ایوانا ترامپ، همسر اول دونالد ترامپ، در ۷۳ سالگی درگذشت

ایوانا در پروژه‌های تجاری اولیه ترامپ نقش کلیدی داشت

ایوانا معاون طراحی داخلی شرکت ترامپ بود و مدیریت یکی از با ارزش‌ترین املاک او یعنی هتل پلازا را نیز بر عهده داشت-BILL SWERSEY / AFP

دونالد ترامپ شب گذشته، ۱۴ جولای اعلام کرد که ایوانا ترامپ اولین همسر او و مادر سه فرزند بزرگش در سن ۷۳ سالگی درگذشته است.

در بیانیه منتشر شده از سوی خانواده ترامپ دونالد جونیور، ایوانکا و اریک همگی به مادرشان که به آن‌ها «در مورد سخاوت و صلابت، شفقت و قاطعیت » آموخته بود، ادای احترام کردند:«مادر ما زنی باورنکردنی بود. یک قدرت در تجارت، یک ورزشکار در سطح جهانی، یک زیبایی درخشان و یک مادر و دوست دلسوز. ایوانا ترامپ یک بازمانده بود. او از کمونیسم فرار کرد و این کشور را در آغوش گرفت. او به فرزندانش در مورد ظرافت و صلابت، شفقت و اراده آموزش داد.«

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام رسمی به نشریات گفت که هیچ نشانه‌ای از ورود خشونت‌آمیز به خانه ایوانا وجود نداشت و مرگ او تصادفی به نظر می‌رسد با این حال پلیس نیویورک در حال بررسی این موضوع است که آیا ایوانا از پله‌های خانه‌اش در منهتن درست نزدیک خیابان پنجم، پایین افتاده است یا خیر.

دونالد و ایوانا که در سال ۱۹۷۷ ازدواج کردند، در نیویورک دهه ۱۹۸۰ تبدیل به یک زوج قدرت شدند و در سال ۱۹۹۲ پس از خیانت ترامپ با مارلا میپلز که بعدها همسر دوم او شد، از هم جدا شدند.

در نهایت پس از ازدواج سوم ترامپ با ملانیا، او و ایوانا آشتی کردند و ایوانا در کتابش در سال ۲۰۱۷ نوشت که آن‌ها کمابیش هفته‌ای یک بار با هم صحبت می‌کردند.

رییس جمهور سابق آمریکا که خود ۷۶ ساله است، در پستی در شبکه اجتماعی خودش با نام Truth Social نوشت: «من بسیار متاثرم که به همه کسانی که او را دوست داشتند که تعدادشان بسیار است، اطلاع دهم که ایوانا ترامپ در خانه‌اش در نیویورک درگذشته است. او زنی فوق‌العاده، زیبا و شگفت‌انگیز بود که یک زندگی عالی و الهام‌بخش را رهبری کرد. افتخار و شادی او سه فرزندش بودند. او به آن‌ها افتخار می‌کرد، همان‌طور که همه ما به او بسیار افتخار می‌کردیم. روحت شاد ایوانا!»

مهاجرت اجباری و فرار از کمونیسم

به گزارش نشریه تایم، ایوانا در سال ۱۹۴۹ در شهر گوتوالدوف چکسلواکی، شهر سابق زلین که توسط کمونیست‌هایی که در سال ۱۹۴۸ کنترل کشور را در دست گرفتند تغییر نام یافت، با نام خانوادگی زلنیکوا به دنیا آمد.

 ترامپ شوهر دوم او بود. او به عنوان یک زن جوان از استعدادهای اسکی بود که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کرد. ایوانا ابتدا با آلفرد وینکلمایر، مربی اسکی و دوست افلاطونی‌اش، به منظور اخذ تابعیت اتریش ازدواج کرد.

ایوانا سپس به کانادا نقل مکان کرد، جایی که به عنوان یک مدل وارد حرفه زیایی و مد شد؛ حرفه‌ای که توجه ترامپ را که در آن زمان در کار توسعه املاک در نیویورک بود، به او جلب کرد.

 زیبایی تنها مشخصه ایوانا نبود. این مدل جوان، به کار معتاد بود و در پروژه‌های اولیه ترامپ نقش کلیدی داشت، از جمله برج ترامپ در منهتن و ترامپ کازینو تاج‌محل در آتلانتیک سیتی. او تنها همسرش را در مهمانی‌های مجلل همراهی نمی‌کرد بلکه معاون طراحی داخلی شرکت او بود و حین بزرگ کردن سه فرزندشان مدیریت یکی از باارزش‌ترین املاک ترامپ یعنی هتل پلازا را نیز بر عهده داشت.

این همراهی در زندگی شخصی و کاری دوام نداشت و با خیانت ترامپ به پایان رسید.

طبق توافقنامه طلاق ایوانا، ۱۴ میلیون دلار و یک عمارت ۴۵ اتاقه در گرینویچ، کانکتیکات، همچنین آپارتمانی در ترامپ پلازا و دسترسی به عمارت Mar-a-Lago آن‌ها در فلوریدا برای یک ماه در سال دریافت کرد. همچنین مقرر شد سالانه ۶۵۰ هزار دلار برای حمایت از سه فرزند خود دریافت کند. این باعث شد تا او یک نقش کوتاه را در فیلم «باشگاه همسران اول» محصول سال ۱۹۹۶ بر عهده بگیرد و زنان را تشویق کند که: «عصبانی نشوید، همه‌چیز را بگیرید!»

 پس از طلاق ایوانا خانه‌اش در آپر ایست ساید نیویورک، درست روبه‌روی خیابان پنجم نزدیک سانترال پارک را خرید و آن را به سبک خود تزئین کرد.

او شروع به ساختن امپراتوری کسب‌وکار خود کرد، این بار حول محور مد و زیبایی. مهم‌تر از همه ایوانا به دنبال ساخت هویتی جدا از شوهر مشهور سابقش بود.

او در سال ۱۹۹۵ در یک مصاحبه به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفت: «لازم نیست نام خانوادگی را بنویسید. ایوانا چیزی است که مردم مرا با آن صدا می‌زنند.»

علیرغم توصیه او در «باشگاه همسران اول» مبنی بر «گرفتن همه‌چیز»، ایوانا تا حد زیادی با ترمیم روابطش ترامپ را از شرمساری عمومی در امان داشت.

او در مورد کتاب سال ۱۹۹۵ خود «بهترین‌ها هنوز در راه است» به تایمز گفته بود: «این یک کتاب انتقامی برای دونالد نیست. این یک کتاب توصیه و نصیحت برای زنان است. من برخی از تجربیاتم را در این کتاب به کار بردم، اما ۹۰ درصد آن داستان زنان است. آخرین کاری که می‌خواستم انجام دهم این بود که پای دونالد را به آن بکشم.»

ایوانا اگر چه روابطش با همسر سابقش را بهبود بخشید اما هرگز با همسر سوم او، ملانیا کنار نیامد. اظهارات او در یک برنامه تلویزیونی که خود را «بانوی اول» خطاب کرد باعث شد ملانیا ترامپ که صاحب رسمی این عنوان بود او را «توجه طلب» بخواند.

ایوانا هم مانند ترامپ دو بار دیگر ازدواج کرد. پیوند او با ریکاردو مازوچلی، تاجر ایتالیایی، در سال ۱۹۹۵ تنها دو سال بعد به طلاق انجامید.

ایوانا در سال ۲۰۰۸ در مراسمی که دونالد ترامپ هم در آن حضور داشت با بازیگر ایتالیایی روسانو روبیکوندی ازدواج کرد.

این ازدواج هم کمتر از یک سال به طول انجامید. بااین‌حال او یک مادربزرگ شاد بود که علاوه بر سه فرزندش با ۱۰ نوه نیز احاطه شده بود.

خانواده ترامپ هنوز درباره مراسم تدفین و یادبود او اظهار نظری نکرده‌اند.

بیشتر از جهان