حکومت ایران کاردار سفارت آرژانتین در تهران را احضار کرد

احضار کاردار سفارت آرژانتین در تهران به‌دنبال توقیف ۵ خدمه ایرانی بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا در آرژانتین اتفاق افتاد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کاردار سفارت آرژانتین را روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۱، احضار کرد اما خبر این اتفاق یک روز بعد منتشر شد -- منبع: ویکی‌پدیا

خبرگزاری ایسنا از احضار کاردار سفارت آرژانتین در تهران به‌وسیله وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به‌گزارش این خبرگزاری، این اقدام وزارت خارجه «به‌دنبال اعمال محدودیت برای خروج ۵ تن از اتباع ایرانی خدمه هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین» اتفاق افتاد.

خبرگزاری رویترز، در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، نوشت مقامات آرژانتین یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلایی مرتبط با ایران را توقیف کرد. مقامات دولت آرژانتین توقیف این هواپیما را در آن زمان به‌صورت رسمی تایید نکردند، اما رویترز با اشاره به یکی از سندهای وزارت کشور نوشت که آرژانتینی‌ها این هواپیما را به‌دلیل سوظن‌شان نسبت به دلیل ورود آن به آرژانتین توقیف کرده‌اند.

با این‌وجود ۱۴ خدمه ونزوئلایی این هواپیما و همچنین ۵ خدمه ایرانی آن منتظر انجام تحقیقات و مشخص شدن وضعیت‌شان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا خبرگزاری ایسنا می‌نویسد که وزات خارجه جمهوری اسلامی ایران، مراتب اعتراض خود نسبت به این واقعه را به کاردار سفارت آرژانتین در ایران اعلام کرده و معتقد است که بنا بر تحقیقات انجام شده از سوی دستگاه قضایی آرژانتین «هیچ‌گونه ادعایی نسبت به اتباع ایرانی وجود ندارد.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کاردار سفارت آرژانتین را روز سه‌شنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۱، احضار کرد اما خبر این اتفاق یک روز بعد منتشر شد.

ایسنا در مورد محتوای گفتگوهای انجام شده در جلسه احضار کاردار سفارت آرژانتین نوشت:«[در این جلسه] مراتب نگرانی شدید دولت ایران و نیز خانواده‌های خدمه ایرانی نسبت به ادامه وضعیت توقیف مدارک سفر و محدودیت خروج آنان از کشور که مصداق نقض حقوق بشر است، اعلام و بر ضرورت رفع فوری محدودیت خروج آن‌ها تاکید به‌عمل آمد.»

ایسنا همچنین نوشت:«جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وظایف ذاتی خود مصمم به دفاع از حقوق اساسی ایرانیان و آزادی آن‌ها است و در این ارتباط از دولت آرژانتین درخواست می‌نماید به وظایف و مسئولیت‌های خود جهت رفع محدودیت‌ها و تسهیل خروج فوری ۵ خدمه ایرانی اقدامات فوری و لازم را به‌عمل آورد.»