رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی: پنجاه درصد ناوگان هوایی ایران زمین‌گیر شده است

یک کارشناس صنعت هوانوردی در شهریور ماه سال گذشته اعلام کرده بود هفتاد درصد ناوگان هوایی ایران زمین‌گیر خواهد شد

مشکلات فنی هواپیماها در ایران باعث شده است که علاوه بر کاهش کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی در ایران، پروازها به علت فرسوده بودن ناوگان هوایی با تاخیر و یا مشکل روبرو شوند.- GIUSEPPE CACACE / AFP

عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که از مجموع ۳۳۳ هواپیمای مسافری موجود در ایران، بیش از ۵۰ درصد آن‌ها زمین‌گیر شده‌اند. موسوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس با اشاره به اینکه ریشه مشکلات صنعت هوایی ایران، زمین‌گیر شدن این هواپیماها است، گفت: «شصت درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که شامل خرید هواپیما و قطعه، روغن، گریس، موکت کف، تایر، روکش صندلی، بیمه مسافران داخلی و خارجی، آموزش ادواری خلبانان، حق عضویت سازمان‌های بین‌المللی، هزینه‌های نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌های خارجی و مواردی از این دست است.»

او با توجیه افزایش قیمت بلیت‌های مسافرت هوایی در ایران گفت: «هزینه نشست و برخاست هر هواپیما در سال گذشته افزایش زیادی یافت و هم اکنون بیش از ۱۱ درصد هزینه‌های بلیت به تعرفه‌های فرودگاهی اختصاص می‌یابد. هم اکنون هزینه‌های فرودگاهی در فرودگاه اهواز چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که هزینه‌های فرودگاه مشهد شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در فرودگاه مهرآباد هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.»

مشکلات فنی هواپیماها در ایران باعث شده است که علاوه بر کاهش کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی در ایران، پروازها به علت فرسوده بودن ناوگان هوایی با تاخیر و یا مشکل روبرو شوند. آخرین نوسازی در ناوگان هوایی ایران به دوره امضای برجام باز می‌گردد که دولت ایران تلاش کرد تا با استفاده از این موقعیت ناوگان هوایی خود را نوسازی کند. با وجود اینکه بر اساس استاندارد جهانی هواپیماهای بالای ۲۰ سال فرسوده محسوب می‌شوند، میانگین ناوگان هوایی ایران به بیش از ۲۵ سال می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرمان بیات، کارشناس صنعت هوانوردی در شهریور ماه سال گذشته در مورد میانگین سنی هواپیماهای ایران اعلام کرد: «۱۴۸ فروند هواپیمای تجاری فعال در کشور تقریبا میانگین سنی بالای ۲۴ تا ۲۵ سال دارند. اگر تعداد ۱۶ فروند هواپیمای برجامی‌شرکت ایران ایر را لحاظ نکنیم باقی هواپیماهای کشور میانگین سنی حدود ۲۷ تا ۲۸ سال دارند.»

این کارشناس صنعت هوانوردی در گفتگو با دنیای اقتصاد اعلام کرده بود که در صورت ادامه این روند تا ۷ ، ۸ سال آینده حدود ۷۰‌ درصد ناوگان فعلی از رده خارج خواهند شد. این بدین معناست که بر اساس این پیش‌بینی، درصورت ادامه این روند در آینده نزدیک ناوگان هوایی ایران به زیر صد فروند خواهد رسید.

شرکت‌های هواپیمایی برخی از ناوگان‌شان را که از رده خارج شده‌اند به مزایده می‌گذراند. پیش از این در شهریور ماه ۱۳۹۹ خبری مبنی بر قیمت صد میلیونی هواپیماهای از رده خارج ایران ایر منتشر شده بود. حسین جهانی مدیرکل روابط عمومی ایران ایر با تکذیب این رقم اعلام کرد که تعداد این هواپیماها ۱۲ فروند بوده است.

جهانی در مورد قیمت این هواپیماها گفت: «قوانین مزایده مشخص است و قیمت‌ها به صورت کاملا محرمانه در روز بازگشایی پاکات مشخص می‌شوند. به طور مثال قیمت پایه ۲ میلیون دلار است و ممکن است شرکت کنندگان قیمت هایی پایین تر از قیمت کارشناسی شده مانند یک میلیون  و ۷۰۰ هزار دلار تعیین کرده باشند.»