نگاهی به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای ترور مخالفانش در ایالات متحده

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا: باید هم‌اکنون همه عوامل و «دیپلمات»های ایرانی را از آمریکا بیرون بیندازیم

به‌ترتیب از چپ: علی‌اکبر طباطبایی، منصور فرهنگ، جمشید شارمهد، عادل الجبیر و مسیح علی‌نژاد- عکس ترکیبی با استفاده از خبرگزاری‌ها

درپی بازداشت یک مرد مسلح در در خارج از خانه مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی در آمریکا، بار دیگر موضوع تلاش‌های ۴۴ساله جمهوری اسلامی برای ترور مخالفانش در خارج از کشور و راه‌های مقابله با آن بالا گرفته است.

تلاش‌های جمهوری اسلامی برای حذف مخالفانش چه در داخل و چه در خارج از ایران به‌اندازه عمر این حکومت سابقه دارد. در این سال‌ها موارد متعددی از برنامه‌ریزی عوامل وابسته به نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترور مخالفان و منتقدان این رژیم در سراسر جهان و بیش از همه در کشورهای اروپایی افشا شده است که تعداد زیادی از آن‌ها موفق و چندین برابر آن‌ها نیز ناموفق بوده‌اند.

در طول نزدیک به ۴۴ سالی که از عمر جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، شاید به‌دلیل نظارت شدیدتر امنیتی ایالات متحده نسبت‌به کشورهای اروپایی، فعالیت‌‌های تروریستی برملاشده جمهوری اسلامی در خاک آمریکا بسیار کمتر از اروپا بوده است، اما از همان نخستین سال‌های استقرار این رژیم در ایران، در آن‌جا هم ترورها آغاز شد.

وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در واشنگتن، نخستین قربانی ترور جمهوری اسلامی در آمریکا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علی‌اکبر طباطبایی، وابسته مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در واشنگتن در دوران محمدرضاشاه پهلوی، نخستین فردی بود که به‌دست عوامل جمهوری اسلامی در ایالات متحده ترور شد.

طباطبایی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ضمن اعلام علنی مخالفتش با جمهوری اسلامی و روح‌الله خمینی، بنیادی به نام «آزادی ایران» را راه‌اندازی کرده بود و تجمعاتی را نیز علیه حکومت جمهوری اسلامی سازماندهی می‌کرد. او در سال ۱۳۵۹ همزمان با بحران گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران، به‌دست یک آمریکایی آفریقایی‌تبار به نام دیوید تئودور بلفیلد که مسلمان شده و نام خود را به داود صلاح‌الدین تغییر داده بود، جلوی منزلش در ایالت مریلند آمریکا کشته شد. گزارش‌ها حاکی از این است که صلاح‌الدین پس از انجام این ترور، از طریق سوئیس به ایران گریخت و تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفت و همچنان در ایران زندگی می‌کند.

علاوه‌بر این، آن‌طور که صلاح‌الدین به رسانه‌ها گفته است، همزمان با ترور علی‌اکبر طباطبایی، مقام‌های جمهوری اسلامی برای ترور چهار نفر دیگر از مخالفان حکومت در خاک آمریکا نیز برنامه‌ریزی کرده و پولی به او داده بودند، که البته عملی نشد.

منصور فرهنگ و جمشید شارمهد، از اهداف تروریستی جمهوری اسلامی در ایالات متحده

منصور فرهنگ، دیپلمات پیشین و نخستین سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بعد از پیروزی انقلاب ۵۷  نیز یکی از اهداف جمهوری اسلامی برای ترور در خاک آمریکا بود که اف‌بی‌آی او را از طرح جمهوری اسلامی برای ترورش مطلع کرده بود. فرهنگ سال ۱۳۷۲ در مقاله‌ای که در نیویورک‌تایمز با عنوان «ایران می‌خواهد مرا ترور کند. چرا؟» منتشر شد، این ماجرا را شرح داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمشید شارمهد، فعال سیاسی ایرانی-آلمانی و از اعضای انجمن پادشاهی ایران و مدیر رادیو «تندر» در آمریکا نیز یکی از اهداف ترور عوامل جمهوری اسلامی بود. براساس گزارش‌ها، یک مامور جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ در کالیفرنیای آمریکا با استخدام یک قاتل حرفه‌ای، درپی ترور او بود؛ هرچند ماموران جمهوری اسلامی در آن زمان موفق به قتل شارمهد نشدند، اما در سال ۱۳۹۹ او را از دبی در امارات متحده عربی ربودند و به ایران منتقل کردند. این مخالف سیاسی جمهوری اسلامی از آن زمان در ایران در شرایطی سخت محبوس است و محاکمه‌اش درحالی ادامه دارد که غزاله شارمهد، دخترش، به‌تازگی خبر داده وکیل تسخیری پدرش گفته حکم اعدام او «قطعی» است.

توطئه ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا

در سال ۱۳۹۰ مقام‌های آمریکایی از توطئه ترور عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان سعودی در واشنگتن پرده برداشتند که با واکنش‌های گسترده روبه‌رو و بسیار خبرساز شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا آن زمان یک شهروند ایرانی-آمریکایی ۵۶ساله به نام منصور ارباب‌سیر را به‌عنوان متهم اصلی و یک شهروند ایرانی به نام علی‌غلام شکوری را که از افسران ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی شده‌ بود، به طراحی توطئه و پرداخت پول به یک گروه سازمان‌یافته از خلافکاران و قاچاقچیان مکزیکی برای ترور عادل الجبیر متهم کرد. براساس طرح آن‌ها قرار بود قاچاقچیان مکزیکی عادل‌الجبیر را از طریق کار گذاشتن و منفجر کردن بمبی در یک رستوران ترور کنند.

بنابه درخواست عربستان سعودی از سازمان ملل متحد، پرونده توطئه جمهوری اسلامی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا به شورای امنیت فرستاده شد، اما جمهوری اسلامی براساس روند همیشگی خود، اتهام‌ها در این زمینه را ساختگی دانست و رد کرد.

در توطئه دیگری که اداره تحقیقات فدرال آمریکا در سال ۱۳۹۸ کشف و خنثی کرد نیز دو شهروند ایرانی مقیم ایالت کالیفرنیا به نام‌های احمدرضا محمدی دوستدار (۳۹ ساله) و مجید قربانی (۶۰ ساله) به اتهام جاسوسی از مراکز مربوط به یهودیان و همچنین اعضای ارشد گروه مجاهدین خلق در ایالات متحده بازداشت و پس از اعتراف، به زندان محکوم شدند.

مسیح علی‌نژاد، تازه‌ترین هدف اقدام‌های تروریستی جمهوری اسلامی

نیویورک‌پست روز یکشنبه در گزارشی از بازداشت یک مرد مسلح به کلاشنیکف در خارج از خانه مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار مخالف جمهوری اسلامی در منطقه بروکلین نیویورک خبر داد. براساس این گزارش، پلیس فدرال آمریکا خالد مهدی‌اف ۲۳ساله را پس از دو روز کمین، روز پنج‌شنبه دستگیر کرده است. 

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ، روز یکشنبه، نهم مردادماه، ضمن بازنشر خبر روزنامه نیویورک‌پست درباره بازداشت این فرد مسلح در مقابل خانه علی‌نژاد، در رشته‌توییتی نوشت: «رژیم ایران رهبران ما را تهدید به ترور می کند. حالا پیروان رادیکال آن‌ها نیز مخالفان ایرانی را تعقیب می‌کنند و در اینجا سعی در کشتن آن‌ها دارند. ما باید هم‌اکنون همه عوامل و «دیپلمات‌ها»ی ایرانی را از آمریکا بیرون بیندازیم.»

او در ادامه نوشت: «اکنون زمان آن رسیده است که دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن دی‌سی. تعطیل شود. درحالی‌که رژیم [ایران] تلاش‌های خود برای ترور در خاک ما را افزایش می‌دهد، هیچ دلیلی برای وجود چینن قراری وجود ندارد.»

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا، در توییت دیگری نوشت که «متاسفانه، ما همجنان از لحاظ قانونی موظفیم به هیئت‌های آن‌ها اجازه دهیم تا به سازمان ملل متحد در نیویورک بیایند» اما تاکید کرد که زمان برقراری دوباره محدودیت‌های شدید سفر برای هیئت‌های نمایندگی ایران که بایدن در فوریه ۲۰۲۲ لغوشان کرده بود، فرارسیده است.

مسیح علی‌نژاد که در سال‌های گذشته به‌ویژه در انتشار خبرهای مربوط به مادران و خانواده‌های کشته‌شدگان به‌دست حکومت جمهوری اسلامی و همچنین معترضان به حجاب اجباری بسیار فعال است، پیش از این نیز هدف تهدیدهای مشابهی قرار گرفته بود؛ ازجمله در تیرماه سال گذشته، گزارش‌هایی از تلاش دستگاه‌ اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای ربودن او از نیویورک و بردنش به ایران منتشر شد که درپی آن، پلیس فدرال آمریکا پلیس فدرال آمریکا با انتشار مشخصات چهار عامل ایرانی به نام‌های علیرضا شاهواروقی فراهانی، کیا صادقی، امید نوری و محمود خاضعین، اعلام کرد که اف‌بی‌آی در پرونده توطئه برای ربایش یک شهروند آمریکا به دنبال این افراد است. 

دادگستری نیویورک نیز اعلام کرد که یکی از این افراد (خاضعین) مامور وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سه نفر دیگر نیز از اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی ایران‌اند و با همکاری یک ایرانی ساکن ایالات متحده آمریکا به نام نام نیلوفر بهادری‌فر، درحال برنامه‌ریزی برای ربایش مسیح علی‌نژاد در شهر نیویورک و انتقال او از طریق دریا به ونزوئلا بوده‌اند تا از آن‌جا به ایران منتقل شود.