جبهه آزادی افغانستان: حملات طالبان در خوست و فرنگ را دفع کردیم

‌ موج جدیدی از درگیری‌ها در بغلان و پنجشیر آغاز شده است‎

طالبان از هوا و زمین به سنگرهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی حمله کردند-عکس:ارسالی به ایندیپندنت فارسی

جبهه آزادی افغانستان روز جمعه، ۲۴ تیر، در اطلاعیه‎‌ای اعلام کرد که حملات پی‌درپی طالبان در روزهای پنجشنبه و جمعه به مواضع این جبهه در شهرستان‌های خوست و فرنگ استان بغلان در شمال افغانستان دفع شده است.

 در اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان آمده است: «عملیات طالبان با هدایت قاری فصیح‌الدین در مناطق خوست و فرنگ بغلان ناکام ماند و ۱۳ حمله دشمن زبون به سه قرارگاه جبهه آزادی افغانستان در خوست دفع شد.»

این جبهه ضدطالبان ادعا کرد که در این حملات، ۲۸ جنگجوی طالبان کشته و ۱۸ تن زخمی شدند. بر اساس اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان، دو قبضه اسلحه از نوع پی‌کا و جسد دو تن از افراد طالبان به دست نیروهای جبهه آزادی افتاده است.

داوود خطر، فرمانده نیروهای جبهه آزادی افغانستان در شهرستان خوست، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان از هوا و زمین به سنگرهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی حمله کردند اما تا بعدازظهر جمعه، هیچ‌یک از نیروهای این دو جبهه آسیب ندیده‌اند و طالبان نیز نتوانسته‌اند به سمت مواضع این جبهه‌ها پیشروی کنند.

داوود خطر افزود که فرمانده نیروهای طالبان در بغلان قاری فصیح‌الدین فطرت است و صدها نیروی تازه‌نفس از شهرهای مختلف برای سرکوب مقاومتگران به بغلان اعزام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش طالبان است. او تاجیک‌تبار و اهل بدخشان است و پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، فرمانده جنگجویان این گروه در بدخشان بود. قاری فصیح‌الدین دو هفته قبل، برای سرکوب مهدی مجاهد و نیروهای تحت امرش به شهرستان بلخاب در استان سرپل حمله کرد و پس از چهار روز جنگ، آنجا را از کنترل مهدی مجاهد درآورد.

در سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از اعلام آمادگی جبهه مقاومت ملی افغانستان برای جنگ با طالبان، فرمانده لشکر طالبان در حمله به پنجشیر نیز قاری فصیح‌الدین بود.

هم‌زمان با آغاز حملات طالبان از زمین و هوا به سنگرهای جبهه آزادی و جبهه مقاومت در بغلان، درگیری در چندین نقطه کوهستانی پنجشیر هم میان طالبان و جبهه مقاومت ملی آغاز شد. سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان و سخنگویان طالبان تاکنون در مورد درگیری‎‌‌های پنجشیر جزئیاتی ارائه نکرده‌‎اند.

موج جدید درگیری در بغلان و پنجشیر در حالی آغاز شد که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، چند روز قبل در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که بحران افغانستان باید از طریق سیاسی حل شود و این طالبان‌اند که جنگ را بر مردم و جبهه مقاومت ملی تحمیل کرده‌اند. مسعود تصریح کرد که جبهه مقاومت ملی حدود سه هزار نیروی جنگنده دارد و فعالیت خود را در نواحی مختلف افغانستان گسترش داده است.