ادعای دستگیری یکی از عوامل حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری

حدود ۱۴ روز قبل پنج هزار دوربین کنترلی و۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران هک شد

گروه «قیام تا سرنگونی» خود را عامل هک کردن سامانه‌های شهرداری تهران معرفی کرده بود _ مرکز فن‌آوری و اطلاعات شهرداری دیتاسنتر در اقدسیه تهران

پس از حدود دو هفته از هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران، اعلام شد که یکی از عوامل این اقدام شناسایی و دستگیر شده است. گرچه اطلاعات بیشتری از فردی که با اتهام حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری بازداشت شده، در دست نیست اما طبق روال همیشگی، اعلام شده که این فرد با سرویس‌های خارجی در ارتباط بوده است.

حدود ۱۴ روز قبل یک گروه هکری با انتشار ویدئوهایی از دیتاسنتر مرکز فن‌اوری اطلاعات شهرداری تهران، اعلام کرد که به زیرساخت‌ دوربین‌های مراقبتی شهرداری تهران دسترسی پیدا کرده است. حالا خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه مدعی شده که یکی از عوامل دخیل در حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران دستگیر شده است.

روز ۱۲ خرداد در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، گروهی اقدام به هک کردن بیش از پنج هزار دوربین کنترلی مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران کرده و بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده بودند.

به دنبال این حمله سایبری، روز ۱۶ خرداد شهرداری تهران از کارکنان خود خواسته بود تا اطلاع ثانوی از روشن کردن کامپیوترهای‌شان خودداری کنند. شهرداری در این زمینه با انتشار اطلاعیه‌ای عنوان کرده بود: «تنها برخی دستگاه‌ها برای انجام امور ضروری با مسئولیت بالاترین مقام و با هماهنگی حراست سازمان فن‌اوری و اطلاعات شهر تهران، امکان فعال کردن رایانه‌های خود را دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرداری تهران مدعی شد باوجود اینکه این حمله سایبری به طور گسترده فعالیت تمامی سامانه‌های این نهاد را مختل کرده بود، از چند روز بعد امکان استفاده مردم از سامانه‌های شهرداری فراهم شده بود.

این در حالی بود که برای مدتی تمامی سامانه‌های شهرداری از اتوماسیون داخلی تا دوربین‌های کنترل بزرگراه‌ها و داده‌های مرکز فناوری و اطلاعات شهرداری و همچنین سامانه‌هایی از جمله «تهران من» نیز از دسترس خارج شده بودند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این زمینه به رسانه‌ها گفته بود؛ «بدخواهان به دنبال ایجاد یک نارضایتی عمومی بودند اما در این کار ناکام ماندند.»

پیش از این، گروه «قیام تا سرنگونی» خود را عامل هک کردن سامانه‌های شهرداری تهران معرفی کرده بود که حالا ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر دستگیری یکی از عوامل حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری، به این معناست که یکی از اعضای گروه قیام تا سرنگونی بازداشت شده است. این گروه خود را وابسته به سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده است.

گروه قیام تا سرنگونی پیش از این بیش از ۴۹ دامنه سامانه‌های وزارت جهاد کشاورزی و اداره‌ها و بانک‌های تابعه را نیز مورد حمله سایبری قرار داده بود.