بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان ایران ادامه دارد؛ ذخایر آبی تهران همچنان منفی است

میزان ذخایر آب در سدهای تهران تا قبل از بارش‌های اخیر ۳۴ درصد منفی بود اما حالا به ۲۵ درصد کاهش یافته است

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از ادامه فعالیت سامانه موسمی در ۱۰ استان ایران در روز دوشنبه، ۱۰ مرداد، خبر داد. به گفته او، استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و اصفهان همچنان با رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و گردوخاک مواجه خواهند بود و شرق دریای عمان نیز تا روز جمعه، ۱۴ مرداد، مواج است.

در تهران، نیز احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی همچنان وجود دارد و به همین دلیل، اداره کل هواشناسی استان تهران از ساکنان پایتخت درخواست کرد از تردد و اسکان در مسیر رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

سطح هشدار هواشناسی برای استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و خوزستان نیز همچنان قرمز است. دو سازمان مدیریت بحران و امداد و نجات هلال‌احمر در حالت آماده‌باش‌اند و احتمال اینکه منازل مسکونی، روستاها و واحدهای تجاری بیشتری خسارت ببینند، وجود دارد.

ویدیویی از یک گاندو سرگردان در یکی از روستاهای شهرستان چابهار که روز یکشنبه، ۹ مرداد، منتشر و فراگیر شد، تصویری گویا از پیامدها و خسارت‌های بارش‌های سیل‌آسا و سیلاب‌های روزهای اخیر بر زندگی جان و مال مردم ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که مقام‌های استانی از تعداد کشته‌ها و مفقودان سیلاب‌های اخیر ارائه کرده‌اند، حاکی از آن است که ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌ و شمار زیادی مفقود شده‌اند. 

مقام‌های دولتی خسارت بخش‌های کشاورزی و دامپروری را بالغ‌ بر ۱۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند و گفته می‌شود که راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در ایران دست‌کم ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و به بناهای تاریخی و گردشگری نیز بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. همچنین تعداد زیادی از مردم خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند و اکنون در مراکز اسکان موقت در شرایطی نامساعد به سر می‌برند؛ با تمام این‌ها، مسئولان جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند که سیلاب‌های روزهای اخیر را «خوب» مدیریت کرده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور، در جریان بازدید از آبگرفتی‌های معابر شهر یزد، ادعای «مدیریت مناسب» سیلاب‌های روزهای اخیر را مطرح کرد و گفت: «با توجه به اینکه چنین حجم بارشی پیش‌بینی نمی‌شد، تاکنون در سطح کشور مدیریت خوبی اعمال شده است.»

مقام‌های دولتی می‌گویند بارش‌های سیل‌آسای اخیر در میزان ذخایر آب سدها و تالاب‌ها تاثیری چندانی ندارد. محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران، در همین زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت: «این سیل ذخایر آبی پایتخت را ۹.۴ میلیون مترمکعب افزایش داد؛ با این حال، ذخایر آبی سدهای تهران همچنان ۲۵.۶ درصد منفی است.»

به گفته این مقام دولتی، میزان ذخایر آب در سدهای تهران تا قبل از بارش‌های اخیر ۳۴ درصد منفی بود اما حالا به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

امیرعباس احمدی، رئیس اداره محیط‌ زیست طبیعی حفاظت محیط‌ زیست استان تهران، نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که «سیلاب‌ها عامل بهبود وضعیت تالاب‌ها نیستند» و بر پر شدن آن‌ها، تاثیر مثبتی ندارند. به گفته او، «در بارش‌های ناگهانی اخیر که حالت سیلابی داشته‌اند، یک‌باره آب زیادی به سدها و محدوده‌های تالابی وارد شد اما به علت زمان کوتاه و سرعت بالای بارش‌ها، تخریب ناشی از سیل بیشتر از فایده‌ آن است؛ بنابراین نمی‌تواند تالاب را از حالت خشکسالی خارج کند؛ چرا که تالاب، آبگیرها و سدها در مدت‌ زمان کوتاهی آبگیری می‌شوند اما گل‌ولای همراه سیلاب در روزهای آتی رسوب می‌کند و به عقب‌روی تالاب منجر می‌شود.»

احمدی به دیگر آثار مخرب این سیلاب‌ها اشاره کرد و توضیح داد: «وقتی سیلاب‌ها به همراه با گل‌ولای یک‌باره به مجموعه آبی وارد می‌شوند، حتی می‌توانند برای سدها اثری مخرب داشته باشند. در مسیر آن‌ها، برای گردشگران در مسیر رودخانه‌ها و آبگیرها نیز مخاطرات جانی و مالی به وجود می‌آید و تنها به آبزیان داخل آب آسیب نمی‌رساند. به شست‌وشو و فرسایش بستر رودخانه‌ها منجر می‌شود و می‌تواند در شکل طبیعی رودخانه‌ها تغییر ایجاد کند. همچنین باعث می‌شود خانه‌ها و بناهای در مسیر سیل نیز تخریب شوند.»

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، سیل‌های اخیر در ذخایر آب و بهبود وضعیت تالاب‌ها تاثیری چندانی ندارد اما سفره‌های آب زیرزمینی را تا حدودی تقویت کرده‌اند. محمد درویش، ‏‏‏پژوهشگر و کنشگر شناخته‌شده محیط‌ زیست، در حساب کاربری خود در توییتر، تصویری از شکاف‌های پدیدآمده ناشی از فرونشست زمین در منطقه ابرقو را منتشر کرد که پس از سیل روزهای اخیر، آبخوان‌ها از طریق آن‌ها، تغذیه شده‌اند. او در این توییت، به مسئولان دولتی کنایه زد و نوشت: «ظاهرا طبیعت به کمک دولت آمده است تا طرح معطل‌مانده تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی را تسریع کند! اگر همین اتفاق در دشت مهیار اصفهان یا طاهرآباد کاشان هم بیفتد، بیلان وزارت نیرو قابل دفاع می‌شود.»