وزیر ارتباطات: به خواست خانواده‌ها دسترسی به گوگل را محدود کردیم

دسترسی کاربران داخل ایران به موتورهای جست‌وجو با «قفل کودک» محدود شده است

حدود یک هفته پس از اینکه با اجرای «قفل کودک»، دسترسی کاربران داخل ایران به موتورهای جست‌وجوی مجازی از جمله گوگل محدود شد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ادعا کرد که این کار با درخواست خانواده‌ها انجام شد.

وزیر ارتباطات روز چهارشنبه ۲۹ تیر، مدعی شد که چیزی به نام قفل کودک وجود ندارد و افزود: «ما با کمک اپراتورهای ارتباطی، سرورهایی معین کردیم تا نگرانی‌ خانواده‌ها برطرف شود.»

زارع‌پور در ادامه ادعاهایش گفت که صرفا محتواهای غیراخلاقی و خشن مسدود شده‌اند. با این حال، گزارش‌ها از داخل ایران حاکی از آن است که دسترسی کاربران به موتورهای جست‌وجو تا حد زیادی محدود شده است و بسیاری از کاربران آن را اجرای چراغ خاموش «طرح صیانت» می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه ۲۱ تیر، بود که شمار زیادی از کاربران داخل ایران خبر دادند به موتورهای جست‌وجوی پرکاربرد گوگل و بینگ دسترسی ندارند. سپس، برخی کارشناسان گفتند که وزارت ارتباطات برای تمامی کاربران ایرانی ابزار «قفل کودک» را فعال کرده است. این ماجرا درست همان روزی اتفاق افتاد که ابراهیم رئیسی در شورای عالی فضای مجازی، به وزارت ارتباطات ماموریت داد راه‌اندازی مرورگرهای داخلی را در دستور کار قرار دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر ادعا کرده بودند مواردی مثل «قفل کودک» در اینترنت با هدف ایجاد فضای امن برای کودکان اجرا می‌شوند؛ اما شواهد نشان می‌دهد هدف پنهان این طرح، اجرای طرح صیانت و اینترنت طبقاتی است. با اجرای طرح اینترنت طبقاتی، دسترسی گروه‌های مختلف جامعه به اینترنت مشروط و محدود خواهد شد.

کارشناسان پیش‌تر فاش کردند که تغییرات جدید در دسترسی به موتورهای جست‌وجو در «لایه‌های بالاتر»، اجرا شده است و شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت در آن نقشی ندارند. حالا سخنان وزیر ارتباطات آشکار می‌کند که او همان‌طور که به مراجع قم قول داده بود، مسدودسازی اینترنت و فضای مجازی را با جدیت دنبال می‌کند و حتی منتظر مصوبه مجلس هم نمی‌ماند.

او به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی، به‌صراحت گفت که دنبال قطع اینترنت نیست اما این فضا را «قانونمند» می‌کند.

زارع‌پور در آبان ۱۴۰۰، در دیدار با مراجع قم، به آنان اطمینان داد که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، «فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی» را عملیاتی می‌کند. او در گفت‌وگوی جدیدش، به تقویت پهنای باند داخلی اشاره کرد و گفت: «پیام‌رسان، موتور جست‌وجو، نقشه و مسیریاب از جمله خدمات پایه کاربردی‌اند که تا جای ممکن باید وابستگی در آن‌ها را به حداقل برسانیم.»

او پیش‌ از این نیز بارها گفته بود که «شبکه ملی اطلاعات» و «حکمرانی فضای مجازی» از اولویت‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم است و زیرساخت اینترنت ملی تا دو سال آینده راه‌اندازی می‌شود. زارع‌پور وعده داد که توسعه شبکه ملی اطلاعات به‌معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، اما حالا شواهد آشکار می‌کند که حتی پیش از راه‌اندازی اینترنت ملی هم دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های جهانی با بهانه‌هایی مثل «محتوای خشن و غیر‌اخلاقی»، محدود شده است.

دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰، پس از سخنرانی علی خامنه‌ای که فضای مجازی را «ول» توصیف کرد، برای محدود کردن فضای مجازی و اینترنت خیز برداشتند. مهرداد ویس کرمی، از نمایندگان مدافع طرح صیانت، در این‌باره گفته بود که قالیباف در حضور علی خامنه‌ای، به او قول داد که تکلیف «قانونمندی فضای مجازی» را روشن کند.