جان بولتون نقش خود در «کودتای برنامه‌ریزی‌شده» در کشورهای دیگر را تایید کرد

«کودتا زمان زیادی می‌خواهد و این کاری نبود که ترامپ بتواند انجام دهد»

در سال ۲۰۱۹، بولتون آشکارا از درخواست رهبر مخالفان دولت ونزوئلا برای حمایت از تلاش ارتش به‌منظور برکناری نیکلاس مادورو حمایت کرد‌ـ LOGAN CYRUS / AFP

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌‌جمهوری دونالد ترامپ، اذعان کرد که به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده است.

جان بولتون این سخنان را پس از جلسه استماع کنگره در مورد حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات‌ متحده آمریکا و در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان مطرح کرد و گفت: «ترامپ صلاحیت کافی ندارد که کودتای به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده انجام دهد.»

مجری سی‌ان‌ان در واکنش به این سخنان بولتون، گفت: «برای کودتا لازم نیست خیلی باهوش باشید.»

بولتن در ادامه، به نقش خود در طراحی کودتا در کشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: «به‌عنوان کسی که به برنامه‌ریزی کودتا در کشورهای دیگر کمک کرده است، باید بگویم کودتا زمان زیادی می‌خواهد و این کاری نبود که ترامپ بتواند انجام دهد.»

به گفته بولتن، ترامپ پیوسته نظرش را تغییر می‌داد و در نهایت هم کاری که توانست بکند، این بود که راه را برای ورود معترضان به کنگره باز کند، نه برای تغییر قانون اساسی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان کنگره آمریکا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، را به «تحریک به خشونت» برای باقی ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ متهم کرده‌اند. بولتون با تایید تلویحی این اتهام، در پاسخ به مجری سی‌ان‌ان که از او پرسید منظورش از «کمک برنامه‌ریزی‌شده برای کودتا» کدام کشور است، گفت: «وارد جزئیات نمی‌شوم.»

مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در ادامه، به تجربه کودتا در ونزوئلا اشاره کرد و افزود: «موفقیت‌آمیز نبود؛ اما متوجه شدیم که اپوزیسیون برای سرنگونی رئیس‌جمهوری منتخب غیرقانونی چه نیازهایی دارد.»

به گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۹، بولتون در مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آشکارا از درخواست خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، برای حمایت از تلاش ارتش به‌منظور برکناری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست، حمایت کرد. استدلال او این بود که انتخاب مجدد مادورو غیرقانونی است؛ اگرچه در نهایت، مادورو در قدرت باقی ماند.

در ادامه این گفت‌وگو، مجری سی‌ان‌ان به بولتون گفت: «احساس می‌کنم چیزهای دیگری فراتر از ونزوئلا وجود دارد که نمی‌گویید.»

بولتون نیز پاسخ داد: «مطمئنم که وجود دارد.»

بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی از مداخلات طولانی‌مدت ایالات‌ متحده آمریکا در کشورهای دیگر انتقاد کرده‌اند. پیشتر مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه وقت آمریکا از نقش این کشور در کودتا علیه دولت محمد مصدق در ایران در سال ۱۳۳۲ ابراز تاسف کرده بود. با این حال، برای مقام‌های آمریکایی عادی نیست که یک سیاستمدار نقش خود در دامن زدن به ناآرامی‌ها در کشورهای خارجی را آشکارا تایید کند.

بیشتر از جهان