لوپیتا نیونگو: در کودکی دعا می‌کردم پوستم روشن شود

»همه شخصیت‌های داستان‌های کودکی ما سفید‌پوست بودند«

لوپیتا نیونگو در مت گالا ۲۰۱۹ ANGELA WEISS / AFP
 

لوپیتا نیونگو درباره خطرات اهمیت دادن به رنگ پوست هشدار داد و برملا کرد که وقتی کوچک‌تر بوده آرزوی پوستی روشن‌تر داشته است.

ستاره «پلنگ سیاه» (Black Panther) به ساندی تایمز استایل گفت: «من خواهری داشتم که پوستش از من روشن‌تر بود و مردم به نحوی از او تعریف می‌کردند که هیچ‌وقت کسی از من نکرد، قطعا به همین خاطر بود که این مساله در من نهادینه شد».

نیونگو یادآوری کرد که به خاطر رنگ پوستش در دوران کودکی مورد تمسخر قرار گرفته بود.

او گفت: «البته که در مدرسه کمی تجربه اذیت و آزار داشتم. در تلویزیون و تمام مجله‌ها، آدم‌هایی با پوست روشن‌ دیده می‌شوند و تمام این موارد به صورت ناخودآگاه بر ذهن ما اثر می‌گذارد تا فکر کنیم پوست روشن‌تر بهتر است. من هم آرزوی داشتن پوستی روشن‌تر داشتم، به هر کاری که به نظرم می‌توانست مفید واقع شود متوسل می‌شدم؛ مانند دعا کردن و از این قبیل کارها».

بازیگر «۱۲ سال بردگی» (12 Years a Slave) افزود نبودن چنین شخصیت‌هایی در کتاب‌ها و افسانه‌های کودکانه، مانند سیندرلا و راپونزل در دوران رشد و بلوغ فکری بر او تاثیر گذاشته است. 

او گفت: «می‌دانید، همه این شخصیت‌ها سفیدپوست بودند، من بارها و بارها این قصه‌ها را می‌خواندم ولی خودم را در آن کتاب‌ها نمی‌دیدم. این مسئله ناخودآگاه بر من تاثیر گذاشت.»

او افزود تنها با نگاهی به گذشته است که درمی‌یابد چقدر بعضی از کتاب‌های کودکانه‌ای که آن زمان خوانده درباره تنوع نژادی در داستان‌های خود مشکل‌دار بوده‌اند.

لوپیتا گفت: «وقتی نوبت به شخصیت‌هایی شد که مثلا قرار بود شبیه من باشند کار به اِنید بلایتون و لولوهای سیاه او رسید.» که اشاره به عروسک‌هایی دارد که زمانی با معرفی در کتاب‌های این نویسنده‌ کودکان محبوب بودند ولی امروز عموما به عنوان مظهری منفی برای پیش‌فرض‌های نژادپرستانه تلقی می‌شوند.

وی افزود: «من در واقع نمی‌دانستم که آن عروسک‌ها قرار است شبیه من باشند، فکر می‌کردم لولوهای سیاه ساخته تخیل انید بلایتون هستند چرا که سرهم‌بندی شده و کمی احمقانه بودند. بعدتر که بزرگ شدم و به آنها نگاه کردم فهمیدم ماجرا از چه قرار است.»

تجربه‌هایی از این دست باعث شد خانم نیونگو کتاب کودکان خود با نام «سالوی» (Sulwe) را بنویسد که کتابی مصور درباره دخترکی است که آرزو دارد پوست تیره‌اش روشن‌تر شود.

او گفت: «افرادی که از همه بیشتر باید آن را بشنوند کودکانی هستند که جهان هنوز به ارزش آن‌ها پی نبرده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی