کتاب جان بولتون اسرار ریاست‌جمهوری ترامپ را برملا می‌کند

جان بولتون قصد دارد کتاب افشاگرانه خود را تا دو هفته دیگر منتشر کند

کاخ سفید در نزاع با آقای بولتون و انتشاراتی این کتاب بوده تا بخش‌هایی از آن را تغییر دهد - Tolga AKMEN / AFP

کاخ سفید هنوز به جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کابینه ترامپ، اجازه نداده است تا کتاب خاطرات خود را چاپ کند گرچه این کتاب قرار است ظرف دو هفته آینده منتشر شود.

به گزارش واشنگتن‌پست، مشاور سابق، کتاب خود که در آن همه‌چیز را درباره کار برای این دولت توضیح می‌دهد، ازجمله ماجرای جنجالی ارتباط با اوکراین در ۲۳ ژوئن را چه کاخ سفید اجازه دهد یا ندهد، منتشر خواهد کرد.

آقای بولتون از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ برای کابینه ترامپ کار کرد و پیش از آن در دوران ریاست جمهوری بوش پسر، سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل بود.

کتاب جدید او که «اتاقی که آنجا اتفاق افتاد: خاطراتی از کاخ سفید» (The Room Where It Happened: A White House Memoir) نام دارد، قرار بود در ماه مارس سال جاری منتشر شود ولی بعدازآنکه شورای امنیت ملی به آن جواز اطلاعاتی نداد، انتشارش به تعویق افتاد.

در آن زمان، سایمون و شوستر، انتشاراتی این کتاب تاریخ انتشار را به ۱۲ می به تعویق انداخت و گفت «تاریخ جدید منعکس‌کننده این واقعیت است که دولت در حال مرور این کتاب است و این بررسی هنوز ادامه دارد.»

انتشار کتاب بعدازآن دوباره در اواخر آوریل به ۲۳ ژوئن عقب افتاد و ادعا می‌شود این کتاب خاطرات بالاخره در این تاریخ منتشر خواهد شد حتی اگر انتشاراتی، تائید کاخ سفید را تا آن زمان دریافت نکند.

کاخ سفید در نزاع با آقای بولتون و انتشاراتی این کتاب بوده تا بخش‌هایی از آن را تغییر دهد، مواردی که ظاهراً به مکالمات مستقیم با رئیس‌جمهور می‌پردازد.

الن نایت، یکی از مدیران ارشد بایگانی شورای امنیت ملی  پیش‌تر در سال جاری خطاب به وکیل آقای بولتون نامه‌ای نوشت و گفت کتاب او «به نظر می‌رسد حاوی مقادیری عمده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده باشد.»

خانم نایت نوشت این شورا می‌خواهد طی همکاری با او «به‌سرعت هر چه بیشتر پیش رود» و افزود: «ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا طی همکاری با شما مطمئن شویم موکل شما می‌تواند داستان خود را تعریف کند به صورتی که از امنیت ملی ایالات‌متحده هم محافظت شود.»

به گزارش نیویورک‌تایمز، آقای بولتون در این کتاب ادعا می‌کند رئیس‌جمهور از او خواسته تا اوکراین را تحت‌فشار قرار دهد تا اطلاعاتی مخرب راجع به جو بایدن، نماینده احتمالی حزب دموکرات و پسرش، هانتر، به دست آورد. این موضوعی بود که به خاطر آن نمایندگان دموکرات مجلس رئیس‌جمهور را استیضاح کردند گرچه مجلس سنا به عدم گناهکاری او روی داد.

بعد از گزارش این ماجرا، دموکرات‌ها بر مجلس سنا فشار آوردند که آقای بولتون را در محاکمه استیضاح رئیس‌جمهور برای شهادت فرابخوانند اما جمهوری‌خواهان این درخواست را رد کردند.

آقای بولتون تنها کارمند سابق کابینه ترامپ نیست که پس از خروج از دولت قصد انتشار کتابی از دوران همکاری خود با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ دارد.

پیش‌تر در ماه جاری، نشریه دیلی بیست گزارش کرد مایکل کوهن، وکیل سابق آقای ترامپ نیز هنگام سپری کردن محکومیت خود در زندان کتابی «افشاگر» درباره کار خود برای آقای ترامپ نوشته است.

بعد از انتشار این گزارش، چارلز هاردر، یکی از وکلای سازمان ترامپ به آقای کوهن اخطار داد اگر کتابی درباره رئیس‌جمهور منتشر کند ممکن است دچار دردسر و شکایت حقوقی شود.

وقتی خبر نگارش این کتاب منتشر شد، تام آرنولد بازیگر که با این وکیل سابق در ارتباط بوده است به دیلی بیست گفت: «مانند فیلم آرواره‌ها می‌ماند، در این فیلم آمدن آرواره کوسه را نمی‌بیند فقط موزیک ترسناک صحنه را می‌شنوید، برای ترامپ هم مسئله این است که می‌داند کوهن سراغش خواهد آمد و بهتر است به موزیک آرواره‌ها گوش فرا دهد.»

او افزود: «او به من گفته است تمام واقعیات را برملا خواهد کرد. او دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.»

© The Independent