۱۴ هزار میلیارد تومان؛ برآورد اولیه خسارت سیل به کشاورزی، راه‌ها و اماکن تاریخی

تا روز یک‌شنبه هشتم مرداد سال ۱۴۰۱ مجموع کشته‌ها و مفقود شدگان به دست‌کم ۱۱۴ نفر رسیده است

از دست‌کم ۲۰ هزار واحد مسکن آسیب‌دیده ۷ هزار واحد باید کاملا بازسازی شوند و ۱۳ هزار واحد نیز باید تعمیر شوند-IRANIAN PRESIDENCY / AFP

مقام‌های دولتی گفتند که سیل در ایران تاکنون دست‌کم  ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و دامپروری وارد کرده است. میزان خسارت به راه‌ها و زیرساخت‌ها در کشور۸۰۰ میلیارد تومان و به بناهای تاریخی و تاسیسات گردشگری نیز دستکم  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و حداقل ۲۰ هزار واحد مسکونی نیز در سیل دچار آسیب شده‌اند.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی درباره خسارات سیل به بخش کشاورزی ایران گفت: برآورد ابتدایی ما از خسارت شش هزار میلیارد تومان بود که در برآورد دوم میزان خسارات تاکنون به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

ساداتی‌نژاد با اشاره به وارد شدن خسارت گسترده به کشاورزان، دامداران و باغداران کشور در اثر سیل اخیر، افزود که بخشی از شبکه آبیاری نیز در اثر سیل تخریب شده است و به بخش‌هایی از جمله پرورش طیور، زنبور عسل و پرورش آبزیان نیز خسارت شده است.

وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد که میزان خسارات سیل به بخش کشاورزی برخی از استان‌های کشور از جمله چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، چنان است که این استان‌ها دچار بحران شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در حال برآورد خسارات وارد شده به بخش کشاورزی و دامپروری با ریز جزئیات آن هستیم، درباره نحوه جبران این خسارات گفت: از حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت، صندوق بیمه کشاورزی تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت قطعی را شناسایی کرده است، خسارت بخش‌هایی که بیمه‌اند نیز پرداخت خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی درباره بخشی از کشاورزان خسارت دیده از سیل که بیمه ندارند نیز گفت که این موضوع باید در جلسه دولت تعیین تکلیف شود تا بتوانیم خسارات وارد شده به این بخش از کشاورزان را از طریق مدیریت بحران پرداخت کنیم.

مسعود صادقی، مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق در شرکت توانیر، نیز میزان خسارات سیل به تاسیسات و تجهیزات برقی را «بسیار گسترده» اعلام کرد. صادقی افزود که سیل خسارت بسیاری را به تاسیسات وارد کرده و هشدار داد که مردم نسبت به تابلو‌های برق و تجهیزات برقی محتاط باشند و به هیچ عنوان با آن‌ها تماس پیدا نکنند چون خطر برق گرفتگی وجود دارد.

از سوی دیگر غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نیز گفت که بنابر برآوردهای اولیه سیل تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی کشور وارد کرده است.

بهرامی‌نیا افزود که جادها و ابنیه فنی آسیب دیده بر اثر سیل در ۲۲ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر، یزد، مازندران، چهارمحال و بختیاری، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، قزوین، اصفهان، فارس، گلستان، گیلان، ایلام، کرمانشاه و زنجان قرار دارد.

مدیرکل بحران سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت که ۷۱ محور اصلی و فرعی و  ۳۰۰ محور در جریان سیل مسدود شد و خسارت دیدند.

در همین حال عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از وارد آمدن خسارت به ۷۳۵ بنا و محوطه‌ تاریخی، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی خبر داد و گفت که برآورد اولیه حاکی از خسارت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی است.

از سوی دیگر نژاد جهانی، معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، اعلام کرد که ارزیابی‌های اولیه انجام شده حاکی از آن است که تا روز یک‌شنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۱ سیل دستکم به ۲۰ هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرده است.

جهانی افزود که از دست‌کم ۲۰ هزار واحد مسکن آسیب‌دیده در سیل، ۷ هزار واحد باید به شکل کامل بازسازی شود و ۱۳ هزار واحد نیز باید تعمیر شوند.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت که این سازمان در حال ارزیابی‌ها برای تخمین خسارات به بخش‌های زیرساختی، حوزه کشاورزی، دامداری، باغات و دیگر بخش‌هاست و پس از تکمیل این ارزیابی‌ها میزان خسارات اعلام خواهد شد.

این خسارات غیر از خسارات جانی است که بنابر اعلام سازمان مدیریت بحران تا روز یک‌شنبه هشتم مرداد سال ۱۴۰۱ مجموع کشته‌ها و مفقود شدگان به دست‌کم ۱۱۴ نفر رسیده است.