طالبان در مورد ناپدید شدن ۱۷ غیرنظامی بلخابی پاسخ نمی‌دهند

دو نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله و یک مرد ۷۰ ساله نیز در میان بازداشت‌شدگان‌اند

 ۱۷ تن از ساکنان بلخاب شب چهارشنبه‌، ۱۷ ژوییه، در یک مهمانخانه در مرکز مزارشریف، بازداشت شدند-عکس:RamizAlakbarov/Twitter@

۱۷ تن از غیرنظامیان بلخابی که طالبان یک هفته پیش آن‌ها را در شهر مزارشریف بازداشت و زندانی کردند، هنوز در زندان اداره استخبارات (اطلاعات) این گروه‌اند و خانواده‎‌هایشان از وضعیت آنان اطلاعی ندارند.

یکی از نزدیکان افراد بازداشت‌شده، به شرط محفوظ ماندن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که این افراد تعدادی مغازه‌دار، کشاورز و کارگرند که از ۱۶ تا ۷۰ سال سن دارند. شماری از آن‌ها از ترس اقدام‌های انتقام‌جویانه طالبان از بلخاب به مزارشریف فرار کرده‌اند و برخی هم برای یافتن کار و پیوستن به بستگانشان به مزارشریف آمده‌اند.

این افراد که شمارشان ۱۷ نفر است، چهارشنبه‌ شب، ۱۷ ژوییه، در یک مهمانخانه در مرکز مزارشریف بازداشت و به زندان اداره اطلاعات طالبان منتقل شدند.

این منبع افزود که طالبان در یک هفته گذشته، به درخواست‌های مکرر اعضای خانواده‌ بازداشت‌شدگان پاسخ نداده‌اند و هیچ‌کس از سرنوشت و وضعیت این افراد اطلاعی ندارند. به گفته این منبع، هیچ یک از این افراد در فعالیت‌های نظامی و به‌ویژه در جنگ اخیر در بلخاب شرکت نداشتند؛ اما بستگان برخی از آنان در میان نیروهای تحت امر مهدی مجاهد هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که طالبان در مورد دلیل بازداشت این افراد و وضعیت آنان هیچ توضیحی نمی‌دهند، اعضای خانواده‌ این افراد از شکنجه، قتل یا سربه‌نیست شدن عزیزان خود بسیار نگران‌اند.

احمدی بلندی، از ساکنان بلخاب که اکنون در خارج از افغانستان زندگی می‌کند، در حساب فیس‌بوک خود، در مورد افراد بازداشت‌شده نوشت که طالبان ابتدا همه اموال آنان حتی پول‌ نقدی را که همراه داشتند، گرفتند و سپس آنان را به زندان منتقل کردند. او بازداشت این افراد را «آدم‌ربایی» خواند و افزود که دو نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله و یک مرد ۷۰ ساله نیز در میان بازداشت‌شدگان‌اند.

پس از وقوع درگیری سه‌روزه در بلخاب که اوایل تیرماه میان طالبان و مهدی مجاهد، فرمانده جداشده از این گروه، رخ داد، بازداشت و شکنجه ساکنان بلخاب افزایش یافت. بیشتر افراد تحت‌امر مهدی مهاجد، اهالی بلخاب‌اند. مهدی مجاهد به دلیل آنچه تبعیض در برابر هزاره‌ها در رژیم طالبان می‌داند، از صفوف این گروه جدا شد و پس از سه روز درگیری، مرکز بلخاب را ترک کرد و به مناطق مرتفع کوهستانی متواری شد. او پس از سلطه طالبان بر افغانستان، مدتی رئیس اداره اطلاعات طالبان در بامیان بود اما پس از مدتی، از آن سمت برکنار شد.

برخی از ساکنان بلخاب می‌گویند که در یک ماه گذشته و پس از درگیری در بلخاب، طالبان در شهرهای بزرگ افغانستان از جمله کابل و مزارشریف، در جست‌وجوی ساکنان بلخاب‌اند و حتی برخی از دانشجویان بلخابی را که در خوابگاه‌ها اقامت دارند، بازجویی و برخی از آنان را بازداشت کرده‌اند.

طالبان هفته گذشته، محمدحسن خیرخواه، یکی از اهالی دره‌صوف را که در کابل زندگی می‌کرد، بازداشت کردند. او متهم است که از جنگ در بلخاب حمایت کرده است و با مهدی مجاهد یا افراد تحت امر او ارتباط دارد. محمدحسن خیرخواه در دولت پیشین افغانستان مشاور مجلس نمایندگان بود و از زمان روی کارآمدن طالبان، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی ندارد.

طالبان ضمن اینکه در مورد بازداشت غیرنظامیان به رسانه‌ها و خانواده‌های افراد بازداشت‌شده پاسخی نمی‌‌دهند، با انتشار گزارش‎‌هایی، پی‌درپی ادعا می‌کنند که اوضاع در بلخاب به حالت عادی بازگشته است و مردم از حاکمیت طالبان حمایت می‌کنند.

جنگ بلخاب علاوه بر آوارگی ۲۷ هزار تن ساکنان این منطقه، به ویرانی بخش‌هایی از بازارهای محلی این شهر هم منجر شد و نظم زندگی مردم را که بیشترشان از راه کشاورزی و دامداری کسب درآمد می‌کردند، برهم زد.