اصلاح ژن برنج برای افزایش ۴۰ درصدی محصول

دانشمندان امیدوارند روش «سوپرشارژ» بتواند کمبود غذای جهانی برطرف کند

این تغییر به گیاه امکان می‌دهد کود بیشتری جذب کند، فتوسنتز را افزایش دهد و باردهی‌اش تسریع شود-AFP

دانشمندان چینی از طریق اصلاح ژن‌های برنج راهی یافته‌اند که این محصول تا ۴۰ درصد افزایش بازدهی داشته باشد.

گروهی به سرپرستی ونبین ژو، زیست‌شناس گیاهی از «آکادمی علوم کشاورزی چین»(CAAS) دریافتند که این تغییر به گیاه امکان می‌دهد کود بیشتری جذب کند، فتوسنتز را افزایش دهد و باردهی‌اش تسریع شود.

این آزمایش‌ها به مدت سه سال در آب و هوای معتدل تا گرمسیری انجام شد و پژوهشگران امیدوارند روش «سوپرشارژ» برای سایر محصولات نیز کاربردی باشد.

متیو پل، متخصص ژنتیک گیاهی در پژوهشگاه «روتامستد» (Rothamsted) که در این پروژه مشارکتی نداشت، گفت:«فکر نمی‌کنم تاکنون چنین چیزی دیده باشم.»  

دانشمندان امیدوارند این روش بتواند کمبود غذای جهانی را که ناشی از افزایش رشد جمعیت و مشکلات زنجیره تامین مرتبط با درگیری‌ها است، برطرف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقاله‌ مجله ساینس که به جزئیات این پژوهش پرداخته، آمده است:«برای دستیابی به افزایش بازدهی مورد نیاز و پایدارتر کردن کشاورزی، لازم است با تقویت پرورش و تلاش‌های مهندسی ژنتیک، به گونه‌های جدید زراعی با ظرفیت فتوسنتزی بالاتر و کارایی مصرف نیتروژن بهبود‌‌ یافته، دست یابیم.»

«کار ما نشان می‌دهد که با تعدیل ژنتیکی برنمود یک ژن واحد تنظیم‌کننده رونویسی، می‌توانیم هم‌زمان که مدت رشد محصول را کاهش می‌دهیم، بازدهی آن را به طرز چشمگیری افزایش دهیم.»

بهبود فتوسنتز یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای افزایش بازدهی محصولات محسوب می‌شود؛ هرچند، غذاهای اصلاح‌ شده ژنتیکی، از جمله محصولات تراریخته، در سال‌های اخیر با مقاومت مصرف‌ کنندگان و تنظیم‌ کنندگان [بازار] مواجه شده‌اند.

با این‌ حال، در بحبوحه افزایش ناامنی غذایی که ممکن است باعث شود در سال جاری میلیون‌ها نفر به کمبود و حتی قحطی دچار شوند، این مقاومت رو به کاهش است.  

ارزیابی اخیر سازمان بین‌دولتی «توسعه» نشان می‌دهد بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر آفریقای شرقی تحت تاثیر بحران غذایی این منطقه آسیب می‌بینند و سه میلیون نفر نیز با «گرسنگی فاجعه‌بار و اضطراری همراه با خطر مرگ» مواجهند.

© The Independent

بیشتر از علوم