی به دست افراد طالبان کشته شده‌اند.

در نخستین دوره حکومت طالبان در افغانستان، سلفیان نیز بخشی از این گروه بودند، اما پس از حضور نیروهای خارجی در افغانستان، سلفیان به رهبری شخصی به نام مسلم‌دوست، به القاعده پیوستند. پس از سال ۳۰۱۳ میلادی که «داعش» فعالیت خود را آغاز کرد، سلفیان نیز به دلیل دیدگاه‌های همسان، به داعش پیوستند. گفته می‌شود که در آن زمان شماری از طالبان غیرقندهاری نیز با گروه سلفیان مسلم‌دوست همراه شدند. این کار به بروز اختلافاتی در صفوف گروه‌های مختلف طالبان انجامید و درگیری‌های خونینی در استان‌های ننگرهار، کنر، و نورستان که مرکز فعالیت‌های سلفیان (داعشیان) بود، در پی داشت.

برخی از تحلیلگران مسائل امنیتی می‌گویند که در پی تسلط یافتن طالبان بر افغانستان، اختلاف‌ بین آنان و سلفیان (اعضای گروه داعش) شدت گرفته است و بر آن مبنا، طالبان اعضا و رهبران گروه سلفیان را به قتل می‌رسانند.

سلفیان می‌گویند که ده‌ها «مدرسه» در بخش‌هایی از افغانستان دارند که در آن‌ها، نوجوانان و جوانان «آموزش‌های اسلامی» می‌بینند. آنان تایید کرده‌اند که شماری از جوانانی که در این مدرسه‌ها آموزش دیده‌اند، سپس به صفوف داعش پیوسته‌اند، اما با گروه سلفیان رابطه‌ای ندارند.

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که در ۱۱ ماه گذشته، طالبان بیش از ۱۰۰ تن را به اتهام حمایت از گروه داعش یا عضویت در آن، به طرز فجیعی به قتل رسانده‌اند؛ از جمله ۵۴ جسد سلاخی‌شده که در کانال آب «درونته» در ننگرهار در شرق افغانستان، پیدا شده است.

بیشتر از جهان