«منظورمان تهدید زنان نبود»؛ عقبگرد دو امام جمعه ایران

پیشنمازهای بجنورد و اصفهان قبلا خواهان «ناامن» کردن فضای جامعه برای «زنان بدحجاب» شده بودند

کتک زدن و بازداشت زنان و دختران در تهران - عکس از ایرنا

امامان جمعه اصفهان و بجنورد که در روزهای گذشته با تهدید «ناامن کردن زندگی بدحجابان» توسط نیروی انتظامی، قوه قضاییه و مردم خواسته بودند آمر به معروف و ناهی از منکر باشند، امروز از موضع خود عقب‌نشینی کردند. 

این دو امام جمعه در ایران که پیش‌تر خواستار «ناامن کردن زندگی بدحجابان» شده بودند، در پی اعتراض‌ها و واکنش‌ها از سوی گروههایی از مردم و فعالان حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی، از اظهارات خود عقب‌نشینی کردند و آن را «دروغ‌پردازی رسانه‌ها» عنوان کردند. 

طی دو روز گذشته برخی فعالان اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، اظهارات یعقوبی و طباطبایی‌نژاد را محکوم کردند و نسبت به  احتمال تکرار اتفاقاتی همچون اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای به زنان در اصفهان، هشدار دادند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با تهدید متقابل، خواستار ناامن کردن زندگی این دو امام جمعه توسط مردم و گروه‌های حقوق بشری شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف طباطبائی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در سال ۱۳۹۳ نیز در اظهارات تندی گفته بود:«مسئله حجاب دیگر از حد تذکر گذشته است و برای مقابله با بدحجابی باید چوب ‌تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد.» کمی پس از آن اظهارات، گروه‌هایی در شهر اصفهان با اقدام به اسیدپاشی بر صورت زنان و دختران جوان، فضای شهر اصفهان را برای زنان ناامن کردند. 

نزدیک به شش سال پس از آن حوادث خشونت‌‌امیز و رنج‌بار، بار دیگر امام ‌جمعه اصفهان روز جمعه ۱۱ مهر در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان أصفهان، در خصوص بدحجابی گفت:«باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است «ناامن کرد» و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.»

همزمان، ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی، نیز در اظهاراتی مشابه گفت: «بدحجابی یک ویروس خطرناک است و باید ناجا زندگی بدحجابان را ناامن کند.»

امام جمعه بجنورد گفت:«علاوه بر ورود پلیس و قوه قضاییه به امر مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.»

دفتر حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان، اما امروزدر واکنش به انتقادها و اعتراض‌های گسترده به تهدید او، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از اظهارات اخیر طباطبایی‌نژاد «برداشت نادرست» شده است.

در متن این اطلاعیه که با متهم کردن رسانه‌ها به «تقطیع صحبت‌های مذکور»، گزارش رسانه‌ها را «دروغ‌پردازی و القای مطالب خودساخته» و «برداشت غلط» از سخنان امام جمعه دانسته است. 

در بخشی از این اطلاعیه آمده است که اظهارات امام جمعه اصفهان فقط درباره «موردی ویژه در رفتار برخی از گروه‌های سازمان‌یافته و هنجارشکن در اصفهان» بوده است. 

همزمان، ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد، نیز از سخنان تهدیدآمیز خود در مورد ناامن کردن جامعه برای زنان بدحجاب عقب‌نشینی کرد و گفت: «مخالف برخورد فیزیکی با بدحجابی هستم و معتقدم این کار باید با کار و اقدامات فرهنگی مهار شود.»

سخنان اخیر امام جمعه اصفهان و نماینده ولی فقیه در استان خراسان واکنش‌های متعددی هم در سطح جامعه برانگیخته است. 

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، در یادداشتی در توییتر از امام جمعه اصفهان درباره اظهارات او پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان، نوشت: «برای جلوگیری از تکرار فاجعه‌ای مشابه اسیدپاشی‌های گذشته، آقای امام جمعه وظیفه دارند صراحتا اعلام کنند که منظورشان از ناامنی چیست و مشمول حمله فیزیکی و اسیدپاشی نیست، تا مبادا کسانی زندگی و جوانی امثال مرضیه ابراهیمی را بگیرد.»

مرضیه ابراهیمی دختر جوانی بود که در جریان اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای یک چشم و نیمی از صورت خود را از دست داد. 

خانم ابراهیمی نیز روز گذشته درواکنش به اظهارات امام جمعه‌های شهرهای اصفهان و بجنورد گفت:«حتی ازسایه خودمان هم می‌ترسیدیم واین یعنی تمام آن چیزی که می‌خواستند وشد. همه ترسیدیم واین داستان دوباره درحال تکرارشدن است.» 

مهدیه گلرو، کنشگر اجتماعی نیز در حساب توییتر خود با اشاره به سابقه اظهارات امام جمعه اصفهان در مورد زنان، نوشت: «امام جمعه اصفهان سال ۹۳ درهمین روزها تاکید کرد مردم به طور خودجوش و آتش‌به‌اختیار بی‌حجاب‌ها را ادب کنند و نتیجه آن شد اسیدپاشی‌های سریالی و در نهایت بعد از اعتراض مقابل مجلس، نتیجه شد ۴ ماه اتلاف و پیدانشدن اسیدپاش‌ها! سخنان امروز چه عواقبی خواهد داشت.» 

در پاییز سال ۱۳۹۳ چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله «افراد ناشناس» با اسید قرار گرفتند. پرونده قربانیان اسیدپاشی اصفهان با پیگیری‌های آنها در نهایت به جایی نرسید و عاملان اسیدپاشی هنوز بعد از ۶ سال شناسایی و محاکمه نشده‌اند. آن پرونده در نهایت مختومه اعلام شد.

بیشتر از