گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه امارات متحده عربی و کویت

کشورهای منطقه درباره فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران و برنامه اتمی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند

حسین امیرعبداللهیان با وزیران خارجه کویت، امارات متحده عربی، قطر و عراق تلفنی گفت‌وگو کرد- عکس از خبرگزاری برنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه) از گفت‌وگوی تلفنی خود با وزرای خارجه سه کشور منطقه خبر داد.  

او در توییتی درباره این گفت‌وگوها نوشت: «امروز با برادرانم وزرای خارجه کویت، امارات، قطر و پیشتر عراق گفت‌وگو کردم. رايزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای توسعه روابط از الزامات سیاست همسایگی است. ما به همکاری‌های فیمابین با همسایگان شتاب خواهیم داد. بیگانگان نمی‌توانند مانع از روند همکاری منطقه‌ای شوند.»

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه با وزیر خارجه عراق، فواد حسین، گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش وب‌سایت انتخاب، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شیخ احمد ناصر الصباح، وزیر خارجه کویت، از رشد مناسبات دو کشور و از لزوم توسعه بیشتر سخن گفت. امیرعبداللهیان از فعال شدن کمیته‌های تخصصی بین دو کشور استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که سفرها و دیدارهای متقابل بین دو کشور افزایش پیدا کنند.

امیرعبداللهیان از همتای کویتی خود دعوت کرد تا به تهران سفر کند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است به‌زودی به کویت برود. 

کویت سال‌ها است موضعی دیپلماتیک و میانجیگرایانه دارد و در جریان بحران‌های اخیر بین ایران و عربستان سعودی و بین کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس موضع بی‌طرف اتخاذ کرده است.

امیرعبداللهیان به نشست اخیر کشورهای عضو شورای همکاری در کنار مثلث اردن، عراق و مصر در جده هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز اشاره کرد و مدعی شد که برخی تلاش‌ها برای «دادن رنگ و بوی ضدایرانی» به این جلسه «با درایت کشورهای منطقه، به نتیجه نرسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران مدعی شد: «کشورهای منطقه نشان دادند مسئله فلسطین همچنان برای جهان اسلام دارای اولویت بوده و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند جنایات رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرد.»

در مورد برجام، امیرعبداللهیان به وزیر خارجه کویت گفت که تهران امیدوار است آمریکا «رویکردی واقع‌بینانه» در پیش بگیرد تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسند. او گفت: «جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند است و از آمریکایی‌ها می‌خواهد واقع‌بین باشند تا رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار امکان پذیر شود.»

وزیر خارجه کویت هم گفت رهبری سیاسی این کشور همیشه به‌دنبال تقویت روابط با ایران بوده و سفیر جدید کویت در ایران هم به همین دلیل تعیین شده است. شیخ احمد از سفر اخیر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون ابراهیم رئیسی، به کویت و برگزاری نشست در موضوع ریزگردها نیز گفت. او در ضمن با اشاره به نشست جده گفت رهبران حاضر در این نشست خواستار روابط خوب با ایران بودند.

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی از بازگشت نماینده کویت در سطح سفیر به ایران صحبت و تاکید کرده بود که ایران نیز به‌زودی سفیر جدید خود را راهی کویت می‌کند. در ضمن، او گفته بود که این اتفاق در مورد امارات هم افتاده است و سفیر جدید امارات به زودی وارد تهران می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه خود با وزیر خارجه امارات متحده عربی، شیخ عبدالله بن زاید، در مورد توسعه روابط دوجانبه سخن گفت. وزیر خارجه جمهوری اسلامی حضور اسرائیل را باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دانست و گفت این کشور می‌خواست نشسته جده به «یک بحران در منطقه» تبدیل شود اما «درایت کشورهای شرکت‌کننده» جلوی این کار را گرفت.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک، حکومت ایران را متهم کردند که از طریق گروه‌های نیابتی وابسته به‌خود از «تروریسم» حمایت می‌کند و عامل بی‌ثبانی منطقه است.

شیخ عبدالله بن زاید در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: ابوظبی و تهران هر دو خواستار توسعه روابط فی‌مابین‌اند و ارتقای سطح نمایندگی به سفارت را بخشی از «گسترش روابط دو کشور همسایه و تمایلات دو ملت برابر و علاقمندی مقام‌های عالیه دو کشور» دانست.

وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت، تهران و ابوظبی می‌توانند «گرمی» را به روابط خود بازگردانند و افق‌های تازه‌ای نیز بگشایند. او به لزوم همکاری دو کشور در مورد چالش‌هایی مثل مسائل زیست‌محیطی و آب‌وهوایی اشاره کرد.

برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران همواره مایه نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است. این کشورها در کنار اسرائیل درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران در کشورهای منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌‌اند.  

شبه‌نظامیان حوثی در یمن بارها به مواضعی در عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله پهپادی و موشکی کرده‌اند. حزب‌الله لبنان اسرائیل را هدف حملات خود قرار داده و گروه‌های نیابتی تحت حمایت تهران در عراق، بارها به مواضع آمریکا در این کشور حمله کرده‌اند.