موج گسترده دستگیری معلمان؛ ده‌ها فعال صنفی بازداشت شدند

تشکل‌های صنفی معلمان: «نهادهای امنیتی با چراغ سبز قوه قضاییه معلمان را دستگیر می‌کنند»

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در کمتر از ۴۸ ساعت ده‌ها معلم و فعال صنفی معترض را در شهرهای مختلف ایران دستگیر کردند. موج جدید دستگیری‌ها از روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، یک روز قبل از برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در سراسر ایران آغاز شد و صبح روز پنج‌شنبه به اوج رسید.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان تا لحظه تنظیم این گزارش، شش فعال صنفی از جمله عزیز قاسم‌‍زاده در استان گیلان دستگیر شده و شمار معلمان بازداشتی در استان کردستان به ۳۱ نفر رسیده است. در استان خوزستان یک نفر و در استان قزوین ۱۰ نفر دستگیر شدند. 

علاوه بر این افراد که اسامی آنان در کانال تلگرامی شورای تشکل‌های صنفی معلمان منتشر شده، دست‌کم ۶۰ فعال صنفی نیز در شیراز بازداشت شده‌اند.

شورای فرهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در واکنش به این موج دستگیری‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این‌گونه رفتارها نه‌تنها به جنبش پویای معلمان آسیب‌ نخواهد زد، بلکه اراده معلمان را راسخ‌تر می‌کند.»در این بیانیه آمده است: «مثلث دولت، مجلس و نیروهای امنیتی این باز نیز دست در دست هم برای پایمال‌کردن حقوق معلمان و دانش‌آموزان با قدرت تمام گام برداشتند تا ثابت کنند برای فرهنگ، علم، دانش و عدالت ذره‌ای ارزش قائل نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه اخیر خود تاکید کرد که نهادهای امنیتی با چراغ سبز قوه قضائیه به دستگیری گسترده معلمان ادامه می‌دهند.

در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد، تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در مقابل اداره‌های آموزش‌وپرورش شهرهای مختلف ایران برگزار شد. معترضان تهرانی نیز در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، فرهنگیان معترض شعارهایی همچون «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «رئیسی دروغ‌گو، حاصل وعده‌هات کو»، «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» و همچنین «فرهنگی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تجمع‌های اعتراضی معلمان با وجود جو شدید امنیتی در شهرهای مختلف برگزار شد.

اجرای کامل قانون رتبه‌بندی فرهنگیان شاغل، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، آموزش رایگان و باکیفیت برای همه دانش‌آموزان در سراسر ایران و تشکیل کلاس‌های درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش‌آموز از مطالبه‌های فرهنگیان ایران است.

روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران و ۱۰ کارشناس دیگر این سازمان در بیانیه‌ای مشترک درباره سرکوب خشونت‌آمیز جامعه مدنی از جمله معلمان و فعالان کارگری در ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار پاسخگو کردن «عاملان سرکوب» از طریق تحقیقات جامع و مستقل شدند.

پیش‌تر فدراسیون بین‌المللی آموزش (EI) نیز در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» معلمان بازداشتی در ایران شده بود. آموزش بین‌الملل همچنین دستگیری معلمان و محروم کردن آنان از حق برگزاری تجمع‌ها و تشکل‌ها را «نقض آشکار مقاوله‌های بین‌المللی» خواند و از علی خامنه‌ای خواست با دخالت در این موضوع همه فعالان صنفی معلمان را که در حبس به سر می‌برند بدون قید و شرط آزاد کند و همه اتهام‌های نسبت‌داده‌شده به آنان نیز لغو شود.