علم الهدی: مردم امام جمعه را به‌عنوان پدر بپذیرند، هیچکس به پدرش توهین نمی‌کند

اظهارات علم‌الهدی تایید تلویحی افزایش شدید نارضایتی و اعتراض‌های مردم به روحانیون است

مشهد در چند سال اخیر البته شاهد صحنه برخی از شدیدترین حمله‌ها به طلاب و روحانیان بوده است- عکس از تارنمای رسمی آیت‌الله علم الهدی

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با اشاره به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای، گفت: «مردم امام جمعه را به‌عنوان پدر بپذیرند، هیچکس به پدر خود توهین و فحاشی نمی‌کند و این حداقل وظیفه مردم در قبال امام جمعه است.»

علم‌الهدی گفت که تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر «لزوم رفتار پدرانه امام جمعه با مردم» تکلیفی دوسویه ایجاد می‌کند که هم امام جمعه باید خود را پدر مردم بداند و هم مردم امام جمعه را به‌عنوان پدر بپذیرند و در این صورت «هیچکس به پدر خود توهین و فحاشی نمی‌کند.»

علی خامنه‌ای در سخنان اخیر خود در دیدار با امامان جمعه سراسر کشور با اشاره به اینکه «برخی افراد که مدعی ضعیف شدن اعتقادات مردم هستند»، این موضوع را رد کرد اما هم‌زمان به «ناتوانی» برخی از امامان جمعه و روحانیون در «جذب مردم» نیز اشاره کرد و گفت: «نباید ناتوانی فردی در جذب مردم به یک اجتماع به حساب بی‌دینی مردم گذاشته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای در همین سخنرانی گفت: «رفتار امام‌ جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند.»

سخنان احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در استان خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، تفسیر همین سخنان خامنه‌ای است.

امام جمعه مشهد گفت: «بعضی از روزنامه‌ها از جمله روزنامه‌های مشهد، از میان همه جملات رهبر جمهوری اسلامی به‌طور خاص این جمله را تیتر کردند که در آن، رهبری بر رفتار پدرانه ائمه جماعات تاکید داشت، اما این رفتار پدرانه به این معنا است که امام جمعه وابستگی به جریان سیاسی خاص نداشته باشد و در مقام پدر جامعه، کنشگری کند.»

علم‌الهدی در ادامه سخنان خامنه‌ای را متوجه رفتار مردم با روحانیون دانست و گفت: «ویژگی این سخنان این است که از دو سو ایجاد تکلیف می‌کند؛ یکی برای امام جمعه ایجاد تکلیف می‌کند که پدرانه رفتار کند و یکی برای مردم ایجاد تکلیف کند که امام جمعه را به‌عنوان پدر بپذیرند، زیرا حتی ناخلف‌ترین فرزند هم هرگز راضی نیست که به پدر خود فحاشی و اهانت و توهین کند یا افترا ببندد.»

اظهارات علم‌الهدی تایید تلویحی افزایش شدید نارضایتی و اعتراض‌های مردم به روحانیون است و هم‌زمان شده است با اعتراض‌ها، درگیری‌ها و حتی در مواردی حمله‌ها به روحانیون در شهرها و مناطق مختلف ایران و تصاویری که در آن مردم به‌ویژه زنان به طلاب و روحانیون در اماکن عمومی اعتراض می‌کنند.

از جمله این موارد ویدیوهایی است که در چند هفته اخیر منتشر شده و در یکی از آن‌ها یک زن معترض در یک فروشگاه بزرگ به یک روحانی که به او در مورد حجابش تذکر داده است به‌شدت اعتراض می‌کند. در ویدیویی دیگر، یک زن به یک روحانی که بر صندلی واگن ویژه زنان نشسته معترض می‌شود.

بسیاری از این زنان به‌دلیل اعتراض به روحانیان در شهرهای مختلف ایران بازداشت، محاکمه و زندانی شده‌اند.

مشهد شهری که احمد علم‌الهدی، امام جمعه آن است در چند سال اخیر البته شاهد صحنه برخی از شدیدترین حمله‌ها به طلاب و روحانیون بوده است.

یکی از این حمله‌ها فروردین سال‌ جاری در صحن حرم امام هشتم شیعیان  رخ داد و در آن یک مهاجر افغان با چاقو به سه روحانی حمله کرد که در اثر آن دو نفر از روحانیون کشته و نفر سوم مجروح شد.

رئیس دادگستری خراسان رضوی در روزهای پایانی خردادماه و طی کمتر از دو ماه از اعدام عبداللطیف مرادی به اتهام انجام این حمله خبر داد و گفت که او به محاربه از طریق کشیدن چاقو و قتل روحانی و ایجاد رعب و وحشت به اعدام محکوم شده بود.

شهریور سال ۱۳۹۷ نیز، محمد تولایی یک طلبه ۲۷ ساله در مشهد مورد حمله یک موتورسوار قرار گرفت و بعد از چند روز کما درگذشت.

تازه‌ترین مورد از حمله به روحانیون، عصر پنجشنبه گذشته در امامزاده محمد کرج رخ داد.

مرتضی موسوی، معاون فرماندهی انتظامی البرز، در این مورد گفت که شامگاه پنجشنبه یک روحانی در حال سخنرانی در امامزاده محمد کرج بود که مورد حمله فردی قرار گرفت و با ضربه چاقو مجروح و پس از آن به بیمارستان منتقل شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خود نیز به آثار کارنامه زمامداریش بر نگاه مردم ایران به روحانیان آگاه است و خرداد ماه گذشته گفت: «در نوشته‌های اینترنتی و یا روزنامه‌ها می‌بینیم که اظهار نظر می‌کنند که مردم به روحانیت و دین بی‌اعتقاد شدند. این یکی از محاسبات صددرصد غلط است. گرایش مردم به انقلاب و دین از روز اول انقلاب یقینا بیشتر است.»

با این حال، خامنه‌ای در سخنرانی عمومی خود این اعتراض‌ها را انکار کرد و گفت که آن‌ها که در داخل کشور می‌گویند که مردم به دین و روحانیت بی‌اعتقاد شده‌اند، «یک عده آدم‌های ساده‌لوح‌»‌‌اند.