کرملین با رد شایعات گفت که پوتین کاملا سالم است

پوتین گفت در تهران هوا خیلی گرم بود و کولرها با تمام توان کار می‌کردند

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، پوتین بارها در ملاء عام ظاهر شده است- ALEXEY DRUZHININ / RIA NOVOSTI / AFP

کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در وضعیت سلامتی خوبی به سر می‌برد و گزارش‌هایی که ادعا کرده‌اند او بیمار است را «نادرست» خواند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جلسه پرسش‌وپاسخ روزانه در روز ۳۰ تیر ماه (۲۱ ژوئیه) در جواب به سوالی در همین زمینه گفت: «سلامتی او از هر نظر خوب است.»

پسکوف افزود: «می‌دانید که متخصصان اطلاعات‌رسانی اوکراینی، آمریکایی و انگلیسی، در ماه‌های اخیر اخبار جعلی‌های مختلفی درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور منتشر کرده‌اند - اینها چیزی جز شایعات نیست.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه و در زمان حضور در یک جلسه عمومی سرفه کرد. پس از آن خبرگزاری اینترفاکس به نقل از پوتین گفت که در جریان سفر چند روز قبلش به ایران کمی سرما خورده است.

رییس‌جمهوری ۶۹ ساله روسیه پس از سرفه‌های بحث‌برانگیزش گفت: «دیروز در تهران هوا بسیار گرم و بالای ۳۸ درجه سانتگیراد بود، و کولرها در آنجا بسیار قوی‌اند.»

گمانه‌زنی‌های بین‌المللی درباره سلامت ولادیمیر پوتین در ماه‌های اخیر تشدید شده است؛ از جمله پس از انتشار عکس‌هایی از دیدارهای او با مقام‌های خارجی و روس در حالی که برای رعایت موارد احتیاطی در دوران شیوع کووید-۱۹، در انتهای میزی طويل و با فاصله از افراد دیگر نشسته است. گاهی نیز دیده شده است که او به سختی راه می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، پوتین بارها در ملاء عام ظاهر شده است و برنامه‌ ملاقات‌ها و تماس‌های خود را به طور کامل پیش برده و در یک ماه گذشته به دو سفر خارجی رفته است.

پیشتر در روز چهارشنبه و در یک نشست امنیتی در ایالات متحده، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، گفته بود که پوتین «کاملا سالم» است.

چند هفته قبل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز ادعاها مبنی بر ابتلای ولادیمیر پوتین به یک بیماری جدی را رد کرده بود.

در سال ۲۰۲۰ نشریه سان در بریتانیا گفته بود که پوتین احتمالا به سرطان و پارکینسون مبتلا است. شایعات درباره بیماری پوتین پس از صدور دستور حمله نظامی به اوکراین شدت گرفت و کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره ویدئوهایی که در آنها به نظر می‌رسد بدن پوتین می‌لرزد، بحث کردند.

یکی از جنجالی‌ترین ویدیوها مربوط به دیدار پوتین با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه بود که نشان می‌داد پوتین در تمام مدت دستش را محکم به میز گرفته است.

بیشتر از جهان