افزایش شایعات در مورد ابتلای پوتین به سرطان در بحبوحه ظهور نشانه‌هایی از بیماری

مسکو و پوتین بارها اخبار ابتلا به این بیماری حاد را تکذیب کرده‌اند

برخی معتقدند که با در نظر گرفتن میزان نظارت روسیه بر اخبار رسانه‌ها در مورد رئیس‌جمهوری این شایعه‌ها می‌تواند ترفندی عمدی از سوی کرملین باشد- REUTERS/Maxim Shemetov

کارشناسان، در گیرودار شایعه‌هایی که پخش آن‌ها به منابع داخلی کرملین نسبت داده شده است مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری روسیه احتمالا به دلیل ابتلا به سرطان تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت، برای مشاهده نشانه‌های بیشتری از بیماری، حضور ولادیمیر پوتین در انظار عمومی را به‌دقت زیر نظر دارند.

به نظر می‌رسد منشا این شایعه‌ها کانال تلگرامی روسیه، جنرال اس‌وی‌آر (General SVR) باشد که مدعی شد پزشکان پوتین به او هشدار داده‌اند که عمل جراحی ممکن است برای «مدت کوتاهی» به ناتوانی او منجر شود و رئیس‌جمهوری باید در این مدت قدرت را به یکی از دستیارانش بسپارد.

هیچ تایید رسمی در مورد بیماری آقای پوتین وجود ندارد - کرملین این گزارش‌ها را نه تایید و نه تکذیب کرده است- اما ویدیوها و تصاویر جدیدی که او را ضعیف، بی‌قرار و با صورت پف کرده نشان می‌دهد، به گمانه‌زنی‌هایی دامن زده است که می‌گوید ممکن است این مرد ۶۹ ساله به یکی از چند بیماری‌ ازجمله زوال عقل، پارکینسون یا سرطان مبتلا باشد.

ناظران روسیه در مورد میزان زیاد این شایعه‌های بیماری اختلاف نظر دارند و حتی برخی معتقدند که مخصوصا با در نظر گرفتن میزان نظارت روسیه بر اخبار رسانه‌ها در مورد رئیس‌جمهوری این شایعه‌ها می‌تواند ترفندی عمدی از سوی کرملین باشد.

تازه‌ترین ادعا در مورد وضعیت سلامت پوتین را کانالی تلگرامی مطرح کرد که ظاهرا آن را یک سپهبد سابق سرویس اطلاعات خارجی روسیه-اس‌وی‌آر (SVR) با نام مستعار «ویکتور میخایلوویچ» اداره می‌کند. به گزارش نیویورک پست، در ویدیوی منتشر شده در این کانال ادعا شده است که آقای پوتین اخیرا با نیکلای پاتروشف، دستیار نزدیک و دبیر شورای امنیت روسیه گفت‌وگوی صمیمانه دو ساعته‌ داشته است.

به آقای پاتروشف، رئیس سابق سرویس امنیت فدرال-اف‌اس‌بی (FSB)گفته شد که ممکن است سکان قدرت به مدت چند روز به او سپرده شود و رئیس‌جمهوری «به صراحت» به او گفت که «تقریبا او تنها دوست و معتمد واقعی‌اش در نظام قدرت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترزا فالون، بنیان‌گذار و مدیر مرکز مطالعات اروپا آسیای روسیه – سی‌آر‌یی‌ای‌اس (CREAS) در بروکسل، به ایندیپندنت گفت: «می‌توانم بگویم که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد وضعیت سلامت رئیس‌جمهوری پوتین وجود دارد.»

او گفت: «[پوتین] همیشه سعی داشته است بر تناسب اندام و قدرت بدنی با‌عنوان بخشی از وجهه خود تاکید کند. بیماری با روایت‌پردازی دقیق و سالیان سال کرملین در مورد نیرومندی پوتین جور درنمی‌آید. به همین دلیل با خودم می‌گویم آیا واقعا ماجرای دیگری در پشت صحنه در حال رخ دادن نیست؟»

هفته گذشته، ویدیویی از نشستی در اواسط فوریه بازپخش شد که لرزش مهارناپذیر پوتین هنگام استقبال از الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس را نشان می‌داد.

ماه گذشته نیز ویدیویی دیگری نشان می‌داد پوتین به محض نشستن برای شروع جلسه با دست راستش گوشه میز را می‌گیرد و آن را در طی تمام این ویدیوی ۱۲ دقیقه‌ای با دست نگه می‌دارد. او هم‌چنین در حین گفت‌وگو با سرگئی شویگو، وزیر دفاع گاهی با دست چپش هم لبه میز را می‌گرفت.

چهره پف کرده پوتین و نشستن در انتهای میزی به طول چهار متر (۱۳ فوت) در نشست‌ها به منظور حفظ فاصله و ازجمله در دیدار با رهبران همتای خود در کشورهای جهان مورد توجه گزارش‌های قبلی رسانه‌ها قرار گرفته بود و به این شایعه‌ها دامن زده بود که این صحنه‌آرایی فراتر از اقدام‌های احتیاطی ساده در دوران همه‌گیری است.

فالون ضمن اشاره به سالگرد شکست نازی‌ها در سال ۱۹۴۵ که انتظار می‌رود روسیه به مناسبت آن رژه نظامی در مسکو برگزار کند، گفت: در جنگی که رهبری آن بسیار غیر شفاف است و (به‌خصوص) با فرارسیدن سریع روز پیروزی ۹ مه، تحلیلگران به‌دقت در پی هرگونه سرنخ از وضعیت سلامت پوتین‌اند.

«سوال بزرگ این است که آیا اتفاق تاثیرگذاری در آن روز رخ خواهد داد. گمانه‌زنی‌ها زیاد است، زیرا در حال حاضر چشم‌انداز خیلی پیش‌بینی شدنی نیست. »

فالون می‌گوید سپردن رهبری موقت به پاتروشف منطقی است، زیرا او نیز سالخورده است و در مقایسه با دستیاران جوان‌تر تهدیدی برای پوتین به شمار نمی‌آید. او می‌گوید گمانه‌زنی دیگر این است وقتی پوتین موقتا رهبر کشور نباشد به‌نوعی می‌توان تقصیرها را به گردن این آدم انداخت. در نهایت همیشه احتمال آن هست که واقعا نیاز به جراحی باشد و پوتین از آن جان سالم به در نبرد.

آندرس آسلوند، نویسنده کتاب «سرمایه‌داری رفاقتی روسیه» در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید این واقعیت که مرجع این گزارش‌های جدید کانال جنرال اس‌وی‌آر است به معنای آن است که نمی‌توان به آن‌ها انگ دست اول نبودن زد.

او می‌گوید: ظاهر پوتین خیلی فرق کرده است. سالم نیست. به نظر من گزارش‌های کانال جنرال اس‌وی‌آر مهم است. به تمامی صحت ندارد ولی برخی نکته‌های آن درست است.

«رومن بادانین و گروهی از خبرنگاران تحقیقی وزین روسیه گزارشی بزرگ به نام «پروکت» برای انتشار در وب نوشته‌اند که نشان می‌دهد ۹ پزشک در سفرهای پوتین حضور دارند و یکی از آن‌ها متخصص جراح سرطان تیروئید است.»

منظور او گزارش تحقیقی بادانین خبرنگار روس است که مفصل توضیح می‌دهد طبق گزارش‌ها یک متخصص سرطان تیروئید برای معاینه رئیس‌جمهوری روسیه ۳۵ بار نزد او رفته و طی چهار سال به مدت ۱۶۶ روز با او بوده است.

مسکو و پوتین بارها اخبار ابتلا به این بیماری حاد را تکذیب کرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اوایل همین ماه انجام جراحی تیروئید روی پوتین را تکذیب کرد و گفت وضعیت سلامت رئیس‌جمهوری «عالی» است و به هیچ بیماری حادتر از سرماخوردگی دچار نشده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم روز دو‌شنبه ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد شایعه‌های مربوط به این بیماری گفت: هیچ شواهدی ندیده‌ام که در تایید آن به ما کمک کند.

© The Independent

بیشتر از جهان