طالبان از خبرنگار استرالیایی اعتراف گرفتند و از افغانستان اخراج کردند

لین اودانیل یک سال قبل درباره ازدواج‌های اجباری و برده‌‌داری جنسی فرماندهان طالبان گزارش داده بود

لین اودانیل، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، رئیس دفتر خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس در کابل بود-Lynne O'Donnell/ Facebook@

لین اودانیل، خبرنگار و ستون‌نویس «فارن پالیسی» که برای تهیه گزارش به افغانستان رفته بود، روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر (۱۹ ژوییه ۲۰۲۲)، به دست ماموران اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت و مجبور به عذرخواهی از سران این گروه شد. اودانیل که روز چهارشنبه توانست خود را از کابل به اسلام‌آباد برساند، در توییتی نوشت: «استخبارات طالبان گفت: یا با انتشار توییتی عذرخواهی کنید، یا به زندان بروید.»

اودانیل افزود که پس از انتشار توییت عذرخواهی، طالبان از او ویدیو گرفتند. او زیر تهدید طالبان، در این ویدیو گفته است که توییت را خودش نوشته است و هیچ اجباری در کار نبوده است. طالبان هنوز ویدیوی اعتراف اجباری این خبرنگار را پخش نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه، رشته توییتی با محتوای زیر در صفحه کاربری لین اودانیل در توییتر منتشر شد:

«من به دلیل سه یا چهار گزارشی که  در مورد ازدواج اجباری مقام‌ها[ی طالبان] با دختران نوجوان و استفاده از برده‌های جنسی [توسط فرماندهان طالب] نوشتم، عذرخواهی می‌کنم. این یک اقدام از پیش طراحی شده، برای ترور شخصیت و توهین به فرهنگ افغانستان بود. این گزارش‌ها، بدون هیچ سند محکمی و بدون هیچ تلاشی برای تایید آن‌ها که باید به صورت ملاقات رو در رو با قربانیان می‌بود، نوشته شدند.»

پس از نشر این توییت‌ها، شماری از خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی، از احتمال ربوده شدن لین اودانیل به دست طالبان خبر دادند، اما بعدازظهر چهارشنبه، ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه)، لین اودانیل پس از خروج از افغانستان، در توییتی در این مورد توضیح داد و گفت که در جای امنی به سر می‌برد و توییت قبلی، از روی اجبار و به سفارش طالبان نوشته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لین اودانیل، سال‌های زیادی در افغانستان کار کرد و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، رئیس دفتر خبرگزاری فرانسه و اسوشیتدپرس در کابل بود.

مسعود حسینی، همکار لین اودانیل، که با او در تماس است، به ایندیپندنت فارسی گفت که اودانیل روز یکشنبه، ۱۷ ژوییه، وارد کابل شد و قصد داشت گزارش‌هایی در مورد موضوعات مهم تهیه کند. به گفته حسینی، روز دوشنبه، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، لین اودانیل را به دفتر کارش خواست و با تحقیر و توهین، به او دستور داد که افغانستان را ترک کند.

حسینی افزود: «عبدالقهار بلخی رفتار زشتی با لین اودانیل داشته است. او به این خبرنگار کارکشته با واژه‌هایی همچون «سفیدپوست نژادپرست» و «استعمارگر» توهین کرده است.»

 حسینی افزود که دلیل این رفتار طالبان با لین اودانیل، چند گزارش منتشر شده او در نشریه «فارن پالیسی» است که در ژوییه ۲۰۲۱ از استان‌ بامیان تهیه شده بودند. لین اودانیل و مسعود حسینی در آن گزارش‌ها به نقل از قربانیان، نوشتند که فرماندهان طالبان، دختران نوجوان و همسران نظامیان کشته‌شده دولت وقت افغانستان را به عنوان برده جنسی به نکاح خود درآورده‌اند.

عبدالقهار بلخی روز دوشنبه، ۱۸ ژوییه، ضمن رفتار تحقیرآمیز با خبرنگار فارن پالیسی، به او گفته است که محتوای گزارش‌هایی که او در مورد افغانستان نوشته است، حقیقت ندارد و از این پس، دیگر حق ندارد با هدف تهیه گزارش در افغانستان حضور داشته باشد. بلخی به او گوشزد کرده است که باید هر چه سریع‌تر افغانستان را ترک کند.

پس از آن، لین اودانیل تصمیم گرفت که در زودترین فرصت ممکن افغانستان را ترک کند، اما روز سه‌شنبه، ۱۹ ژوییه، افراد اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان در محل اقامت او حضور یافتند و او را با خود بردند. آنان لین اودانیل را چندین ساعت در یکی از بخش‌های این اداره در ناحیه «شش درک» شهر کابل بازداشت کردند و گذرنامه او را نیز ضبط کردند. در اداره اطلاعات طالبان به اودانیل گفته شد که یا باید با انتشار توییتی بابت نوشتن گزارش‌هایش در مورد طالبان عذرخواهی کند، یا به زندان می‌رود. او در نهایت زیر فشار طالبان، در رشته‌توییتی نوشت که بابت انتشار سه یا چهار گزارشی که در مورد طالبان منتشر کرده است، از فرماندهان این گروه عذرخواهی می‌کند.

اواخر اردیبهشت، ایزوبل یونگ، خبرنگار و مستندساز بریتانیایی، نیز هنگام تهیه گزارش در شهر کابل، از سوی افراد طالبان تهدید شد و به او دستور دادند که فورا افغانستان را ترک کند. او در توییتی نوشته بود که طالبان به او هشدار داده‌اند که مشکلاتی در مورد مسائل امنیتی و زنان در گزارش‌هایش وجود دارند و باید فورا کارش را متوقف کند و از افغانستان خارج شود.

با سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت حدود ۷۰ درصد رسانه‎ها در افغانستان متوقف شد و صدها خبرنگار از ترس هدف قرار گرفتن از سوی طالبان، کشورشان را ترک کردند. طالبان بر فعالیت رسانه‌ها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای وضع کرده‌اند. هیچ‌یک از رسانه‌های داخل افغانستان، حق انتشار مطلبی را که در آن از طالبان انتقاد شود، ندارند و اگر خبرنگار یا مدیر رسانه‌ای از این دستورها سرپیچی کند، به شدت مجازات می‌شود.

بیشتر از جهان