کمال خرازی ضمن استقبال از گفتگو با عربستان: توانایی ساخت بمب اتم داریم

«تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند»

عکس از خبرگزاری مهر

پس از سخنان مقامات عربستان سعودی، از جمله شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، کمال خرازی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، از موضع عربستان سعودی درباره گفت‌وگو با ایران استقبال کرد و گفت تهران برای گفتگو و بازگرداندن روابط با ریاض به حالت عادی آماده است.

او روز یکشنبه، ۲۶ تیرماه، در گفتگو با شبکه الجزیره خواهان گفت‌وگوهای منطقه‌ای بین جمهوری اسلامی و کشورهایی مانند عربستان، مصر، ترکیه و قطر شد.

خرازی گفت: گفتگوهای منطقه‌ای تنها راه برای حل اختلافات سیاسی و امنیتی است.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست مشترک ۹ کشور عربی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تهدیدهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی پرداخت و این کشور را به رعایت حسن همجواری فراخواند.

او گفت:« از ایران می‌خواهیم با کشورهای منطقه همکاری کند و در امور آنها دخالت نکند.»

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، نیز گفت‌وگو و دیپلماسی را یگانه راهکار مواجهه با برنامه اتمی حکومت ایران دانست، اما در عین حال تاکید کرد که هماهنگی‌های هم میان متحدان آمریکا در منطقه، برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران وجود دارد.

با این حال، خرازی با نقد همکاری‌های امنیتی و نظامی کشورهای منطقه علیه جمهوری اسلامی، گفت: «صحبت در مورد ناتو خاورمیانه‌ای یک ایده سطحی است و عربستان سعودی هم تایید کرده که چنین گزینه‌ای روی میز نیست.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و از مشاوران رهبر جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی گفت: ایران توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.»

خرازی، که در دوران ریاست جمهوری جمهوری محمد خاتمی وزیر امور خارجه بود، همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی آماده است به عمق اسرائیل ضربه بزند.

این سخنان در حالی با یک رسانه قطری مطرح شده، که جو بایدن روز شنبه، ۲۵ تیرماه، در نشست مشترک با ۹ کشور عربی بر تعهد این کشور برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

او در جریان سفر به عربستان سعودی و اسرائیل، ضمن تاکید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، دیپلماسی را بهترین راه برای مهار برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دانست.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز یکشنبه ۲۶ تیرماه، گفت: «به بایدن گفتم که اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای است و برای خود آزادی عمل کامل در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران قائل است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی بر دیپلماسی تاکید کرده است که مذاکرات احیای برجام در حال حاضر شکست خورده است. آخرین دور گفتگوهای غیرمستقیم جمهوری اسلامی و آمریکا، در قطر نیز دو هفته پیش بدون نتیجه برگزار شد.

کمال خرازی درباره مذاکرات احیای برجام به الجزیره گفت که آمریکا هیچ تضمینی برای حفظ برجام نمی‌دهد و این امر رسیدن به هرگونه توافق احتمالی را دشوار می‌کند.

مشاور علی خامنه‌ای، همزمان، هرگونه مذاکره در مورد برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را رد کرد و چنین کاری را به معنای «تسلیم شدن» دانست.

کمال خرازی همچنین گفت که مذاکره مستقیم بین جمهوری اسلامی به دلیل آنچه او آن را دیوار بلند بی‌اعتمادی خواند، سخت است.