تمدید هشدار قرمز در هشت استان: مجموع کشته‌‌ها و مفقود شدگان سیل از ۱۱۴ نفر گذشت

حبیب‌ حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از رجوع ۵۴۱ بیمار دارای مشکلات تنفسی ناشی از پدیده ریزگردها در شبانه‌روز گذشته به مراکز درمانی خوزستان خبر داد

در حالی که به گفته نژاد جهانی، معاون سازمان مدیریت بحران کشور، مجموع کشته‌‌ها و مفقود شدگان سیل در مناطق مختلف ایران از ۱۱۴ نفر گذشته است، سازمان هواشناسی سطح هشدار قرمز را برای استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، غرب و مرکز کرمان، و نوار شرقی خوزستان، تا روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ (دوم اوت)، تمدید کرد و برای تهران و چند استان دیگر نیز هشدار زرد صادر کرد.

سازمان هواشناسی هشدار داد که وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، آب‌گرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی و شکستن درختان و تیرهای برق، از جمله مخاطرات جدی در هشت استانی است که در آن‌ها سطح هشدار قرمز تا روز سه‌شنبه تمدید شده است.

از سوی دیگر شامگاه یکشنبه، ۹ مرداد، علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای البرز، اعلام کرد که  محور کرج - چالوس و آزادراه تهران – شمال، به علت آب‌گرفتگی و سیلاب تا اطلاع بعدی مسدود شده است.

هم‌زمان، شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، با اشاره به ادامه هشدار سطح قرمز و آماده‌باش در این استان به دلیل وقوع سیلاب و تندباد، گفت: «پدیده مونسون در خوزستان از روز شنبه ۲۰ شهرستان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد که منجر به کشته شدن سه نفر و مصدوم شدن ۹ نفر و خسارت به تاسیسات برق، آب، منازل، و بخش کشاورزی شد.»

به گفته صدیقی، به دلیل تداوم فعالیت «پدیده مونسون» در خوزستان، هشدار سطح قرمز و حالت آماده باش در همه شهرستان‌ها تا فردا (دوشنبه، ۱۰ مرداد)  ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، حبیب‌ حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از رجوع ۵۴۱ بیمار دارای مشکلات تنفسی ناشی از پدیده ریزگردها در شبانه‌روز گذشته به مراکز درمانی خوزستان خبر داد.

عبدالرضا احسانی‌نیا، فرماندار رامشیر در خوزستان، نیز از جان ‌باختن یک زن و سوختن یک مرد به دلیل اصابت صاعقه خبر داد و گفت: «این زوج از اهالی روستای چارات رامشیر بودند که در اثر برخورد صاعقه، خانم در دم جان باخت و آقا دچار سوختگی شدید شد و به بیمارستانی در اهواز منتقل شد.»

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران، نیز با اشاره به صدور هشدار زرد تداوم سامانه بارشی در این استان تا روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، گفت که در هشدار سازمان هواشناسی، منطقه اثر این هشدار، نیمه‌ شمالی استان تهران و ارتفاعات آن پیش‌بینی شده است.

یزدی‌مهر همچنین از ادامه امدادرسانی به نواحی سیل‌زده استان تهران خبر داد، اما آمار جدیدی از شمار قربانیان و وضعیت مفقودشدگان سیل اعلام نکرد.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، نیز از وضعیت قرمز جوی در این استان خبر داد و گفت که برخلاف انتظار، پس از کاهش نسبی فعالیت روزهای قبل سامانه مونسون، روز یکشنبه، ۹ مرداد، وضعیت جوی استان به حالت خطر و قرمز رسیده است.

حسن‌زاده هشدار داد که تمام شهرها و روستاهای هرمزگان، در حال حاضر و حتی در صورت هوای آفتابی، در معرض خطر ورود سیلاب و روان‌آب‌ها از مسیل روستاها و شهرهای همجوار قرار دارند.

از سوی دیگر، مسئولان آتش‌نشانی شیراز گفتند که در اثر وقوع سیل در شنبه‌شب، ۸ مرداد، به شماری از منازل مردم در خیابان «دکتر حسابی» در حد فاصل «میدان صنایع» تا «پل شهدای جهاد سازندگی» خسارت وارد شد و در شهرک بهشتی نیز سیلاب وارد تعدادی از منازل مردم شد.

هم‌زمان، غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، نیز گفت که بنا به برآوردهای اولیه، سیل تاکنون در ۲۲ استان، ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی کشور وارد کرده است.

بهرامی‌نیا افزود: «[سیل] ۷۱ محور اصلی و فرعی در کشور را خسارت زد و مسدود کرد که تاکنون ۵۳ محور بازگشایی شده و ۱۸ محور دیگر، شامل پنج محور شریانی و ۱۳ محور غیرشریانی، همچنان مسدود است.»

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز در توییتی از تخریب ۷۳۵ بنا و محوطه تاریخی خبر داد، و گزارشی از ۷۳۵ مورد تخریب ابنیه، محوطه‌های تاریخی، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی در مناطق سیل‌زده با برآورد اولیه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، به دولت ارائه کرد.

ضرغامی به اسامی و جزئیات تخریب بناهای تاریخی و تاسیسات گردشگری اشاره نکرد، اما تاکید کرد که مرمت ابنیه، بازگشایی معابر و مسیر بافت‌های تاریخی و بازسازی زیرساخت‌های گردشگری، در اولویت اقدامات دولت است.

مجید علومی، معاون پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، نیز با اشاره به اینکه در حال تهیه گزارشی از میزان خسارت ناشی از سیل برای ارائه به یونسکو است، اعلام کرد که حدود یک درصد از بافت تاریخی یزد در سیل آسیب دیده است.

علومی گفت که آثار شاخص یزد، همچون مسجد جامع، مجموعه میدان امیرچخماق، و مدرسه‌ها و بقعه‌های تاریخی آسیبی ندیده‌اند، اما حدود ۲۰۰ خانه تاریخی، تا ۵۰ درصد تخریب شده‌اند.