وینگگارد، پیشتاز جدید تور دو فرانس

دوچرخه‌سوار دانمارکی در آلپ توانست پوگاچار، مدعی اصلی قهرمانی، را پشت سر بگذارد

یوناس وینگگارد، دوچرخه‌سوار دانمارکی تیم «جامبو ویسما»، در کوه‌های آلپ کار بزرگی کرد-ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

یوناس وینگگارد، دوچرخه‌سوار دانمارکی تیم «جامبو ویسما»، در کوه‌های آلپ کار بزرگی کرد و توانست تادی پوگاچار، پیشتاز رده‌بندی کلی تور دو فرانس، را پشت سر بگذارد.

پوگاچار که در دو سال گذشته قهرمان تور شده بود به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی وارد مسابقات شد و تا مرحله دهم پیراهن زرد را به تن داشت، ولی وینگگارد در مرحله یازدهم موفق شد دوچرخه‌سوار اهل اسلوونی را در مسیر صعود به گالیبیه (مرتفع‌ترین نقطه تور امسال به ارتفاع ۲۶۴۲ متر از سطح دریا) پشت سر بگذارد.

پوگاچار پیش از شروع تور درباره تهدید رقیبان نزدیکش از جمله وینگگارد گفته بود: «در یک رقابت سه هفته‌ای و پرتنش که دوچرخه‌سواران بزرگی در آن حاضرند، هیچ‌کس در حاشیه امنیت قرار ندارد و ممکن است یک روز بد در انتظارتان باشد.» چهارشنبه همان روز بد برای پوگاچار بود و او در غیاب دو هم‌تیمی‌اش از تیم امارات که به‌دلیل تست مثبت کرونا از تور کنار رفته‌اند، نتوانست پاسخی برای فرار وینگگارد پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوچرخه‌سوار دانمارکی بعد از این موفقیت بزرگ و پوشیدن پیراهن زرد تور گفت: «تادی احتمالا بهترین دوچرخه‌سوار دنیا است. گرفتن پیراهن زرد از او فوق‌العاده است. احتمالا او برای پس گرفتن آن هر کاری می‌کند و دائما به من حمله خواهد کرد.»

این پیش‌بینی درست از آب درآمد و پوگاچار در مرحله یازدهم تلاش زیادی برای فرار کرد، ولی وینگگارد به کمک اعضای تیم جامبو ویسما در برابر این حمله‌ها مقاومت کرد. این مرحله پنجشنبه به مقصد «آلپ دوئز»، یکی دیگر از ارتفاعات صعب‌العبور تور برگزار شد که با برتری «تام پیدکاک» بریتانیایی به پایان رسید. این دوچرخه‌سوار ۲۲ ساله که سابقه کسب مدال طلا در مسابقات رشته کوهستان المپیک توکیو را دارد، برای اولین بار در تور دو فرانس شرکت می‌کند و با درخشش در این مرحله توانست به رتبه هشتم رده‌بندی کلی صعود کند. با این حال رقابت اصلی همچنان بین وینگگارد و پوگاچار است که با ۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه اختلاف از یکدیگر در رده اول و دوم‌اند.

البته این پایان کار نیست و سرنوشت پیراهن زرد در مراحل حساس هفته سوم تور که در کوه‌های پیرنه خواهد بود، تعیین خواهد شد. گرنت توماس بریتانیایی و رومن بارده فرانسوی که به ترتیب در رده سوم و چهارم‌اند و فاصله‌شان با وینگگارد کمتر از سه دقیقه است هنوز روی کاغذ شانس دارند.

بیشتر از ورزش