حل معمای ۷۰ ساله هویت مردی در ساحل استرالیا که شعری از خیام در جیبش بود

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت مرگ «مرد ناشناس ساحل سامرتون» مطرح شد، برخی او را جاسوس شوروری معرفی کردند

ماجرای این مرگ مشکوک به «تمام شد» مشهور است، عبارت پایانی ترجمه ادوارد فیتزجرالد از رباعیات خیام - South Australia Police

در دسامبر ۱۹۴۸ جسد مردی خوش‌پوش در یکی از سواحل استرالیا پیدا شد. مرد سیگاری نصفه‌کشیده شده روی پیراهن داشت و قطعه‌‌ای از یک شعر فارسی هم در جیبش یافتند. ماجرای این پرونده مرگ مشکوک در استرالیا به «تمام شد» مشهور است، عبارت پایانی ترجمه ادوارد فیتزجرالد از رباعیات خیام.

به گزارش ۷نیوز استرالیا، اثرانگشت و تصاویر مرد را به همه‌‌جا فرستادند، اما کسی او را نشناخت و شناسایی نکرد.

در نهایت مسئولان شهرداری، جسد مرد را در گورستان عمومی شهر آدلاید به‌خاک سپردند و روی سنگ قبرش نوشتند: «اینجا مرد ناشناسی است که در ساحل سامرتون یافت شد.»

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت مرگ او مطرح شد. مقام‌های پزشکی قانونی، مشکوک بودند که ممکن است او مسموم شده باشد. برخی او را جاسوس شوروری معرفی کردند.

South Australia Police

مرد ۵۰-۴۰ ساله به‌نظر می‌رسید. در جیب مرد، چند بلیط اتوبوس و قطار، آدامس، چند کبریت، دو عدد شانه، یک پاکت سیگار و قطعه کوتاهی از یکی از رباعیات خیام پیدا شده بود. قطعه شعر به حروف لاتین بود و نوشته شده بود: «تمام شد».

South Australia Police

معمای مرگ «مرد ساحل سامرتون»، برای دهه‌ها حل‌نشده باقی ماند، تا سال گذشته مقام‌های قضایی استرالیا سعی کردند با نبش قبر، دوباره تحقیقات چند دهه پیش پلیس را از سر بگیرند.

در این میان، درک ابوت، استاد دانشگاه آدلاید توانست با تجزیه‌وتحلیل داده‌های ژنتیکی به دست آمده از موی سر «مرد ناشناس ساحل سامرتون»، اطلاعات تازه‌ای از گذشته و تبار او کشف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استاد دانشگاه آدلاید، با همکاری یک متخصص پزشکی قانونی، توانست با بررسی دی‌ان‌ان «مرد ناشناس ساحل سامرتون»، شجره‌نامه‌ او را تهیه کند.

آنها در تحقیقات خود نشان دادند «مرد ناشناس ساحل سامرتون» نه «جاسوس شوروی»، بلکه یک مرد عادی احتمالا عاشق‌پیشه استرالیایی با نام کارل وب بوده است که در سال ۱۹۰۵ در حومه ملبورن دنیا آمده بود.

کارل وب کوچک‌ترین فرزند خانواده بود و بعد‌ها با زنی با نام دوروتی رابرتسون، اهل آدلاید، ازدواج کرد. موضوعی که احتمالا دلیل آمدن مرد ناشناس به آدلاید شده بود.

درک ابوت، در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت، ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد رابطه کارل وب و همسرش تمام شده بود و او احتمالا برای بازیابی این رابطه و دوباره یافتن همسرش به آدلایند آمده بود و در نهایت هم کنار ساحل سامرتون جان باخت.

نتایج آزمایش‌های مربوط به وجود سم در بدن این مرد هنوز اعلام نشده است و علت مرگ او و سرنوشت همسرش نیز در دست بررسی است.

بیشتر از جهان