توضیح بنی ‌گانتز درباره واکنش سامانه اس‌۳۰۰ روسیه به جنگنده‌های اسراییل برفراز سوریه

کرملین در طول سال‌های گذشته اجازه داد اسراییل نیروی وابسته به حکومت ایران در سوریه را هدف بگیرد

به‌گفته وزیر دفاع اسرائیل، شلیک پدافند اس-۳۰۰ روسیه یک حادثه استثنایی بود و تنها یک بار رخ داد - Menahem KAHANA / AFP

تنها یک روز بعد از آن که روسیه اعلام کرد دفتر «آژانس یهود» در مسکو را تعطیل می‌کند، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، روز سه‌شنبه تایید کرد جنگنده‌های این کشور در ماه مه گذشته، هدف سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ روسیه، در آسمان سوریه‌ قرار داشتند، اما در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه چهارم مرداد‌ماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از وزیر دفاع اسرائيل، نوشت این یک حادثه استثنایی بود و تنها یک مرتبه رخ داد.

وزیر دفاع اسرائيل روز سه‌شنبه در جریان یک نشست مطبوعاتی، در توضیح حادثه‌ای که در ماه مه در آسمان سوریه اتفاق افتاد گفت زمانی که پدافند هوایی اس-۳۰۰  شلیک کرد،  جنگنده‌های اسرائیلی در منطقه عملیاتی مورد نظر نبودند.

به‌گفته بنی گانتز، روابط و هماهنگی‌ میان تل‌آویو و مسکو بر سر سوریه، هم‌اکنون در یک وضعیت «باثبات» قرار دارد، اما شرایط به‌گونه‌ای است که اسرائيل به طور دائم باید وضعیت را مرور می‌کند، مثل این که تازه این هماهنگی‌ها صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به این نکته اشاره کرد که افشاگری روز سه‌شنبه وزیر دفاع اسرائيل در میانه تشدید تنش میان تل‌وآویو و مسکو بر سر محکومیت حمله روسیه به اوکراین و دستور تعطیلی «آژانس یهود» در مسکو صورت می‌‌گیرد.

«آژانس یهود» بیش از ۹۰ سال سابقه دارد و یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مراکز کمک و هماهنگی برای مهاجرت یهودیان سراسر جهان، از جمله یهودیان روسیه و اروپای شرقی، به اسرائيل به‌شمار می‌رود.

به‌دنبال اعلام تصمیم روز گذشته روسیه برای جلوگیری از ادامه فعالیت «آژانس یهود» در مسکو، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، این اقدام مقام‌های کرملین را رخداد جدی با پیامدهای مشخص برای روابط دو کشور توصیف کرد.

طی سال‌های گذشته ارتش اسرائيل، بارها نقاطی از سوریه را هدف حملات هوایی و موشکی خود قرار داده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت، هرچند کرملین جریان جنگ داخلی سوریه را به سود حکومت بشار اسد برگرداند، اما این اجازه را هم داد تا نیرو‌های وابسته به حکومت ایران هدف حملات ارتش اسرائيل قرار گیرند. واقعیت این است که کرملین چشم خودش را بر روی این حملات در خاک سوریه بست.

بیشتر از جهان