فواید نوشیدن آب از ظرف مسی از نگاه طب سنتی آیورودا

بر اساس آیورودا، نوشیدن آب از ظرف مسی نه تنها برای سلامت قلب مفید است، بلکه به هضم غذا و کاهش وزن نیز کمک می‌کند

طرفداران نوشیدن آب در ظرف مسی گمان می‌کنند که ذخیره آب به فلز اجازه می‌دهد تا در آب نفوذ کند -getty images via canva

فارغ از سن و سطح سلامت، توصیه دائمی پزشکان در تابستان نوشیدن آب فراوان است؛ اما اینکه چه آبی را چطور و چقدر بنوشیم بر عهده خودمان است.

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید، نوعی طب سنتی هندی نوشیدن آب در ظرف مسی را به‌دلیل مزایای فراوانی که برای سلامتی دارد، توصیه می‌کند.

آیورودا که در سانسکریت به معنای «علم زندگی» است، یک دانش باستانی و کهن است که از هندوستان ریشه گرفته و در این کشور بسیار موردتوجه‌ است، اگرچه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

بر اساس روش‌های پزشکی باستانی، نوشیدن آب از ظروف مسی برای بهبود هضم و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و کاهش کلسترول مفید است. علاوه بر این برای پوست شما نیز عالی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مس نقش کلیدی در چندین عملکرد ضروری بدن مانند تولید انرژی، بافت‌های همبند و سیستم پیام‌رسانی شیمیایی مغز ایفا می‌کند. عنصر مس در غذاهایی مانند صدف، آجیل، دانه‌ها، سیب‌زمینی، محصولات غلات کامل، شکلات تلخ و گوشت اندام یافت می‌شود.

طرفداران نوشیدن آب در ظرف مسی گمان می‌کنند که ذخیره آب به فلز اجازه می‌دهد تا در آب نفوذ کند و در نتیجه مزایایی را برای مصرف کننده به ارمغان می‌آورد.

اگر چه نفوذ مس به آب تایید نشده اما پژوهشگران معتقدند نگه داشتن آب به مدت ۱۶ تا ۲۴ ساعت در ظرف مسی باعث می‌شود باکتری‌های موجود در آب از بین بروند.

دکتر دیکسا بهاوسار در مورد فواید آب آشامیدنی ذخیره‌شده در ظروف مسی به روزنامه تایم هندوستان می‌گوید: «آب در ظروف مسی طعم بسیار بهتر و شیرین‌تری نیز دارد. ... کیفیت آب ذخیره‌شده در ظرف مسی طبق آیورودا عبارت‌اند از اوشنا (Ushna) یا طبع گرم، راسا (Rasa) یا طعم شیرین و کمی تند، کاتو ویپاکا (Katu vipaka) پس از هضم دچار تغییر طعم تند می‌شود.»

جدا از طعم، فواید نوشیدن آب از ظروف مسی طبق گفته پزشکان هندی طیف وسیعی را شامل می‌شود: از کمک به کاهش وزن و بهبود هضم غذا و کند کردن پیری گرفته تا بهبود فشارخون و کلسترول و التیام دردهای مفصلی.

در حال حاضر فواید معجزه‌آسایی که به این آب نسبت داده‌شده توسط پژوهشگران ثابت نشده است و فعلا تاثیر نوشیدن آب در غلبه بر کم‌خونی یا کمک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها یا تنظیم عملکرد غده تیروئید و افزایش سلامت پوست و تولید ملانین چندان مشخص نیست.

نحوه تمیز کردن ظروف مسی

اگر تصمیم گرفته‌اید که آب را در ظرف مسی ذخیره کنید فراموش نکنید تا این ظروف را مرتب تمیز کنید:

۱. لیمو و نمک: برای تمیز کردن طبیعی قابلمه‌ها و تابه‌های مسی و قطعات مسی کمتر شکننده، یک لیمو را از وسط نصف کنید، نمک را به قسمت بریده‌شده بپاشید و به آرامی روی ظرف بمالید. همچنین می‌توانید با آب لیمو و مقدار مساوی نمک و نشاسته ذرت اکسید نشده یا جوش‌شیرین، خمیر درست کنید و از آن خمیر برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید.

۲. سرکه و نمک: مخلوطی از یک قاشق غذاخوری نمک خوراکی و یک فنجان سرکه سفید را با یک پارچه نرم روی مس بمالید و بشویید. یا مس کدر شده را در قابلمه‌ای حاوی سه فنجان آب و مخلوط سرکه نمک فرو کنید و بجوشانید تا جرم‌ها و لکه‌ها از آن جدا شوند.

توصیه می‌شود که اگر از ظروف مسی به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید، هفته‌ای دو بار آن‌ها را بشویید.

روش‌های توصیه‌شده در «طب جایگزین» برای افرادی که بیماری‌های جدی دارند و یا تحت نظر پزشک هستند توصیه نمی‌شود. درصورتی‌که به بیماری قلبی یا دیابت مبتلا هستید پیش از استفاده از هر روش درمانی مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر از زندگی