طالبان رهبر حزب عدالت و توسعه را در کابل بازداشت کردند

سیدجواد حسینی در ماه‌های اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی، ضد طالبان سختن میکفت

سید جواد حسینی اخیرا به رسانه‌ها گفته بود که هیچ‌ فعالیت سیاسی در کابل ندارد - عکس: سیدجواد حسینی/فیس‌بوک

منابع آگاه در کابل خبر دادند که نیروهای طالبان در روز چهارشنبه، ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه)، سیدجواد حسینی، فعال سیاسی شیعه و رهبر حزب عدالت و توسعه، را در خانه‌اش در پایتخت افغانستان بازداشت کرده‌اند.

یکی از دوستان نزدیک سیدجواد حسینی به ایندیپندنت فارسی گفت که حسینی عصر چهارشنبه به همراه تمام مهمانانی که در خانه‌اش بودند بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد و تاکنون از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در درست نیست. طالبان تا این لحظه در مورد بازداشت سیدجواد حسینی اظهارنظر نکرده‌اند.

طالبان هرگونه فعالیت حزبی و سیاسی در افغانستان را ممنوع کرده‌اند؛ با این حال حزب عدالت و توسعه به رهبری سیدجواد حسینی از معدود احزاب سیاسی بود که هنوز در افغانستان فعالیت می‌کرد. البته حسینی پیش از این به رسانه‌ها گفته بود که هیچ فعالیت سیاسی در کابل ندارد و فقط هرازگاه برای دیدار با دوستان، به دفترش می‌رود.

سیدجواد حسینی یکی از منتقدان سیاست‌ها و رفتارهای طالبان در افغانستان است که در ماه‌های اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی ضد طالبان موضع گرفته بود. طالبان پیش از این، برخی دیگر از منتقدانشان در رسانه‌ها را هم بازداشت و به اشکال مختلف تحت فشار قرار داده‌اند. از جمله سید باقر محسنی، یکی دیگر از فعالان سیاسی و مدنی شیعه و از منتقدان طالبان که حدود یک هفته در زندان اداره اطلاعات (استخبارات) طالبان بود.

منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که سید جواد حسینی را هم نیروهای اداره اطلاعات (استخبارات) طالبان بازداشت کرده‌اند اما طالبان هنوز در مورد دستگیری او و وضعیت سلامتی‌اش هیچ اطلاعی نداده‌اند.  

سید جواد حسینی از آغاز به قدرت رسیدن طالبان تلاش کرد تا با گردهم آوردن چهره‌های بانفوذ مذهبی و سیاسی، زمینه به رسمیت شناختن فقه جعفری (شیعی) در ساختار قانون اساسی مدنظر طالبان را فراهم کند. این در حالی است که طالبان پیش از این تدریس فقه جعفری در دانشکده شرعیات دانشگاه بامیان- یکی از استان‌های شیعه‌نشین- را هم ممنوع کرده بودند. این گروه بارها به نشست‌های علمای شیعه در کابل و غزنی حمله کرده و دفاتر آنان را بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، بازداشت منتقدان و افرادی که با فرمان‌های طالبان هم‌نظر نیستند، تنها به اقلیت‌های مذهبی محدود نمی‌شود. این گروه حتی خبرنگاران خارجی را هم به دلیل پوشش بی‌طرفانه وقایع افغانستان و انتقاد از رفتارهای طالبان، بازداشت و از این کشور اخراج می‌کنند. در آخرین مورد، اداره اطلاعات طالبان در روز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، لین اودانیل، خبرنگار و ستون‌نویس فارن پالیسی را که برای تهیه گزارش به افغانستان رفته بود، بازداشت و به عذرخواهی از سران این گروه وادار کرد. او پس از اعتراف و عذرخواهی اجباری، از افغانستان اخراج شد.