تاسیس صندوق ۸۱۷ میلیون دلاری امارات برای حمایت از فناوری فضایی

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، حاکم و رئیس دولت امارات متحده عربی، همچنین گفت که صندوق جدید از طرح توسعه ماهواره‌های رادار هم حمایت می‌کند

دیدار محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی با دانشمندان پروژه سفر به ماه امارات در ژوئن ۲۰۲۲ Hamad AL-KAABI / AFP

امارات متحده عربی از ایجاد یک صندوق به ارزش حدود ۸۱۷ میلیون دلار برای حمایت از برنامه‌های فضایی‌اش خبر داد.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، روز یکشنبه ۱۷ ژوییه، ضمن اعلام این خبر در صفحه توییترش، گفت این صندوق از طرح جدید توسعه ماهواره‌های مجهز به رادار نیز حمایت می‌کند.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات متحده عربی، نیز هدف از این اقدام را حمایت از تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های ملی در بخش هوافضا و همچنین تقویت پروژه‌های راهبردی و تحقیقاتی اعلام کرد.

پیش‌بینی می‌شود که این صندوق از برنامه‌های جدید برای تقویت شرکت‌های بین‌المللی و اماراتی که در عرصه مهندسی هوافضا، علوم و تحقیقات فعالیت می‌کنند نیز حمایت کند.

به نوشته گلف نیوز، اولین پروژه این صندوق اعزام ماهواره‌های پیشرفته به فضا با استفاده از فناوری راداری است که قابلیت‌های تصویربرداری غیرموازی را ارائه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ محمد بن ر‌اشد آل مكتوم، نخست‌وزیر و حاکم دبی، همچنین گفت: «امروز امارات پروژه سرب را راه‌اندازی کرد که اولین از نوع خود و مجهز به فناوری رادار و کنترل از راه دور برای انواع آب‌وهوا با دقت بالا است.»

شیخ محمد بن زاید آل نهيان، رئیس کشور امارات متحده عربی، گفت که تاسیس پروژه موسوم به سرب و صندوق پشتیبانی مالی، به توانمندی این کشور در عرصه هوافضا کمک می‌کند.

سارا الامیری، وزیر علوم پیشرفته امارات متحده عربی و رئیس سازمان فضانوردی و نایب‌رئیس ماموریت مریخ این کشور، پیش‌تر از برنامه بلندمدت این کشور برای توسعه بخش تحقیقات هوافضا و ایجاد ظرفیت در فرصت‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی و حمایت از رهبران جدید بین‌المللی در عرصه فناوری، علوم فضایی و مهندسی در امارات متحده عربی خبر داده بود.

هفته گذشته نیز ترکیه و امارات متحده عربی برای همکاری در «استفاده کاربردی صلح‌آمیز از فضا، علوم فضایی و فناوری» تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. به گزارش روزنامه صباح ترکیه، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در استانبول، وزیر صنایع و فناوری ترکیه و امارات متحده عربی و همچنین مقام‌های ارشد دو کشور حضور داشتند.

امارات متحده عربی در زمینه تحقیقات و توسعه توان فناوری فضایی، با اسرائیل و بحرین نیز همکاری دارد.

وب‌سایت آئروتایم که پایگاه تازه‌ترین اخبار حوزه فضایی، راه‌حل‌های تجاری و همچنین اطلاعات امنیتی هوافضا است، سال گذشته اعلام کرد با وجود اینکه امارات متحده عربی مانند آمریکا و چین در عرصه فضانوردی، تجربه و فناوری ندارد، از زمان تاسیس سازمان فضانوردی امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۴ به این سو، چندین دستاورد داشته است و در رقابت فضایی، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد. 

بیشتر از جهان