وزیر ارتباطات دلیل قطع اینترنت را مشکل برق اعلام کرد، شرکت برق انکار کرد

قطعی اینترنت در مناطق مختلف تهران و ایران در روز دوشنبه، چندمین مورد از قطع و اختلال گسترده در اینترنت پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون بود

به‌دنبال قطع گسترده اینترنت در روز دوشنبه، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، گفت که قطعی اینترنت در تهران به‌دلیل مشکل برق و «فرسودگی کابل‌های برق» در یکی از ساختمان‌های ارتباطات زیرساخت رخ داد، اما هم‌زمان گفت که به مقام‌های این شرکت، حراست و بازرسی وزارتخانه ماموریت داده‌ است که به‌سرعت «دلایل بروز این حادثه» را بررسی کنند.

قطعی، اختلال و کاهش سرعت اینترنت از ابتدای سال‌ جاری در تهران و دیگر مناطق کشور اعتراض‌های بسیاری از کاربران، کسب‌وکارها و حتی برخی از نمایندگان مجلس را در پی داشته است.

قطعی اینترنت در مناطق مختلف تهران و ایران در روز دوشنبه، چندمین مورد از قطع و اختلال گسترده در اینترنت پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون بود و در جریان آن اینترنت خانگی و همراه برای چند ساعت در تهران قطع شد.

شرکت مخابرات ایران پس از قطع اینترنت در روز دوشنبه اعلام کرد که قطعی گسترده اینترنت‌های همراه و خانگی در تهران و مناطق مختلف ارتباطی به این شرکت ندارد.

شرکت ارتباطات زیرساخت نیز از قطعی گسترده اینترنت در همان روز دوشنبه به‌عنوان «اختلال در شبکه اینترنتی برخی مناطق تهران» نام برد و اعلام کرد که این اتفاق از حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه اتفاق افتاده بود و چندین ساعت بعد برطرف شده است.

این در حالی است که مدیر ارشد فناوری در یک شرکت حوزه فناوری اطلاعات در ایران ساعاتی پس از قطع اینترنت در روز دوشنبه در توییتی دلیل آن را «قطع برق» اعلام کرد و گفت که این چندمین‌بار در سال ۱۴۰۱ است که اختلال برق در ساختمان ال‌سی‌تی (LCT) مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت، تمام شبکه اینترنت کشور را در ارتباطات داخلی و بین‌المللی دچار مشکل کرد.

تجهیزاتی که در این ساختمان قرار دارند، برقرارکننده ارتباطات اکثر سرویس‌دهنده‌های اینترنت در ایران با یکدیگرند و تجهیزات شبکه در این ساختمان به‌شدت به تغییر ولتاژ برق حساس بوده و به شدت آسیب‌پذیرند.

اما شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ همان روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای معرفی «قطع برق» به‌عنوان دلیل قطع اینترنت را رد کرد و در اطلاعیه‌ای با تکذیب «برخی شایعات که علت اختلال در اینترنت کشور را قطعی برق اعلام کرده‌اند»، تاکید کرد: «شبکه برق شهر تهران در شرایط کاملا پایدار قرار داشته و هیچ‌گونه اختلالی در تامین برق شرکت ارتباطات زیرساخت رخ نداده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، روز سه‌شنبه باردیگر «مشکل برق» را دلیل قطع اینترنت در تهران و دیگر مناطق اعلام کرد.

زارع‌پور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پیش از ظهر روز دوشنبه، به‌دلیل قدیمی بودن و فرسودگی کابل‌های برق داخلی مرکز مخابراتی انقلاب، ارتباطات اینترنتی تعدادی از مشترکین اینترنت ثابت در شهر تهران دچار اختلال و در برخی نقاط قطع شد که با تلاش همکارانم در شرکت ارتباطات زیرساخت و همراهی شرکت توانیر تا قبل از ظهر، این مشکل حل شد.»

وزیر ارتباطات هم‌زمان با معرفی «فرسودگی کابل‌های برق» ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان دلیل قطع اینترنت، نوشت: «به شرکت ارتباطات زیرساخت، حراست و بازرسی وزارتخانه ماموریت داده‌ام که به‌سرعت دلایل بروز این حادثه را بررسی کنند.»

زارع‌پور افزود که در دستور خود تاکید کرده است که «ضمن شناسایی و برخورد با مقصرین احتمالی از گذشته تا به حال، تمهیدات لازم را برای عدم بروز حوادث مشابه روز دوشنبه» در این مرکز (ساختمان ال‌سی‌‎تی شرکت ارتباطات زیرساخت) و سایر مراکز اصلی ارتباطات کشور به عمل آورند.

زارع‌پور افزود که بر خود لازم می‌داند که از مردم و کسب‌وکارهایی که طی مدت این حادثه، دچار مشکل شدند، عذرخواهی کند و افزود که پرسنل این وزارتخانه «به‌صورت شبانه‌روزی در تلاش‌اند تا سرعت، کیفیت و امنیت شبکه ارتباطی کشور را روزبه‌روز» افزایش دهند.

از سوی دیگر، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش سرعت اینترنت در ایران، گفت: «در چند وقت گذشته برخی اتفاقاتی افتاده که به کاهش سرعت اینترنت منجر شده است.»

رشیدی کوچی افزود که گاهی مسئولان می‌گویند که علتش به خرابی زیرساخت‌ها، قطعی برق یا پایین بودن پین شبکه برمی‌گردد اما برای ما هم این سوال وجود دارد که اگر زیرساخت‌ها و شبکه آن‌قدر معیوب است، بالاخره باید اقدامی هم برایش انجام گیرد.

این نماینده مجلس همچنین درباره اقدام وزارت ارتباطات در ایجاد محدودیت در دسترسی کاربران به سرچ گوگل از طریق فعال کردن قفل کودک گوگل برای همه مردم ایران، گفت: «اینکه تمام ایرانیان را زیر سن قانونی در نظر بگیریم و این گزینه را فعال کنیم قطعا باعث تقویت استفاده از راه‌های دور زدن امن اینترنت و استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شود.»