پاپ در کانادا؛ تلاش برای دلجویی بابت آزارها و سوءاستفاده جنسی در مدارس کاتولیک

برخی از رهبران بومی عذرخواهی پاپ را «دیرهنگام» می‌دانند، اما تاکید می‌کنند که این اعتراف و دلجویی در تاریخ خواهد ماند

پاپ فرانسیس روز یکشنبه، ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد ۱۴۰۱)، وارد ادمونتون شد و نمایندگان سه گروه اصلی بومی کانادا و مقام‌های سیاسی و کلیسایی از او استقبال کردند-REUTERS/Guglielmo Mangiapane

پاپ برای عذرخواهی رسمی وارد کانادا شد. بنا به گزارش‌ها، او قرار است در جمع هزاران نفر از مردم بومی حاضر شود که گرد هم می‌آیند تا شاهد پوزش‌خواهی تاریخی پاپ فرانسیس به دلیل نسل‌ها سوءاستفاده و سرکوب فرهنگی در مدارس کاتولیک در سراسر کانادا باشند.

به گزارش اسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس روز یکشنبه، ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد ۱۴۰۱)، وارد ادمونتون شد و نمایندگان سه گروه اصلی بومی کانادا و مقام‌های سیاسی و کلیسایی از او استقبال کردند.

دولت کانادا اعتراف کرده است که در مدارس مسیحی با بودجه دولتی که از اوایل قرن ۱۹ تا سال ۱۹۷۰ در این کشور فعالیت می‌کردند، آزار جسمی و جنسی رواج داشته است. در طول آن دوران، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را به اجبار از خانواده‌های آنان جدا کردند و به حضور در این مدارس واداشتند. این اقدام قرار بود مانع نفوذ زبان و فرهنگ بومی در جوامع باشد و بنا داشت به انزوای بیشتر جوامع بومی بینجامد.

سفر شش روزه پاپ فرانسیس به نقاط مختلف کانادا، پس از جلساتی انجام می‌گیرد که او در واتیکان با هیات‌هایی از جوامع بومی برگزار کرد. آن جلسات با یک عذرخواهی تاریخی در اول آوریل سال جاری میلادی به دلیل «سوءاستفاده‌های تاسف‌بار انجام‌شده از سوی برخی مبلغان کاتولیک» همراه شد. پس از آن، رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرد که برای عذرخواهی از این جوامع، شخصا وارد خاک کانادا می‌شود.

در آن زمان، برخی از رهبران جوامع بومی پوزش پاپ را «دیرهنگام» دانستند، اما تاکید کردند که «این روز در تاریخ خواهد ماند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزارکنندگان این رویداد اعلام کرده‌اند که هر کاری که ممکن باشد، انجام خواهند داد تا مطمئن شوند که تعداد بیشتری از بازماندگان این آزارها می‌توانند در مراسم عذرخواهی رسمی پاپ شرکت کنند. در عین حال، سازمان‌دهندگان تاکید کرده‌اند که این کار ساده نیست، زیرا بسیاری از بازماندگان سالخورده‌اند و برای حضور در این مراسم، به وسایل نقلیه مناسب و سایر امکانات رفاهی نیاز دارند.

عذرخواهی پاپ از آزار جنسی در مدارس مذهبی، به این دلیل است که در زمان وقوع این آزارها، مبلغان کاتولیک‌ بیشتر مدارس کانادا را اداره می‌کردند.

در جریان فعالیت مدارس شبانه‌روزی کاتولیک در کانادا، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانه‌های خود برای زندگی به آن مدارس برده شدند. بسیاری از آن‌ها در معرض سوءاستفاده، بیماری، و سوءتغذیه قرار گرفتند و برخی از گزارش‌ها، فعالیت این مدارس را گونه‌ای «نسل‌کشی فرهنگی» به‌شمار می‌آورند.

از تابستان گذشته، هزاران گور بدون علامت، که گفته می‌شود بیشتر آن‌ها متعلق به دانش‌آموزان سابق این مدارس است، در ساختمان‌های پیشین چنین مراکزی در سراسر کانادا کشف شده است.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، و نمایندگان جوامع بومی این کشور، با استقبال از پوزش‌خواهی رسمی پاپ، اعلام کردند که این کار احساس بهتری در قربانیان مدارس کاتولیک و خانواده‌های آن‌ها ایجاد می‌کند.

یکی از آنان در یک کنفرانس خبری پس از مراسم استقبال پاپ در فرودگاه، گفت: «امروز به جوانانی فکر می‌کنم که به خانه نرسیدند و در اطراف مدارس مسکونی دفن شدند. اما به نظر می‌رسد که این دیدار می‌تواند زمینه‌ساز آشتی و صلح دوباره‌ای میان ما باشد.»

رهبر کاتولیک‌های جهان، پیش از این در جریان یک سخنرانی در واتیکان گفته بود: «من به اسقف‌های کانادایی در عذرخواهی می‌پیوندم. به دلیل رفتار اسفناک اعضای کلیسای کاتولیک، از خداوند طلب بخشش می‌کنم و از صمیم قلب به شما می‌گویم که از این موضوع بسیار غمگینم.»

هیات‌های بومی پیش‌تر خواستار عذرخواهی پاپ ژان پل دوم و پاپ بندیکت شده‌ بودند، اما تلاش آن‌ها ناموفق بود. پاپ بندیکت در سال ۲۰۰۹ با صدور بیانیه‌ای، در این زمینه اظهار تاسف کرد، اما به خطای کلیسا اعتراف نکرد.

بیشتر از جهان