بیست و پنج سال پس از مرگ: میراث ماندگار جیانی ورساچه در مد

علاقه جیانی به دنیای مد و خیاطی تا حد زیادی به مادرش نسبت داده شده است

جیانی اولین کسی بود که افراد مشهور و ستاره‌ها را به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت مد تبدیل کرد-Pierre VERDY / AFP

بیست‌و‌پنج سال از روزی می‌گذرد که جیانی ورساچه، طراح مد ایتالیایی، مقابل در خانه‌اش به قتل رسید. خواهر، وارث و تحسین‌کننده همیشگی او، دوناتلا ورساچه، امسال با انتشار تصاویری به برادر فقیدش ادای احترام کرد.  

صبح روز ۱۵ ژوییه سال ۱۹۹۷ بود که جیانی ورساچه هنگام بازگشت به خانه خود در ساحل میامی، به دست اندرو کونانان، قاتل سریالی، با دو گلوله به قتل رسید. اکنون ۲۵ سال از آن زمان می‌گذرد اما خانه مد ورساچه، با وجودی که در صنعتی فعال است که دائما با تقاضاهای زیادی برای تکامل و تغییر روبه‌رو است، با احترام و قدردانی همچنان دیدگاه‌های طراح فقید خود را حفظ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیانی ورساچه از طرح نمادین مدوسا گرفته تا سبک‌های هوس‌انگیزی که از طراحی سنتی زنانه فاصله می‌گیرد، میراثی غنی را در خانه‌ای به جا گذاشته است که با طرح‌های جسورانه و تجملاتی که نبوغ او را در سراسر دنیای مد زنده نگه داشته تعریف می‌شود.

نشریه مد سی‌کی که با مدیریت دبیر سابق ووگ، كارين رويتفيلد، منتشر می‌شود به این مناسبت به میراث ماندگار جیانی ورساچه نگاهی انداخته است.

جووانی ماریا «جیانی» ورساچه در تاریخ دوم دسامبر سال ۱۹۴۶ در رجیو کالابریا در ایتالیا، در خانواده آنتونیو و فرانچسکا ورساچه به دنیا آمد. مادر او یک خیاط بود و علاقه جیانی به دنیای مد و خیاطی نیز تا حد زیادی به مادرش نسبت داده شده است. او تنها ۹ سال داشت که اولین لباس خود را دوخت، شاهکاری کوچک که به‌زودی به یک امپراتوری مد تبدیل شد.

پس از اتمام دبیرستان، ورساچه قبل از اینکه در سال ۱۹۷۲ به میلان نقل مکان کند، در خیاط‌‌خانه مادرش مشغول شد و برای برندهای ایتالیایی از جمله کالاگان، کامپلیس و جنی کار کرد. خیلی زود ورساچه یک شغل طراحی در برند پوشاک بیبلوس (Byblos) به دست آورد. در سال ۱۹۷۸، تنها شش سال پس از نقل مکان، خانه مد ورساچه در ویا دلا اسپیگا در میلان متولد شد. ورساچه پس از افتتاح اولین فروشگاه خود، با کمک خواهر و برادرش، سانتو و دوناتلا، اولین مجموعه لباس‌های آماده زنانه خود را با نشانی که نام خانوادگی‌شان را بر خود داشت راهی بازار کرد.

در دل عناصر الهام‌بخش ورساچه همیشه میراث ایتالیایی او قرار داشت؛ گفته می‌شود که او از ویرانه‌های ایتالیایی که در کالابریا وجود دارد بسیار الهام گرفته بود. نمادگرایی یونانی-رومی باستان به‌طور قابل توجهی در طرح‌های نمادین او مانند مدوسا، پیچ‌وخم‌ها، صلیب‌ها و مریم مقدس گنجانده شده است.

ورساچه دیدگاه عمومی در مورد لباس زنانه را به چالش کشید و آن‌ را به منظره‌ای چشمگیر و خیره‌کننده تبدیل کرد. او که یکی از پیشگامان زمان خود بود، تا حدودی در خلق و تعریف مفهوم سوپرمدل‌ها در دهه ۹۰ نقش داشت و برخی از مشهورترین دختران او نائومی کمبل، سیندی کرافورد و کریستی تورلینگتون بودند. اگر امروز کیم کارداشیان و نیکول کیدمن را در کارزارهای مد می‌بینیم و بسیاری از افراد مشهور دیگر را به‌عنوان سفیران برندهای مد جهانی می‌شناسیم، نباید فراموش کنیم که جیانی اولین کسی بود که افراد مشهور و ستاره‌ها را به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت مد تبدیل کرد.

ورساچه از طریق نبوغ و طرح‌های خلاقانه و گاه بحث‌برانگیز خود، امپراتوری را ایجاد کرد که در مقابل مد معاصر قرار داشت، اما تحت تاثیر هنر، فرهنگ و تاریخ بود. این طراح مشهور در زمان مرگش، تجارتی به ارزش ۸۰۷ میلیون دلار را به جا گذاشت تا خواهرش دوناتلا مسئولیت آن را به عهده بگیرد.

بیشتر از مُد و زیبایی