خبرنگار استرالیایی: افغانستان طعمه‌ای برای هراس‌افکنان شده است

لین اودانیل، خبرنگار استرالیایی‌ نشریه فارن پالیسی: «در افغانستان با ترس، ناامیدی و آینده‌ای مبهم زندگی می‌کنند»

خبرنگار فارن پالیسی از ادامه قتل و بازداشت و شکنجه مردم از طالبان در افغانستان سخن می زند - AFP/Wakil Kohsar

لین اودانیل، خبرنگار استرالیایی‌ نشریه فارین پالیسی (Foreign Policy) که به‌تازگی از زندان طالبان آزاد شده و افغانستان را ترک کرده است، در گزارشی وضعیت مردم افغانستان، به‌ویژه زنان را بسیار ناگوار خواند و نوشت مردم افغانستان طعمه هراس‌افکنان شده‌اند.

لین اودانیل در این گزارش نوشت پس از حدود یک سال برای این‌که وضعیت مردم افغانستان را از نزدیک بییند به کابل رفت، او گفت به افغانستان بازگشت تا وضعیت مردم را در «سلطنت ترور» ببیند.

این نویسنده و خبرنگار استرالیایی که سال‌ها درافغانستان کار کرده است، گفت طالبان او را به دلیل تهیه چند گزارش در مورد ازدواج‌های اجباری دختران نوجوان بازداشت کردند و او را مجبور کردند تا ازآنچه به گفته آنان توهین به فرهنگ افغان‌ها بوده است عذر‌خواهی کند. او گفت مورد آزار و اذیت طالبان قرار گرفته است و سه مرد مسلح او را به زندان برده‌اند. لین اودانیل نوشت وحشی‌گری، تکبر، رفتار غیرانسانی، بی‌کفایتی، خودخواهی و ‌تحمل‌ناپذیر‌بودن را در طالبان دیده و این چهره واقعی طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش لین، مردم د‌ر افغانستان با ترس و نفرت از طالبان زندگی می‌کنند. او از قول شماری از مردم افغانستان نوشت آنان با ناامیدی، بیکاری و آینده مبهم و ترس از کشته شدن به دست طالبان زندگی می‌کنند. لین از بازداشت‌ها، قتل‌ها و شکنجه‌شدن‌ها به بهانه‌های مختلف نوشت و گفت طالبان مردم را تشویق به جاسوسی علیه یکدیگر می‌کنند. او گفت مسئولان رژیم طالبان افرادی بسیار خشن‌اند و به خشونت‌شان افتخار می‌کنند. او از گفت‌وگوی خود با عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان‌ که شهروندی نیوزیلند را دارد نوشت و این که بلخی به او توهین کرده و او را سفیدپوست استعمارگر خوانده است.

کارمندان رسانه‌ای موبی گروپ در سال ۲۰۱۶هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند و در این حمله هفت تن از کارمندان این رسانه کشته و ۲۸ تن دیگر زخمی شدند، طالبان در بیانیه‌ای در آن زمان مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفت. لین نوشت سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که طالبان به این حمله افتخار می‌کنند.

لین اودانیل نوشت طالبان او را به دروغ‌گویی متهم کردند و گفتند آنچه تاکنون در مورد افغانستان نوشته، دروغ است و اگر دروغ نیست باید تمامی منابع، نام‌ها، عکس‌ها و صداهای ضبط شده را به آن‌ها تحویل بدهد.

این خبرنگار فارین پالیسی پس از آن ‌که از زندان طالبان آزاد شد روز چهارشنبه در توییتی نوشت پس از آن ‌که طالبان از او اعتراف اجباری گرفتند، او را وادار کردند که در یک توییت از اینکه در گزارش‌هایش به فرهنگ افغانستان توهین کرده است، عذرخواهی ‌کند. لین، چهارشنبه ۲۰ ژوئیه، افغانستان را ترک کرد و به اسلام‌آباد رفت.

بیشتر از جهان