«هماهنگی و رایزنی ریاض و پاریس در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه ادامه دارد»

شاهزاده محمد بن‌سلمان در طول سفرش به فرانسه درعمارت مجلل خود اقامت داشت که «گران‌ترین خانه جهان» نامیده شده است

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پس از سفر رسمی به پاریس، پایتخت فرانسه، در پیام تشکر و قدردانی از امانوئل مکرون، رئیس جمهوری آن کشور، بر تمایل متقابل برای ادامه هماهنگی‌ها و رایزنی‌ها در راستای تقویت امنیت و ثبات در منطقه، تاکید کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، بامداد جمعه، هفتم مردادماه، گزارش داد، شاهزاده محمد بن‌سلمان، هنگام بازگشت از پاریس به عربستان سعودی، در پیامی، ضمن اعلام «نهایت تشکر و قدردانی» به‌دلیل «استقبال و پذیرایی گرم» مکرون از او و هیئت همراهش، فرانسه را «کشور دوست» توصیف کرد.

ولیعهد سعودی در ادامه پیامش برای رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرد: «گفت‌وگوهایی که با جناب‌عالی داشتیم، تمایل مشترک ما را برای تقویت مشارکت راهبردی بین دو کشور دوست در همه زمینه‌ها و تلاش برای ادامه هماهنگی‌ها و رایزنی‌ها درباره مسائل مورد علاقه دو طرف به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، خادم حرمین شریفین، و جناب‌عالی را تایید کرد؛ هدف از آن‌ها دستیابی به منافع دو کشور و و دو ملت دوست یکدیگر و تقویت امنیت و ثبات در منطقه است.»

به گفته شاهزاده محمد بن‌سلمان، در گفت‌وگوهای دوجانبه بر تمایل متقابل برای تقویت مشارکت راهبردی بین دو کشور تاکید شده است.

امانوئل مکرون عصر پنجشنبه در کاخ الیزه از شاهزاده محمد بن‌سلمان استقبال کرد و دو طرف در نشست دوجانبه‌ای مجموعه گسترده‌ای از مسائل را بررسی کردند. در ساعات پایانی روز هم رئیس جمهوری فرانسه ضیافتی به افتخار شاهزاده محمد و همراهانش ترتیب داده بود.

ولیعهد سعودی پیش از ورود به فرودگاه اورلی پاریس در روز چهارشنبه، دو روز هم در کشور یونان گذرانده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این‌که پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، سفر ولیعهد سعودی به یونان و فرانسه، نخستین سفر اروپایی او به‌شمار می‌آید و گامی در مسیر توسعه و تقویت روابط دیپلماتیک عربستان سعودی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد سعودی علاوه‌بر این، در پاریس با اُدره آزوله، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)دیدار و درباره طرح‌ها و ابتکارهای فرهنگی عربستان سعودی و راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

عربستان سعودی و فرانسه روابط اقتصادی خوبی دارند و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی پنج سال گذشته، بالغ بر ۱۶۳میلیارد ریال سعودی (۴۳.۴ میلیارد دلار) بوده است. صادرات غیرنفتی عربستان سعودی به فرانسه در سال ۲۰۲۱ به ۱.۷ میلیارد ریال سعودی (۴۵۳میلیون دلار) رسید که نسبت به سال پیش از آن، ۱۰۵درصد افزایش داشت.

فرانسه یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی برای ریاض است؛ اما به‌دلیل بحران انسانی ناشی‌از جنگ در یمن، جایی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ میلادی با شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد، پاریس با فشار فزاینده‌ای برای بازنگری در فروش تسلیحات به ریاض مواجه شده است.

اقامت در «گران‌ترین خانه جهان»

شاهزاده محمد بن‌سلمان در طول سفر خود به فرانسه، در قصر مجللی اقامت داشت که آن را سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۳۰۰میلیون دلار خریداری کرده است. 

این قصر که در زمینی هفت‌هزار مترمربعی ساخته شده و «گران‌ترین خانه جهان» لقب گرفته، عمارتی است نوساز، اما شبیه به کاخ‌های قدیمی فرانسوی که «شاتو» نامیده می‌شوند. 

محل اقامت شاهزاده محمد بن‌سلمان به‌نام «شاتو لویی چهاردهم» در لووسین واقع‌در حومه غرب پاریس و در سال ۲۰۰۹با تقلید از تجملات عجیب‌وغریب کاخ ورسای که در همان نزدیکی قرار دارد و زمانی مقر خانواده سلطنتی فرانسه بود، ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازنده عمارت «شاتو لوئی چهاردهم»، عماد خاشقجی بوده است؛ او مدیر یک شرکت توسعه املاک تجملی در فرانسه و پسر عموی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی است که سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.