آمریکا ائتلاف سایبری برای مقابله با ایران را تقویت می‌کند

هم اسرائیل و هم عربستان سعودی با انعقاد قراردادهای سایبری تلاش می‌کنند با دشمن مشترکی به نام جمهوری اسلامی مبارزه کنند

جمهوری اسلامی نشان داده که در فضای مجازی، دشمنی سرسخت است - Pixabay

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سفر هفته گذشته خود به خاورمیانه قول داد که همکاری سایبری با اسرائیل و عربستان سعودی را گسترش دهد. کارشناسان این اقدام را تلاشی برای پاسخ مستقیم به افزایش تهدید دیجیتال از سوی ایران می‌دانند.

به گزارش نشریه هیل، ایالات متحده و عربستان سعودی توافقنامه‌های دوجانبه‌ برای تقویت مشارکت امنیت سایبری خود و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به تهدیدهای اینترنتی امضا کردند. در سوی دیگر، نیز اسرائیل و ایالات متحده متعهد شدند همکاری خود برای مبارزه با جرائم سایبری را افزایش دهند.

جیسون بلسینگ، پژوهشگر موسسه آمریکن انترپرایز، در این زمینه گفت: «با توجه به این دو توافقنامه، باید بپذیریم که ایران محرک اصلی بسیاری از اتفاق‌هایی است که در طول سفر بایدن رخ داد.» بلسینگ افزود که دشمن مشترکی به نام ایران دریچه‌ای را برای آمریکا باز می‌کند تا اتحادهای قوی‌تری بین دو کشور خاورمیانه ایجاد کند؛ کشورهایی که گفته می‌شود برای برقراری روابط رسمی با یکدیگر مذاکرات محرمانه‌ای نیز داشته‌اند.

جمهوری اسلامی نشان داده که در فضای مجازی، دشمنی سرسخت است و اگرچه هنوز در سطح اسرائیل نیست، ثابت کرده است که می‌تواند انواع حملات سایبری را اجرا کند؛ از تخریب وب‌سایت‌ها و حمله به سرویس‌های مختلف گرفته تا استفاده از باج‌افزارهای جاسوسی سایبری.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ماه ژوئن اعلام کرد که تابستان ۲۰۲۱، یک حمله سایبری را که قصد داشته شبکه بیمارستان کودکان بوستون را مختل کند، خنثی کرده است. کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، هکرهای تحت حمایت ایران را مسئول این حمله دانست و آن را «یکی از نفرت‌انگیزترین حملات سایبری» خواند که تاکنون دیده است.

ایران همچنین به اجرای عملیات جاسوسی سایبری علیه رسانه‌های غربی متهم است. گزارشی که شرکت امنیت سایبری «پروف‌پوینت» (Proofpoint) هفته گذشته منتشر کرد، جزئیاتی را نشان می‌دهد که چگونه هکرهای تحت حمایت دولت‌های چند کشور از جمله ایران، مرتبا از خبرنگاران مستقر در ایالات متحده برای دسترسی به اطلاعات حساس جاسوسی می‌کنند. کارشناسان دریافتند که به طور خاص در ایران، هکرها با جعل هویت روزنامه‌نگاران، به شبکه‌های آن‌ها دسترسی پیدا کردند و کوشیدند با منابعی که در سیاست خارجی خاورمیانه تخصص دارند، تماس بگیرند.

محققان دیگری نیز در سال ۲۰۲۱ کشف کردند که یک گروه هکر ایرانی ۲۲ نفر از متخصصان ارشد پزشکی در ایالات متحده و اسرائیل را هدف قرار داده‌اند. در این حمله سایبری، هکرها تلاش می‌کردند با ارسال ایمیل‌های جعلی، رمز ورود حساب‌های شخصی آن‌ها را پیدا کنند.

اسرائیل در ماه ژوئن، در واکنش به تهدید فزاینده ایران، اعلام کرد که قصد دارد یک «گنبد سایبری» بسازد. گنبد سایبری مد نظر اسرائيل یک سیستم دفاع ملی برای مبارزه با حملات دیجیتال است. گابی پورتنوی، رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، در کنفرانسی در تل‌آویو در این زمینه گفت: «ایران به رقیب ما در عرصه سایبری تبدیل شده است. با این حال ما آن‌ها را رصد می‌کنیم، می‌دانیم که چگونه کار می‌کنند و هر کجا که باشند، حضور داریم.»

پورتنوی افزود که اسرائیل «نمی‌تواند به تنهایی با تهاجم سایبری مبارزه کند» و درخواست کرد که کشورش با شرکای مختلف در داخل و خارج از جمله بخش خصوصی و دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد. از این رو، ایجاد همکاری‌های سایبری در منطقه، بخشی از استراتژی گسترده ایالات متحده برای مقابله با ایران است. هم اسرائیل و هم عربستان سعودی در قراردادهای سایبری تلاش می‌کنند با دشمن مشترکی به نام ایران مبارزه کنند.

طبق گزارش‌ها، پیمانکار دفاعی مستقر در ایالات متحده، هفته گذشته به پیشنهاد خود برای خرید ابزارهای هک از شرکت اسرائيلی «ان‌اس‌او» (NSO Group) پایان داد. این اتفاق در پی نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی دولت بایدن در ماه گذشته است که گفته بود دستیابی به این نرم‌افزار هک، «یک خطر امنیتی جدی برای کارکنان و سیستم‌های ایالات متحده ایجاد می‌کند».

این نگرانی‌ها همچنین باعث شد که وزارت بازرگانی در ماه نوامبر گروه ان‌اس‌او را در فهرست سیاه قرار دهد و توانایی آن را برای استفاده از فناوری ایالات متحده محدود کند. برخی کارشناسان سایبری به این موضوع انتقاد کرده‌اند. معترضان به تصمیم بایدن می‌گویند که از نظر دولت، نرم‌افزارهای جاسوسی نسبت به طرح‌های دیگر برای مقابله با نفوذ و حضور سیاسی ایران اولویت پایین‌تری دارند.