معلمان بازنشسته باز هم تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند

کانون صنفی معلمان: برگزاری تجمع عدالت‌خواهانه حق قانونی معلمان است

در ادامه تجمع‌های اعتراضی معلمان شاغل و بازنشسته در ایران، قرار است فرهنگیان بازنشسته روز شنبه ۲۵ تیرماه، مقابل ساختمان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تجمع کنند.

کانون صنفی معلمان ایران با انتشار فراخوان این تجمع اعتراضی، اعلام کرد که اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری، مهم‌ترین مطالبه معلمان بازنشسته است که در ۱۶ سال اخیر بارها به مسئولان اطلاع داده شده اما این فریادها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

معلمان بازنشسته ایران می‌گویند از‌ آن‌جا که همه راه‌ها برای رساندن صدای حق‌طلبی خود را طی کرده‌ و نتیجه نگرفته‌اند، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون صنفی معلمان ایران با تاکید بر اینکه برگزاری تجمع عدالت‌خواهانه حق قانونی معلمان است، از ابراهیم رئیسی و مقام‌های دولت سیزدهم خواست به وعده‌هایشان درباره پرداخت مطالبات بازنشستگان هرچه زودتر عمل کنند.

فرهنگیان شاغل و بازنشسته ایران در ماه‌های اخیر بارها در شهرهای مختلف ایران تجمع کردند اما بیشتر این تجمع‌ها با برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران انتظامی و در فضایی به‌شدت امنیتی برگزار شد و نیروهای امنیتی تعداد زیادی از فعالان صنفی معلمان را بازداشت کردند.

رسول بداقی، محمدتقی فلاحی، اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، اسکند لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه و محمدعلی زحمتکش، از فعالان صنفی معلمان، اکنون در زندان‌اند و نهادهای امنیتی برخی از آنان را به «ارتباط با عوامل خارجی» متهم‌ کرده‌اند؛ اما فرهنگیان معترض این‌گونه اتهام‌ها را «سناریوسازی امنیتی علیه معلمان» می‌دانند.

شمار زیادی از کاربران ایرانی در فضای مجازی شامگاه چهارشنبه ۲۲ تیر، با هشتگ «نه به سناریوسازی» به بازداشت معلمان معترض و اتهام‌های امنیتی علیه آنان اعتراض کردند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در نخستین روز تیرماه منتشر کرد، از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱، به فاصله دو ماه، دست‌کم ۲۳۰ معلم و فعال صنفی معلمان بازداشت و ۲۳ نفر به مراجع قضایی احضار شده‌اند. برخی از آنان نیز در زندان اعتصاب غذا کردند.

فعالان صنفی معلمان می‌گویند نهادهای امنیتی با چراغ سبز قوه قضاییه، به دستگیری گسترده معلمان ادامه می‌دهند. پیش‌تر، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، و ۱۰ کارشناس دیگر این سازمان در بیانیه‌ای مشترک، با ابراز نگرانی از سرکوب خشونت‌آمیز فعالان مدنی از جمله معلمان و کارگران در ایران، درخواست کردند برای پاسخگو کردن «عاملان سرکوب» تحقیقات جامع و مستقل انجام شود.

قبل از آن هم فدراسیون بین‌المللی آموزش ئی‌آی (EI) در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، خواستار آزادی «فوری و بی‌قیدوشرط» معلمان بازداشتی در ایران شده بود.