طالبان تمامی مردان یک روستا را در پنجشیر در مسجد زندانی کردند

افراد طالبان ۱۴ خانه را در روستای آستانه به قرارگاه نظامی مبدل کرده‌اند

طالبان به باشندگان روستای آستانه گفته‌اند که اگر افرادشان در این منطقه آسیب ببینند آنان را جزا خواهند داد-  عکس از ایندیپندینت فارسی

منابعی به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که کارکنان اداره «امر به معروف» طالبان بعدازظهر شنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۱ (۳۰ ژوییه)، تمامی مردان روستای آستانه از توابع بازارک، مرکز استان پنجشیر، را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کردند.

به گفته این منابع، چند روز پیش هیئتی از اداره «امر به معروف» طالبان به استان پنجشیر رفته بود. ساکنان آستانه در گفتگو با این هیئت از عملکرد طالبان انتقاد کردند و گفتند که آنان مردم را آزار و اذیت می‌کنند.

پس از بیان این انتقاد‌ها، ماموران طالبان روز شنبه تمامی مردان را نخست به مسجد روستای آستانه فراخوانده‌اند و سپس دست‌های آن‌ها را بسته‌اند و با این اتهام که گویا مخفیانه به نیروهای مقاومت در ارتفاعات کوهستانی مواد خوراکی می‌رسانند، آنان را در همان مسجد حبس کرده‌اند.

منابع خبری می‌گویند که افراد طالبان در پی ایجاد رعب و وحشت در این روستا، شامگاه شنبه اغلب مردان محبوس را آزاد کردند، اما پنج تن از ساکنان را با خود برده‌اند.

پیش از این نیز شماری از اهالی روستای آستانه به دست افراد طالبان بازداشت و شکنجه شده‌ بودند. چند تن از ساکنان این روستا که ماه‌ها پیش بازداشت شده‌اند، هنوز هم در زندان‌های طالبان محبوسند.

به گفته منابع خبری، افراد طالبان حدود ۱۴ خانه را در روستای آستانه غصب‌ کرده‌اند و با تبدیل آن خانه‌ها به قرارگاه‌های نظامی، به اهالی روستا اجازه نمی‌دهند که شب‌ها از خانه‌های خود بیرون روند. آنها همچنین دسترسی مردم به آب چشمه این روستا و نیز برق اهالی محل را قطع می‌کنند، و مردم را با شیوه‌های مختلف آزار می‌دهند.

طالبان در ۱۱ ماه و نیم گذشته که بر سراسر افغانستان تسلط دارند، هزاران تن از ساکنان استان پنجشیر را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

طبق آمار‌هایی که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، حدود ۳۳۰۰ تن از ۴۷۰۰ شهروندی که در زندان ریاست چهل اداره اطلاعات طالبان در کابل زندانی‌اند، از ساکنان پنجشیر بوده‌اند و در آن استان بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود که زندانیان به شدت شکنجه شده‌اند، برخی از آنان زیر شکنجه جان باخته‌اند و شماری هم به جراحت‌های سنگین و نقص‌عضو دچار شده‌اند.

هیچ زندانی‌ در زندان‌های طالبان به وکیل مدافع دسترسی ندارد. اتهام‌هایی که به زندانیان وارد می‌شود، در هیچ دادگاهی ثابت نشده است.

هیچ نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز به زندان‌های طالبان دسترسی ندارد و تاکنون هیچ نهادی موفق نشده است به اطلاعات دقیقی از وضعیت زندان‌ها و زندانیان طالبان دست یابد.

بیشتر از جهان